ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אמש (שישי) התייעצות טלפונית בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון ושרים, במטרה להיערך במישור ההגנתי - אבל גם ההתקפי, לאחר חיסול איברהים עקיל ולקראת תגובה אפשרית של חיזבאללה על ההתנקשות בראש מערך המבצעים בארגון הטרור.
4 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
נסראללה, גלנט ונתניהו, על רקע התמונות ממתקפת המנע הישראלית
(צילום: רויטרס/Aziz Taher/shutterstock/Ronen Zvulun/AFP)
4 צפייה בגלריה
איברהים עקיל
איברהים עקיל
איברהים עקיל
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
ישראל מסלימה את הלחימה מול חיזבאללה מאחר שהיא רואה בפעולה צבאית הדרך היחידה להשבת תושבי הצפון לבתיהם. שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין אמנם שוחח אתמול שוב עם שר הביטחון יואב גלנט, בפעם החמישית תוך שבוע, והדגיש כי נדרשת החלטה דיפלומטית - אבל בישראל החלו בהסלמת המצב מתוך רצון לממש את מטרת המלחמה החדשה שהוכנסה השבוע - החזרת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם. לפי גורמים אמריקנים ששוחחו עם האתר "פוליטיקו", התקיפות של ישראל הן פתחו של מבצע ישראלי רחב יותר - לשלילת יכולות מחיזבאללה בדרום לבנון. לפי הדיווח, להערכת ממשל ביידן, הלחימה בין ישראל לחיזבאללה תתרחב משמעותית - והסיכוי למנוע זאת נמוך מאוד.
בישראל מבינים אמנם שחיזבאללה לא רוצה מלחמה - אבל לוקחים את הסיכון. כרגע לא מדובר בפעולות "All Out" - וההתמקדות היא ביעדי חיזבאללה. בינתיים ישראל לא יצאה לתמרונים, או למכות פתיחה של 100 מטוסים באוויר בו זמנית, אבל כן יוצרת רצף תקיפות - בפעולה אחר פעולה - רצף שנועד לערער את חיזבאללה ולהוציא אותו משיווי משקל.
4 צפייה בגלריה
תקיפה בדאחייה בביירות
תקיפה בדאחייה בביירות
התקיפה בדאחייה בביירות
(צילום: AFP)
בישראל, כאמור, נערכים לתגובה מצד חיזבאללה - ומעריכים כי הפעולה שהייתה אתמול כן תביא להחרפת התגובות של ארגון הטרור, אבל לא בפעולת "All Out". רק שלשום, אמר מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה כי מתקפת הביפרים ומכשירי הקשר נחשבת בעיניו מכה קשה וחסרת תקדים לארגונו, "הגדולה ביותר בהיסטוריה", כלשונו, אבל התחייב שה"עונש" לישראל יהיה "קשה וצודק" - והזהיר: "אנחנו כרגע בשלב הרגיש ביותר במערכה". לצד זאת לא הצהיר כיצד תיראה נקמת חיזבאללה, ואמר כי פרטיה נשמרים על ידי חיזבאללה ב"מעגל מצומצם".
בישראל, בכל אופן, מאסו במלחמת ההתשה שמנהל חיזבאללה כבר 11 חודשים בצפון - ויש שטוענים שישראל למעשה דוחקת את נסראללה למלחמה כוללת ובחרה בהסרת הכפפות. כך או כך, בישראל לא מתכננים להמתין לתגובת חיזבאללה - ואם יתאפשר, יתבצעו מתקפות מנע - בדומה לזו שהייתה במטרה למנוע תגובה רחבה של חיזבאללה בעקבות חיסול פואד שוכר בביירות.
4 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
כטב"ם חיזבאללה שיורט אחרי מתקפת המנע הקודמת. בישראל לא מסירים כאלה מהפרק גם הפעם
(צילום: Jalaa MAREY/AFP)
במקביל, ישראל גם פוקחת עין מזרחה - כדי לוודא שאיראן, שהבטיחה בחודשיים האחרונים לנקום את חיסולו של איסמעיל הנייה על אדמתה - לא תצטרף לחיזבאללה. ארה"ב, מצידה, כפי שאמר גם אתמול שר ההגנה לויד אוסטין, נוקטת מהלכים להגברת ההרתעה מול ציר הרשע. אוסטין בשיחתו עם גלנט הביע את דאגתו מחילופי האש בין ישראל לחיזבאללה, אבל גם אישר את "מחויבותה הבלתי-מעורערת, המתמשכת והאיתנה של ארה"ב לביטחון ישראל".
לאחר החיסול של עקיל אמר גורם ישראלי כי "הכול על השולחן". גורם אחר אמר בשיחה עם ynet כי "בשלב החדש במלחמה אין קווים אדומים. נמשיך להכות בחיזבאללה. המטרה היחידה היא להשיג את מטרת המלחמה - השבת התושבים לבתיהם בבטחה. אנחנו מבינים את המחירים הכרוכים בכך".
ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה קצרה וחריגה בערב שבת, שבה כתב כי "יעדינו ברורים ומעשינו מדברים בעד עצמם". שר הביטחון יואב גלנט, מצידו, כינה את התקיפה "פעולה ממוקדת לחיסול הצמרת המבצעית של חיזבאללה". הוא הוסיף: "גם בדאחייה בביירות - נמשיך ונרדוף את אויבנו כדי להגן על אזרחינו. רצף הפעולות בשלב החדש יימשך עד להשגת מטרתנו: השבת תושבי הצפון לביתם בביטחון".
פורסם לראשונה: 22:47, 20.09.24