6 צפייה בגלריה
מרכז תאיר ברחובות שנפגע מרקטה
מרכז תאיר ברחובות שנפגע מרקטה
הפגיעה במרכז הסיוע
(צילום: מרכז סיוע תאיר )
לפני כשנה החלה לילי, אם חד־הורית לחמישה ילדים, לפקוד את מרכז הסיוע "תאיר" לנפגעות תקיפה מינית ברחובות. "המקום הזה הוא הבית שלי, העוגן, המשפחה שאין לי בעקבות הפגיעה", היא מספרת, "אח של אמא שלי פגע בי מגיל תשע עד 14, אני בנתק מהמשפחה כי הם השתיקו את המקרה, ובכך אנסו אותי בפעם השנייה. 'תאיר' זו מסגרת לנשמה אבודה, מענה לנפש מדממת. הגעתי לשם ללא אופק, והם החזירו לי את החיים. עזרו לי לבחור בחיים".
ביום חמישי המבנה בו נמצא מרכז הסיוע ספג נזק קשה מהדף פגיעת הרקטה בבניין צמוד, שבו נהרגה אינגה אברמיאן. צוות המרכז הגיע למקום ופינה את כל החומרים הרגישים השמורים בו, אך המבנה יצא מכלל שימוש לתקופה הקרובה. החל מהיום אין למרכז הסיוע מקום לבצע את עבודתו, כולל הפעלת קו הסיוע, קבוצות תמיכה, מפגש וליווי של נפגעות ונפגעים.
6 צפייה בגלריה
ל במרכז תאיר ברחובות
ל במרכז תאיר ברחובות
לילי. "זו מסגרת לנשמה אבודה"
6 צפייה בגלריה
מרכז תאיר ברחובות שנפגע מרקטה
מרכז תאיר ברחובות שנפגע מרקטה
ההרס במרכז לנפגעות תקיפה מינית
(צילום: מרכז סיוע תאיר )
6 צפייה בגלריה
הנזק מרכז סיוע תאיר לנפגעות תקיפה מינית בשל פגיעה רקטה
הנזק מרכז סיוע תאיר לנפגעות תקיפה מינית בשל פגיעה רקטה
(צילום: מרכז סיוע "תאיר")
"כששמעתי שהמקום נפגע עולמי חרב, הקרקע נשמטה מתחת לרגליי", מתארת לילי (44) בדמעות, "זה המקום היחיד שמושך אותי מליפול לתהום. אני סובלת מפוסט טראומה קשה. כשהייתי במקום של הקורבן הרגשתי חוסר אונים – וזה בדיוק מה שאני מרגישה מאז שהבנתי שהמקום לא ייפתח. זה האוויר לנשימה שלי. השפיות שלי. אני לא יודעת איך אעבור את השבוע הקרוב".
לדברי קרן עיני, מנכ"לית מרכז הסיוע "תאיר", בשנה האחרונה נרשמה עלייה של 40% בפניות לקו הסיוע 1202. "זה מדגים כמה קשה לאוכלוסייה שלנו כאשר יש מתח, אי שקט וחוויה כללית של חוסר ביטחון שנובע בין היתר מאלימות כלפי נשים. באזור השפלה יש תלות גבוהה בשירותים הציבוריים. בתחום הפגיעה המינית שירותים אלה נמצאים בקצה, רשימות ההמתנה הן של שנה ויותר, ובבריאות הנפש המצב נורא. גם כך אנחנו פועלות בצפיפות רבה – אז השיבוש הזה מאוד מקשה".
גם גלית (44), מטופלת במרכז, מוטרדת מכך שהוא לא ייפתח השבוע. "אם זה יקרה, אהיה אבודה, לא יודעת מה יהיה איתי", היא אומרת, "נפגעתי בגיל מאוד צעיר על ידי קרוב משפחה ובהמשך עברתי פגיעות נוספות. ב'תאיר' הגעתי לסדנה מיוחדת לאימהות שעברו פגיעה מינית ומאז עשיתי כברת דרך. להכיר בעובדה שאת נפגעת זה צעד מאוד גדול, זה המקום בו ניתן להתחיל את הדרך. סוף־סוף מצאתי בית".
6 צפייה בגלריה
קרן עיני במרכז תאיר ברחובות
קרן עיני במרכז תאיר ברחובות
קרן עיני במרכז "תאיר" ברחובות
(צילום: מרכז סיוע תאיר)
6 צפייה בגלריה
אורית סוליציאנו
אורית סוליציאנו
אורית סוליציאנו. רצף אירועים טראומתי
(צילום: רפי קוץ)
אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, מסבירה שהתקופה האחרונה אינה קלה לנשים וגברים שנפגעו מינית. "רצף האירועים – מתקפות טילים, המוות של יעל גרינברג והתאבדות של נפגעות נוספות – הוא טראומתי", היא אומרת, "בתקופה האחרונה יש פניות תכופות מצד מי שהיו בקשר ארוך עם מרכזי הסיוע, חוזרים אלינו עקב המצב הביטחוני. רוב המימון של מרכזי הסיוע הוא מתרומות ורק תקציב קטן מגיע מהמדינה. אסור שתיפגע היכולת של המרכז ברחובות לתת מענה לנפגעות דוווקא בתקופה כל כך מתוחה".
מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית: 1202 – קו סיוע לנשים / 1203 – קו סיוע לגברים
לתמיכה במרכז ברחובות: לתרומות - לחצו כאן. קרן: 052-3712493 / ליאת: 052-3712495