הטלטלה הפוליטית: סיקור באולפן ynet
(צילום: אבי חי)

ראש הממשלה נפתלי בנט כינס אחר הצהריים (רביעי) את חברי סיעת ימינה בלשכתו שבקריה. זאת בשל פרישתה הדרמטית מהקואליציה של חברתם לסיעה, חברת הכנסת עידית סילמן. בהמשך, כך נודע ל-ynet, התכנסו השרה איילת שקד וחברי הכנסת ניר אורבך וסגן השר אביר קארה בקריה - בלי בנט. עוד לפני כן, הבוקר בנט נפגש עם ח"כ אורבך וגם שקד הוזמנה אליו, אחרי שורה של שיחות טלפוניות עמה מאז הבוקר. מטעמו של בנט נמסר כי בהמשך היום יקיים פגישות נוספות גם עם ראשי מפלגות הקואליציה.
בדיונים עם בנט הטיחו בו חברי ימינה דברים קשים למדי, ובין היתר אמרו חלקם כי "מרוב ביידן, פוטין וזלנסקי - הוא שוכח את המלחמות שלהם בכנסת". מדובר כמובן בהתייחסות לניסיון התיווך של בנט לסיום המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. חברי הסיעה ביקשו ממנו גיבוי חזק יותר - ושמו דגש בשיחה על הקשיים שחוותה סילמן בחודשים האחרונים, וגם ילדיה שלעברם נזרקו הערות מקניטות בבתי הספר ובתנועות הנוער. אולם הם אמרו שכל עוד הממשלה לא נפלה - "הכול פתוח". גורם פוליטי בימינה שנכח בדיון אמר: "התחושה היא שהדימום נעצר, ולמרות הדברים הנוקבים של אורבך וקארה לבנט, לא נראה שהם יעשו משהו מהסוג של סילמן, או מהלך דרמטי אחר בקרוב".
5 צפייה בגלריה
בנט, שקד, אורבך וקארה. הטיחו בו: "שכחת את המלחמות בכנסת"
בנט, שקד, אורבך וקארה. הטיחו בו: "שכחת את המלחמות בכנסת"
בנט, שקד, אורבך וקארה. הטיחו בו: "שכחת את המלחמות בכנסת"
(צילום: יואב דודקביץ', קובי קואנקס, AFP)
5 צפייה בגלריה
ח"כ עידית סילמן
ח"כ עידית סילמן
ח"כ עידית סילמן
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
במכתב עם הכותרת "הפסקת חברותי בקואליציה" כתבה סילמן מוקדם יותר היום: "ניסיתי למצוא את המכנה המשותף. איני יכולה עוד לשאת את הפגיעה בערכים שהם מהות וזכות". היא קראה לבנט ולחברי ימינה: "בואו נשלב ידיים, ננסה להקים ממשלה לאומית, יהודית, ציונית".

בחירות? התרחישים האפשריים

סילמן, שעד כה כיהנה כיו"ר הקואליציה, לא הודיעה מראש על החלטתה לבנט או לגורם כלשהו אחר בקואליציה, וראש הממשלה שמע על החלטתה מהדיווחים בתקשורת. גורמים פוליטיים טענו הבוקר כי סילמן סיכמה עם הליכוד על שריון ברשימת המפלגה, ומינויה לתפקיד שרת הבריאות - אם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו יצליח להקים ממשלה.
פעילי ימין מחוץ לביתה של עידית סילמן
(צילום: שאול גולן, מאיר תורג'מן)

