עורך דינו של החשוד: "הוא לא מודע למעשיו"
(צילום: מוטי קמחי )

בית משפט השלום בתל אביב האריך בצהריים (שלישי) בשישה ימים את מעצרו של אסרס האבטאמו, תושב חולון בן 23, החשוד בדקירת השוטר בהפגנה הסוערת ביום רביעי שעבר כחלק ממחאת "צדק לרפאל" - הסיסמה של המפגינים הדורשים החמרה באישום הצפוי נגד הנהגת שדרסה למוות והפקירה את הילד רפאל אדנה בן הארבע לפני יותר משלושה חודשים. החשוד נעצר אמש לאחר כמה ימים של מצוד. העבירה המיוחסת לו היא ניסיון רצח של שוטר.
סנגורו של החשוד ביקש לאסור את פרסום שמו ותמונו, משום ש"הוא סובל מבעיות נפשיות". נציג המשטרה התנגד והשופטת התירה לפרסם את פרטיו.
1 צפייה בגלריה
השוטר וההפגנה בשבוע שעבר
השוטר וההפגנה בשבוע שעבר
השוטר וההפגנה בשבוע שעבר
(צילום: סיון חילאי)
נציג המשטרה אמר בדיון כי "מדובר בחשוד שדקר שוטר בעת מילוי תפקידו. הוא הגיע להפגנה של העדה האתיופית, דקר שוטר שעמד שם וביצע חסימה ואז נמלט. החשוד הגיע להפגנה אך ורק כדי לרצוח שוטר וזה עולה מחומר החקירה והראיות". הוא הוסיף כי "מדובר בחשוד מסוכן".
לדברי נציג המשטרה, החשוד נעצר אתמול בעקבות תקיפה של גבר. "החשוד נעצר על ידי תחנת לב ת"א. כשנודע לנו על מעצרו, צוות שלנו, של ימ"ר ת"א, יצא לתחנת לב ת"א ועצר את החשוד. החשוד שתק בחקירה. הוא תכנן את מעשיו וידע בדיוק מה הוא הולך לעשות. הוא לא הגיע לזירה כדי למחות".
עו"ד בן מעוז, שמייצג את החשוד, אמר כי "אתם ידעתם שיש לו היסטוריה פסיכאטרית. הוא סובל מסכיזופרניה עם אשפוזים חוזרים". נציג המשטרה השיב כי "הוא לא הציג שום מסמך רפואי שתומך בטענה שלו. שיציג מסמכים". מעוז הציג לשופטת מסמכים רפואיים המעידים על מצבו הנפשי של החשוד ואמר כי "הוא לא מודע למעשיו".
נציג המשטרה טען כי "הוא ידע מה הוא הולך לעשות", והשופטת אמרה כי "הייתי מצניעה את כל ההכרזות האלה. הוא הציג מסמכים שמעידים על מצבו הנפשי".
השופטת תיארה את השתלשלות האירועים שהביאו למעצרו של החשוד אתמול. "הוא פקד על אישה ברחוב לרדת על ברכיה ולהשתחוות לו ואמר שאם לא תעשה את זה, יאנוס וירצח אותה. עובר אורח שניסה לסייע לאישה הותקף על ידי החשוד ועל כן הוא נעצר. מדובר באירועים חמורים מאוד. בין אם התקיפה החבלנית של השוטר שהותקף באופן שלא אפשר לו להתגונן וגרם לפציעתו החמורה ובין האירוע שבגינו נעצר החשוד כשאיים על עוברת אורח ברחוב ותקף את מי שבא לסייע לה".
במהלך הדיון התפרץ החשוד לעבר נציג המשטרה. "אני לא אדבר איתו", אמר לאחר מכן על החוקר.
סנ"צ אבי אוחיון בריאיון על מעצר החשוד בדקירת שוטר במחאת "צדק לרפאל"
(צילום: שמוליק דודפור)

חקירה ראשונית העלתה כי החשוד בדקירה הגיע לאזור ההפגנה, שהה שם זמן קצר - ולאחר שדקר את השוטר נמלט מהמקום. זו הסיבה שהמשטרה מייחסת לו ניסיון רצח, וחושדת כי הוא הגיע למקום במטרה לדקור שוטר ולא להשתתף בהפגנה. לחשוד יש עבר פלילי, והוא הורשע בעברו חמש פעמים ואף ריצה עונשי מאסר בשל מעשי אלימות. בחודשים האחרונים הוגשו נגדו כתבי אישום בגין עבירות רכוש וגרימת חבלה קשה. "יש לנו ראיות שהוא הגיע מוכוון מטרה לפגוע בשוטר", אמר ל-ynet Live סגן-ניצב אבי אוחיון מימ"ר תל אביב במשטרה. "הסיפור היה עם הכנה מוקדמת. איך שאנחנו רואים את האירוע - הוא הגיע לשוטר ישירות, דקר וברח".
גורמים בסביבתו של החשוד התייחסו לאירוע, וסיפרו בשיחה עם ynet כי "מדובר באדם בעל עבר נפשי מובהק, שהיה כבר בכמה אשפוזים פסיכיאטריים בעברו, הוא לא אחראי למעשיו".
עו"ד בן מעוז, מייצג את החשוד בדקירת שוטר במהלך הפגנה "צדק לרפאל"עו"ד בן מעוזצילום: מוטי קמחי
את דקירת השוטר, שמצבו הוגדר בינוני, מיהרו לגנות ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "דקירה של שוטר היא חציית קו אדום", כתב נתניהו בשבוע שעבר. "הפגנות הן זכות מקודשת במדינה דמוקרטית, אבל לא נקבל ולא נעביר לסדר היום כל סוג של אלימות. אני שולח איחולי החלמה מהירה. אני קורא לכל אזרחי ישראל לכבד את החוק ואת אנשי כוחות הביטחון".
מלבד השוטר שנדקר בהפגנה בשבוע שעבר, נפצעו עוד ארבעה שוטרים. אחד מהם שבר את האצבע כתוצאה מאבן שפגעה בו, ושוטר אחר נפגע בראשו מחפץ שנזרק לעברו. המשטרה ציינה כי מפגינים השליכו אבנים ואמצעים פירוטכניים לעבר שוטרים.
לקראת סוף ההפגנה, אמרה משפחתו של רפאל אדנה למוחים כי "המשפחה מודה לכם, לא צריך להתעמת. נמשיך להיאבק על צדק, אבל מספיק להיום".