משפחות החטופים בעלי האזרחות האמריקנית שבשבי חמאס לוחצות על הבית הלבן לשקול ברצינות עסקה חד-צדדית עם ארגון הטרור, כדי להבטיח את שחרור יקיריהן. חמישה גורמים המעורים בנושא אמרו ל-NBC כי האופציה הזו נשקלת כעת בממשל ביידן. גם ביוני דווח באותה רשת אמריקנית על אפשרות דומה - שלא קודמה בסופו של דבר.
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות-הברית ג׳ו ביידן מקיימים כעת פגישה עם משפחות החטופים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות-הברית ג׳ו ביידן מקיימים כעת פגישה עם משפחות החטופים
משפחות חטופים אמריקנים בבית הלבן, אחרי פגישתם עם נתניהו וביידן
(צילום: Jim WATSON / AFP)
בפגישה ביום ראשון עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן, לאחר שחמאס רצח שישה חטופים ובהם הירש גולדברג-פולין שנולד בארצות הברית, קרובי האזרחים האמריקנים שעדיין בשבי בעזה הפצירו בממשל לשקול אופציות נוספות שאינן כוללות את ישראל.
גורמים בממשל אמרו למשפחות כי יבחנו "כל אופציה" - אבל עסקה עם חמאס שכוללת את ישראל היא - לדברי גורמים המעורים בשיחה - עדיין הדרך הטובה ביותר.
השיחות בנוגע לעסקה חד-צדדית מתרחשות כשברקע החשש של בני המשפחה - וגם של בכירים בוושינגטון - שראש הממשלה בנימין נתניהו לא יסכים להתחייב לעסקה עם חמאס הכוללת הפסקת אש בעזה. בשבי חמאס עדיין נמצאים ארבעה אזרחים אמריקנים שארצות הברית סבורה כי הם בחיים, והממשל מנסה גם להבטיח את חזרת גופות של שלושה נוספים.
בפעם הקודמת שהאפשרות נשקלה, לפי הרשת האמריקנית, הרעיון לא קודם בגלל שחלק מבכירי הממשל התנגדו לו בתוקף והנשיא ג'ו ביידן בחר להמשיך ולנסות להגיע להסכם רחב עם ישראל שיסלול את הדרך לסיום הלחימה. לפי שני גורמים אמריקנים המעורים בפרטים, ממשל ביידן הכין רשימה של אסירים שנמצאים בארה"ב ושחמאס עשוי להיות מעוניין בשחרורם כחלק מהסכם, מה שמחזק את את האפשרות שאכן נשקלת עסקה חד-צדדית. אחד מהגורמים ששוחחו עם NBC אמר כי ברשימה נמצאים כעת חמישה אסירים.
( צילום: ירון ברנר)

ממשל ביידן אף ביצע פנייה ראשונית לחמאס לפני כחצי שנה באמצעות גורמים רשמיים קטארים כדי לבחון את האפשרות של הסכם חד-צדדי על רקע המשא ומתן שנתקע, אמרו הגורמים אמריקנים, אך המהלך לא התקדם.
גורם בממשל הסביר כי הרעיון של הסכם חד-צדדי עם חמאס אינו מציאותי בגלל שלארה"ב אין מספיק מה להציע בתמורה לחטופים האמריקנים. "שקלנו את כל האפשרויות שעל השולחן כדי לשחרר את החטופים ולהחזיר אותם הביתה למשפחותיהם. בגלל הדרישות של חמאס, לא הייתה הצעה רשמית לעסקה צדדית, בגלל שעסקה כזו היא בלתי אפשרית", אמר.
"חמאס רוצה שני דברים שרק ישראל יכולה לתת - הפסקת אש וכ-1,000 אסירים פלסטינים שנמצאים כיום בבתי הכלא בישראל. כל הצעה אחרת לא התקדמה לשום מקום כי זה מה שחמאס דורש עבור החטופים", הוסיף הגורם. "הנשיא ביידן והממשל עדיין מחויבים לחלוטין לשחרור החטופים, בהם האמריקנים, למשפחותיהם. ואנחנו ממשיכים לעבוד, ימים ולילות, להשלמת עסקת הפסקת האש ושחרור החטופים שנמצאת בדיונים".
עד כה הבית הלבן הכחיש רשמית כמה פעמים כי אין אפשרות להסכם חד-צדדי עם חמאס. דובר מחלקת המדינה מתיו מילה אף אמר אתמול כי ממשל ביידן פועל לשחרור החטופים האמריקנים רק בעסקה כוללת עם כל שאר החטופים.
גורמים אמריקנים אמרו ל-NBC כי רשימת האסירים בארה"ב שניתן לשחרר במסגרת עסקה צדדית כוללת חמישה מנהיגים של "ארגון צדקה" מטקסס, "קרן ארץ הקודש לסיוע ולפיתוח", שהורשעו ב-2008 בהעברת יותר מ-12 מיליון דולר לחמאס, שמוגדר בארצות הברית כארגון טרור. על שניים מראשי "ארגון הצדקה" נגזרו 65 שנות מאסר, על שניים נוספים 15 שנות מאסר ועל החמישי 20 שנות מאסר.