פרישתה של סילמן מותירה את ממשלתם של בנט ויאיר לפיד ללא רוב, עם 60 ח"כים בלבד, אך גם לאופוזיציה אין רוב לפי שעה. בעקבות הפרישה, עומדות בפני המערכת הפוליטית שלוש אפשרויות - הליכה לבחירות, השבעת ממשלה אחרת בכנסת הנוכחית או המשך כהונת הממשלה הנוכחית ברוב דחוק בכנסת. הכנסת, יצוין, נמצאת כעת בפגרה שתימשך כחודש.
הליכה לבחירות תתאפשר אם חבר כנסת נוסף ממפלגתה יפרוש, שכן אז יתאפשר להכריז על הפורשים כסיעה נפרדת (יחד עם עמיחי שיקלי, שרשמית עדיין חבר בסיעת ימינה למרות שבאופן מעשי הוא חלק מהאופוזיציה) - ללא סנקציות עליהם ועם יחידות המימון שמעניקה הכנסת עבורם. בהתאם, באופוזיציה מפעילים לחץ רב על חבר הכנסת אורבך בניסיון לשכנע אותו ללכת בעקבותיה של סילמן.
5 צפייה בגלריה
הפגנת ימין מחוץ לביתו של ניר אורבך
הפגנת ימין מחוץ לביתו של ניר אורבך
הפגנת ימין מחוץ לביתו של ניר אורבך. "תחזור הביתה!"
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
הפגנת ימין מחוץ לביתו של ניר אורבך
הפגנת ימין מחוץ לביתו של ניר אורבך
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
הפגנת ימין מחוץ לביתו של ניר אורבך
הפגנת ימין מחוץ לביתו של ניר אורבך
(צילום: יריב כץ)
במסגרת הלחץ הזה הגיעו אחר הצהריים עשרות מפגינים לביתו של אורבך בפתח תקווה, וקראו לו לפרוש גם כן מהקואליציה. בין היתר קראו לו "לחזור הביתה", והוסיפו: "כל עם ישראל על הרגליים, מחכים להחלטתך". הם אחזו בשלטים שעליהם נכתב: "ממשלת בנט סכנה לישראל, צו השעה ממשלה יהודית". כמו כן הניפו שלטי ענק עם תמונתה של סילמן, תחת הכיתוב "יש הקונה עולמה בשעה אחת".
פעיל הימין יאיר שחר, תושב פתח תקווה, השתתף בהפגנה גם הוא, אך העריך כי אורבך לא יצטרף לסילמן בסופו של דבר: "גם לפני תשעה חודשים היינו פה, ואני חושב שאין סיכוי שהוא יצטרף". הוא אמר כי הוא מתנגד לשריונה של סילמן בליכוד: "אני חושב שהיא הצילה את חייה הפוליטיים ואין פה ערכים ואידיאולוגיה, או כל מה שהיא עכשיו מנסה למכור לתקשורת ולציבור הבוחרים - אבל טוב שהיא עשתה את זה".

סערת החמץ שקדמה לפרישה

פרישתה של סילמן מגיעה על רקע פרשת החמץ בבתי החולים, שבעקבותיה תקפה את שר הבריאות הנוכחי ניצן הורוביץ ואמרה כי "לא נאפשר לו להיות שר", לנוכח דרישתו כי בתי החולים יכבדו את פסיקת בג"ץ ויאפשרו הכנסת חמץ במהלך חג הפסח. "יש כאן חצייה של קו אדום", אמרה סילמן, "במשמרת שלי זה לא יהיה".
נתניהו: "ימי הממשלה החלשה הזו ספורים"
(צילום: ערוץ כנסת)

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, בירך את סילמן ואמר כי "התרגשתי מאוד לשמוע את הצהרתה, ואני מברך אותה בשם ההמונים בישראל שייחלו לרגע הזה". נתניהו הכריז בנאום במליאת הכנסת כי לנוכח פרישתה, "ימיה של הממשלה החלשה והרופסת ספורים". חברים נוספים מהאופוזיציה בירכו ושיבחו את סילמן על החלטתה לפרוש, אך חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) ציין כי "גם האופוזיציה צריכה לעשות חשבון נפש, ולהחליט מי הכי ראוי להרכיב ממשלה מבלי ללכת לבחירות".
פורסם לראשונה: 16:51, 06.04.22