כלי תקשורת באיראן דיווחו כי טהרן ביקשה מרוסיה מערכות הגנה אוויריות מתקדמות לקראת מלחמה אפשרית שעלולה לפרוץ עם ישראל. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי שני גורמים איראנים - אחד מהם חבר במשמרות המהפכה - ציינו כי מוסקבה החלה לספק לאיראן מכ"מים מתקדמים וציוד הגנה אווירית.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ו נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ו נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
חמינאי ופוטין
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
גנרל מוחמד באגרי , סרגיי שויגו
גנרל מוחמד באגרי , סרגיי שויגו
גנרל מוחמד באגרי , סרגיי שויגו
(צילום: EPA/ IRANIAN ARMED FORCES MEDIA OFFIC)
3 צפייה בגלריה
גנרל מוחמד באגרי , סרגיי שויגו
גנרל מוחמד באגרי , סרגיי שויגו
הישיבה המשותפת בטהרן
(צילום: EPA/IRANIAN ARMED FORCES )
הדיווחים באיראן פורסמו לאחר שהיועץ לביטחון לאומי של רוסיה סרגיי שויגו נחת אתמול בטהרן, שם פגש בין היתר את נשיא איראן מסעוד פזשכיאן. "אנחנו מוכנים לשיתוף פעולה מלא עם איראן בנושאים אזוריים", אמר שויגו בעת ביקורו בבירת איראן.
גורם מטעם חברה המייעצת בסוגיות מודיעין וביטחון, אמר כי אף שלרוסיה "יש קשרים כלכליים ותרבותיים עם ישראל, מוסקבה לא יכולה להרשות לעצמה לדחות את בקשותיה של איראן לעזרה, משום שהיא מסתמכת במידה רבה על כטב"מים איראניים במלחמתה באוקראינה. השאלה היא איך הרוסים מרגיעים את טהרן מבלי להרוס את מערכת היחסים שלהם עם ישראל".
משרד החוץ של איראן מסר אתמול בבוקר כי טהרן אינה מעוניינת בהסלמה אזורית, אבל הוסיף כי משטר האייתוללות סבור שיש "להעניש" את ישראל על חיסול מנהיג חמאס איסמעיל הנייה שמיוחס לה. עוד מסר משרד החוץ של איראן כי הדבר "הכרחי" כדי למנוע אי-יציבות נוספת באזור. חבר הפרלמנט האיראני מוחמד עוסמאני אמר מצידו אתמול כי בטהרן "לא יסתפקו בפחות מראשו של נתניהו".
תיעוד: יירוטי האיומים האוויריים ששוגרו מאיראן באפריל
(צילום: דובר צה"ל )

בעוד שרבים ממנהיגי המערב מיהרו לפרסם הודעות תמיכה בישראל ולגנות את המתקפה האיראנית שאירעה באפריל האחרון, רוסיה פעלה באופן הפוך לגמרי, והצדיקה בכמה הזדמנויות את המתקפה הנרחבת.
גורמי מודיעין במערב תיארו אז את יחסי מוסקבה-טהרן כשותפות אסטרטגית הולכת ומעמיקה. הרחבת הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022 הייתה גורם מרכזי שתרם רבות לגיבוש השותפות הזאת, בשל התלות שפיתחה רוסיה בסיוע הצבאי האיראני בחודשי המלחמה הראשונים, כשהחלה לרכוש מאיראן כטב"מים בהיקפים הולכים וגדלים, ועשתה בהם שימוש קטלני נגד אוקראינה.
שיתוף הפעולה הצבאי המעמיק בין מוסקבה לטהרן מבטא שינוי ברור באופי היחסים בין המדינות. אם בעבר הייתה זו רוסיה שסיפקה לאיראנים בעיקר מערכות נשק, כיום מדובר ביחסים דו-צדדיים מהבחינה הזו, ולא פחות חשוב – היחסים היום כוללים גם שת"פ טכנולוגי נרחב, החלפות ידע ופיתוח משותף – אם בתחום הכטב"מים כמובן – רוסיה פתחה מפעל מיוחד לייצור כטב"מים ברפובליקת טטרסטן בתמיכה וסיוע של טהרן, ואם בתחום הלוויינים והחלל, כמו גם מערכות שונות לשימוש בשדה הקרב.
חשוב לזכור שהמערב - ובעיקר ארה"ב ונאט"ו - הוא אויב משותף לרוסיה ואיראן. המלחמה באוקראינה מסייעת לצדדים ללמוד "תוך כדי תנועה" ולהפיק לקחים. שיתוף הפעולה הקרוב בין המדינות משרת את האינטרסים של שתיהן, ומסייע מאוד לטהרן לשפר את מעמדה כאמור משותפה זוטרה לשותפה אסטרטגית.