החרדים החרימו הערב (ראשון) את ההצבעות בוועדת השרים לחקיקה, בזעם על כך שהליכוד לא מקדם את חוק הפטור מגיוס - בשעה שהוא מקדם הצעות אחרות שנמצאות בלב המחלוקת הציבורית. כך נודע ל-ynet. בחרם משתתפות יהדות התורה וש"ס.
השר יואב בן צור מש"ס אמר: ״אנחנו לא יכולים להמשיך כאילו הכול כרגיל, כשאנחנו לא מקבלים שום דבר מהממשלה. לא חוקים של חינוך, כלום". ישיבת ועדת השרים הופסקה מאחר ששר המשפטים יריב לוין נכנס לדיון של הקבינט המדיני-ביטחוני. הדיון בוועדה יחודש מחר בבוקר.
1 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לתקשורת
נתניהו בהצהרה לתקשורת
יו"ר יהדות התורה גולדקנופף, ראש הממשלה נתניהו ויו"ר ש"ס דרעי
(צילום:יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי, שלו שלום )
אחרי חודשים ארוכים שבהם התרכזה הקואליציה בחקיקה הנוגעת לענייני המלחמה, הערב הייתה אמורה לעלות להצבעה בוועדה השרים לענייני חקיקה שורת חוקים שנויים במחלוקת. סדר היום של הוועדה מלמד כי בקואליציה חוזרים לשגרה: שינוי שיטת הרייטינג, פסילת מועמדים שתמכו בטרור, איסור העסקת מורים תומכי טרור וביטול דמי החבר בלשכת עורכי הדין - אלה הם רק חלק מהחוקים שבהם ידונו השרים.
באופוזיציה, שעד כה ניסתה להפגין רוח ממלכתית יחסית, נערכים כעת לקרבות בלימה: "לאורך השנה האחרונה האופוזיציה הפגינה בגרות וממלכתיות", טענה יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ מירב בן ארי, "אבל ברור שכל חוק שתהיה בו פגיעה בתקשורת חופשית ובדמוקרטיה במדינת ישראל יעורר מאבק גדול, ולא נאפשר אותו. הרוח המפויסת שהייתה כאן עד עכשיו, בחסות חוקים חשובים הנוגעים למלחמה בלבד שעלו עד היום, כבר לא תהיה יותר".
ההיערכות של הקואליציה לכנס החורף הארוך, שאורכו כחמישה חודשים, או שבעה עד לתחילת כנס הקיץ, עוברת קודם בוועדת השרים לענייני חקיקה. הערב תעלה ראשונה הצעת החוק של יו"ר הקואליציה אופיר כץ מהליכוד, שנועדה לפסול חברי כנסת שהביעו תמיכה בטרור.
ההצעה נוסחה אחרי סקירת פסקי דין של העליון, ולאחר שנבדקו העילות שבהן משתמשים השופטים כדי להכשיר חזרה לכנסת של מועמדים שהביעו תמיכה בטרור. ח"כ כץ מבקש כעת להרחיב את הפסילות הקבועות בחוק ולוודא שאין עילות שיאפשרו חזרה לכנסת.
כך למשל תמיכה במחבל בודד תיחשב גם היא כעילה לפסילה, כשעד היום העילה הוגדרה כתמיכה בארגון טרור; ⁠לא תידרש "מאסה קריטית" של מקרים, והעילה לפסילה תהיה גם אם התמיכה לא מתמשכת אלא מסתכמת בפעם אחת או בפעמים בודדות; ⁠אישור פסילת המועמד על ידי שופטי העליון יהפוך להליך ערעור, כדי לצמצם את מעורבות בית המשפט; ⁠ויהיה ניתן לפסול מפלגה בתוך רשימה, מה שלפני כן לא היה אפשרי. בקואליציה מתכוונים ללכת עם החוק הזה עד הסוף, למרות ההתנגדויות הצפויות של הייעוץ המשפטי, הן לכנסת והן לממשלה.