ארה"ב הצטרפה הערב לגרמניה ולמדינות נוספות באירופה, כשהודיעה שהיא לא מכירה באלכסנדר לוקשנקו כנשיא הלגיטימי של בלארוס. ההצהרות הן תגובה לטקס ההשבעה החשאי שערך היום לוקשנקו, טקס שאנשי האופוזיציה כינו "מפגש הגנבים".
כוחות הביטחון בבלארוס עצרו היום יותר ממאה מפגינים והשתמשו בזרנוקי מים כדי לפזר קהל של אלפים שמחה ברחובות מינסק אחרי טקס ההשבעה. כמה מפגינים נפצעו.
9 צפייה בגלריה
בלארוס מעצר מפגינים מינסק אחרי ההשבעה של לוקשנקו
בלארוס מעצר מפגינים מינסק אחרי ההשבעה של לוקשנקו
מעצר מפגינים במינסק אחרי השבעת לוקשנקו
(צילום: רויטרס)
האופוזיציה בבלארוס, נזכיר, טוענת שהמנהיג שמכונה "הרודן האחרון באירופה" זייף את תוצאות הבחירות ב-9 באוגוסט. מאז הבחירות מתקיימת מחאה חסרת תקדים נגד שלטונו של לוקשנקו, שמנהיג את בלארוס מאז 1994. אלפי מפגינים נעצרו.
טקסי ההשבעה של לוקשנקו הם בדרך כלל אירועים מרכזיים בבלארוס. הפעם החליט לוקשנקו לקיים את הטקס ללא הודעה מוקדמת. "ההשבעה הסודית שלו היא ניסיון להשתלט על השלטון", אמרה סבטלנה טיחנובסקאיה, שהייתה היריבה המרכזית של לוקשנקו בבחירות באוגוסט – ונמלטה לאחר מכן מהמדינה מחשש לשלומה.
9 צפייה בגלריה
בלארוס מעצר מפגינים מינסק אחרי ההשבעה של לוקשנקו
בלארוס מעצר מפגינים מינסק אחרי ההשבעה של לוקשנקו
(צילום: רויטרס)
בארה"ב ובאיחוד האירופי מנסחים סנקציות נגד גורמים שמעורבים בבחירות בבלארוס ובדיכוי הפגנות האופוזיציה. לוקשנקו בן ה-66 מסרב להתפטר או לאפשר בחירות חוזרות. בטקס ההשבעה אמר הנשיא שארצו זקוקה ליציבות.
"אין לי זכות לנטוש את הבלארוסים", אמר לוקשנקו בטקס ההשבעה. אחרי הטקס החשאי נהרו אלפים לרחובות מינסק ומחו נגד לוקשנקו. "אם קיבלת 80% מהקולות, למה מפחד מאיתנו?", נכתב באחד השלטים, בהתייחסות לתוצאות שעליהן הכריז ועדת הבחירות.
9 צפייה בגלריה
 לוקשנקו בטקס ההשבעה
 לוקשנקו בטקס ההשבעה
לוקשנקו בטקס ההשבעה
(צילום: AP)
מחלקת המדינה האמריקנית מסרה הערב שהבחירות שהתקיימו בבלארוס "לא היו הוגנות או חופשיות". גרמניה אמרה מוקדם יותר שהיא לא מכירה בלוקשנקו כנשיא הנבחר של בלארוס, וקראה לאיחוד האירופי לסכם בהקדם על סנקציות נגד בלארוס.
שר החוץ של ליטא, לינאס לינקביצ'יוס, כתב בטוויטר על הנשיא לוקשנקו: "כזאת פארסה. תשכחו מהבחירות. אי-הלגיטימיות שלו היא עובדה עם כל ההשלכות שנלוות לכך".
ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, קרא לקיים "בחירות הוגנות" בבלארוס וציין שהאופי של טקס ההשבעה "רק מוכיח שלוקשנקו מודע למה שעשה – זיוף תוצאות הבחירות". לפי ראש ממשלת פולין, לוקשנקו "מודע לכך שאין לו גיבוי מהמדינה שלו ושהתוקפנות שבה הוא מרשה לעצמו לנהוג נגד העם בבלארוס אינה קבילה".
משרדי החוץ של צ'כיה ולטביה גינו גם הם את טקס ההשבעה של לוקשנקו. שר החוץ הצ'כי, תומאס פטריצ'ק, כתב בטוויטר: "הבחירות בבלארוס לא היו הוגנות או חופשיות, ולכן התוצאות אינן לגיטימיות – וגם ההשבעה היום של אלכסנדר לוקשנקו אינה לגיטימית".