"אבל לילדה שלי יש רק דרכון ישראלי"

אביטל דקל-חן, אשתו של החטוף שגיא דקל-חן המחזיק באזרחות אמריקנית, אמרה הבוקר בשיחה עם ynet כי היא לא מכירה אפשרות של עסקה צדדית בין ארה"ב לחמאס. "הייתה ידיעה כזאת גם לפני מספר חודשים שהייתה 'פייק'. בראש ובראשונה מי שצריך להחזיר את האזרחים מהשבי זו מדינת ישראל", אמרה.
( צילום: ירון ברנר)

"אני בטלטלות רגשיות ונפשיות, אני לא מסוגלת לחשוב על המגעים ואז לא קורה עם זה כלום", סיפרה. "כל כותרת כזאת לא מאפשרת לי להמשיך את היום, אני לא מסוגלת להאמין לזה כי זה שובר כל פעם מחדש. קמתי ב-1 בספטמבר, פתחתי חדשות ולא הייתה לי לגיטימציה לחוש רגשות על זה ששגיא לא נמצא, כל הנושא הפך לגדול ממני. זה נוראי, אכזרי ומבעית. אין לזה מילה בשפה העברית".
היא התייחסה למסיבות העיתונאים שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע האחרון, ואמרה: "ציר פילדלפי? מה זה הביזיון הזה? קודם כל תתנצל. משפחות מרוסקות. הילדה שלי הולכת לבית ספר ואני מפחדת שהיא תשמע שנרצחו שישה חטופים והיא לא תדע אם זה אבא שלה או לא".
יוני לוי, אביה של התצפיתנית נעמה לוי שחטופה בעזה, אמר ל-ynet כי לתחושתו "גם האמריקנים מבינים שממשלת ישראל לא מצליחה להתקדם, יש תקיעות שנמשכת כל כך הרבה חודשים וסבבים של שיחות והצעות". לדבריו, "האמריקנים דואגים הרבה יותר לאזרחים שלהם ממה שישראל דואגת לאזרחים שלה. אני לא מתפלא כשהם אומרים 'בואו נוציא את האזרחים האמריקנים' כי ממשלת ישראל לא מתקדמת".
הוא פנה לנתניהו ולממשלה: "איך אתם נותנים לממשלה אחרת לטפל באזרחים שלכם? ונעמה שלי יש לה רק דרכון ישראלי ואין מי שדואג לה". הוא ציין כי "האמריקנים כל הזמן, מהתחלה, תדלקו את הרצון הזה להביא עסקה. כמובן שיש להם את האזרחים שלהם, אבל ברגע שהאזרחים שלהם ייצאו רמת המוטיבציה שלהם להמשיך תרד, וזה בהחלט מאוד מדאיג. ממשלת ישראל וראש הממשלה צריכים להבין - לא יכול להיות שאחרים דואגים לחטופים ואתם ממשיכים עם הסחבת האינסופית".