צה"ל הודיע בצהריים (רביעי) על רקע הלחימה במבצע "חיצי צפון" נגד חיזבאללה, כי חטיבות המילואים 6 ו-228 יגויסו למשימות מבצעיות בצפון. לפי הודעת צה"ל, "גיוסן יאפשר את המשך מאמץ הלחימה נגד ארגון הטרור חיזבאללה, ההגנה על אזרחי מדינת ישראל ויצירת התנאים להשבת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם". במקביל, נמסר כי הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס הערב בשעה 20:00 בבור בקריה בתל אביב.
2 צפייה בגלריה
תותחנים בגבול לבנון
תותחנים בגבול לבנון
(צילום: Jalaa MAREY/AFP)
חטיבות המילואים שיגויסו הן חטיבות חי"ר משולב בשריון שהופעלו כבר במלחמה, וישובו לעבות את משימות ההגנה באוגדת הגליל עם אפשרות, אם וכאשר, להשתתף גם בתמרון קרקעי.
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ביקר היום בתרגיל בצפון, ואמר כי "אנחנו לא עוצרים, ממשיכים לתקוף וממשיכים לפגוע בהם בכל מקום. המטרה היא מטרה מאוד ברורה - להחזיר את תושבי הצפון. כדי לעשות את זה אנחנו מכינים את המהלך של התמרון, והמשמעות היא שהנעליים הצבאיות שלכם, מגפי התמרון, נכנסות לתוך שטח האויב, נכנסות לכפר שחיזבאללה הכין אותו כמוצב צבאי גדול, עם תת-קרקע, עם נקודות שהות, עם מקפצות לזנק לתוך השטח שלנו ולבצע התקפה על אזרחים ישראלים".
עוד הוסיף הרמטכ"ל: "הכניסה שלכם לשם בעוצמה, המפגש עם פעילי חיזבאללה שם, שיראו מה זה לפגוש כוח לוחם מקצועי, מיומן מאוד עם ניסיון בלחימה - אתם באים הרבה יותר חזקים מהם, הרבה יותר מנוסים מהם, נכנסים פנימה, משמידים שם את האויב, הולכים חד להשמיד תשתיות. אלה הדברים שיאפשרו לנו להחזיר את תושבי הצפון אחר כך בביטחון".
הרמטכ"ל ציין עוד כי "אנחנו תוקפים כל היום. גם כדי להכין את השטח לקראת האפשרות של הכניסה שלכם, וגם כדי להמשיך לפגוע בחיזבאללה. חיזבאללה היום הרחיב את מעגל האש שלו, ובהמשך היום יקבל מענה חזק מאוד. אתם תתכוננו".
מוקדם יותר איים מפקד פיקוד הצפון אלוף אורי גורדין בכניסה קרקעית ללבנון, אחרי עוד בוקר עם עשרות שיגורים לאזורים שונים בצפון - וגלי תקיפות מהאוויר ברחבי לבנון, כולל מצפון לביירות ומדרום לה. "נכנסנו לשלב אחר במערכה. אנחנו צריכים להיות ערוכים חזק מאוד לכניסה לתמרון ולפעולה", אמר גורדין בביקור אצל מפקדי ולוחמי חטיבה 7 בתרגיל החטיבתי בגבול הצפון.
מפקד פיקוד הצפון ציין כי מבצע "חיצי הצפון" "התחיל בפגיעה מאוד משמעותית ביכולות חיזבאללה, בדגש על יכולות האש, ובפגיעה מאוד משמעותית במפקדים ובאנשים בארגון. אנחנו צריכים למול זה לשנות את המצב הביטחוני".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם באו"ם
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם באו"ם
ימריא הלילה לארה"ב. נתניהו
(צילום: REUTERS/Brendan McDermid)
כאמור, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס הערב, לפני שראש הממשלה בנימין נתניהו יטוס לנאום בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. נתניהו דחה את נסיעתו שוב, וימריא לארצות הברית רק מחר, במקום הלילה. טרם כינוס הקבינט תתקיים התייעצות מצומצמת.
"ראש הממשלה נתניהו יצא לנאומו באו"ם מחר ויחזור במוצאי השבת", נמסר מלשכתו. עוד צוין בהודעה כי "במהלך היום יקיים ראש הממשלה התייעצויות עם גורמי מערכת הביטחון כדי לדון בהמשך התקיפות בלבנון".
ההודעה מלשכת נתניהו הגיעה כשעה לאחר שחיזבאללה הרחיב את מעגל הירי - וירה לראשונה אי-פעם טיל מלבנון למרכז הארץ. צה"ל עדכן כי טיל קרקע-קרקע אחד שוגר מלבנון, ולפי דיווחים הוא כוון למחנה גלילות.
תקיפות בלבנון, אתמול

בינתיים, דובר צה"ל הודיע כי מטוסי קרב השלימו תקיפות ב-60 יעדים של מטה המודיעין של חיזבאללה. במסגרת התקיפות הושמדו אמצעי איסוף, מפקדות ותשתיות נוספות שמשמשות את ארגון הטרור ליצירת תמונת המודיעין.
דובר צה"ל עדכן כי במסגרת מבצע "חיצי הצפון" נגד חיזבאללה הותקפו במהלך היום כ-280 מטרות בלבנון, בהן המשגרים שמהם בוצעו השיגורים הבוקר לעבר צפת, נהריה והעמקים. מטוסי הקרב של חיל האוויר הפציצו גם מחבלים, מחסני אמל"ח, משגרים מוכנים לשיגור ותשתיות צבאיות של ארגון הטרור הלבנוני. בין היתר הותקפו עשרות מחסני אמל"ח ותשתיות צבאיות נוספות באזור א-נבטיה ובמרחבים נוספים בדרום לבנון.
בצבא מרכזים מאמצים בתקיפות נגד תשתיות מודיעין של ארגון הטרור, וכן נגד טילים ארוכי טווח. התקיפות היו עד כה בכפרים בדרום המדינה, וכעת הן מכוונות כאמור גם לא-נבטיה, לעבר מחסני אמצעי לחימה ונכסים של חיזבאללה. "יש להם הרבה מה להפסיד אם חיזבאללה יתפרע ויגדיל את טווח האש", אמר אתמול בכיר במטכ"ל. הוא הוסיף כי "לחיסולים יש השפעה על יכולת הפיקוד של חיזבאללה, שנפגעה מאוד".
משרד הבריאות הלבנוני הודיע על 23 הרוגים ו-95 פצועים בתקיפות היום בלבנון. העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח כי יותר מ-95 אלף עקורים עזבו את דרום לבנון עד כה, אחרי הרחבת התקיפות הישראליות שם. לפי הדיווח, העקורים שוהים בין היתר בבתי ספר שהפכו למקלטים בביירות, בהר הלבנון, באזור צידון, באל-בקאע, בבעלבכ, באל-הרמל, בעכאר ובצפון המדינה. עוד דווח כי אנשי ביטחון הפנים שהיו אמורים לתפקד במצב לפי תוכנית החירום של הממשלה נעדרו, וכי העקורים הושארו לגורלם. רק "סולידריות חברתית ויוזמות אזרחיות" הצליחו להקל על המצב, נכתב בדיווח.