כלי תקשורת ברוסיה דיווחו לפני הצהריים (יום ה') כי עשרות "מחבלים" אוקראינים חדרו למחוז הרוסי בריאנסק, הגובל באוקראינה, ירו למוות באדם אחד לפחות – ומחזיקים בשישה בני ערובה בחנות. שירות הביטחון הרוסי FSB מסר כי אנשיו וחיילים מצבא רוסיה מנהלים קרב עם "המסתננים האוקראינים" וכי האירוע טרם הסתיים. אם טענותיה של רוסיה נכונות הרי שמדובר באירוע חריג ביותר, אולם קייב מכחישה בתוקף את הדברים וטוענת כי מדובר במתקפה מבוימת. גם גורמים אחרים במערב פקפקו בצהריים בדיווח, ולא פסלו את האפשרות שמטרתו להכשיר את הקרקע להסלמה רוסית במלחמה.
8 צפייה בגלריה
  נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
  נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
פוטין וזלנסקי. תקרית חריגה בשטח רוסיה
(צילום: AFP, AP, EPA)
לפי סוכנויות הידיעות הרוסיות, הכוח האוקראיני שחצה לכאורה את הגבול לבריאנסק פתח תחילה באש לעבר מכונית חולפת, ובאירוע הזה נהרג אדם אחד ונפצע ילד בן 10. המסתננים, כך דווח, המשיכו לשני כפרים, ובאחד מהם, הכפר לובצ'ניה ששוכן פחות מקילומטר מהגבול עם אוקראינה, הם לקחו בני ערובה בחנות. לדברי רוסיה, במקביל לאירוע הזה תקפה אוקראינה באמצעות מל"ט ופגזים בשני כפרים אחרים במחוז, וגרמה שם נזק לבתים.
בעקבות הדיווח על האירוע בבריאנסק הודיע דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין ביטל ביקור בסבסטופול, וכי הוא נמצא בלשכתו ומקבל עדכונים על האירוע מכוחות הביטחון ומשר ההגנה. פסקוב כינה את ההתרחשות "מתקפת טרור". שעה קלה אחר כך מסר פוטין עצמו הצהרה בטלוויזיה, כינה את האירוע "מתקפת טרור", וטען כי המסתננים האוקראינים פתחו בכוונה באש לעבר אזרחים: "רוסיה תגבר על ההתקפות הללו", הבטיח לאזרחיו.
הסרטון שיש מי שמפקפקים באמינותו:

אוקראינה מצדה מיהרה להדוף את ההאשמות: מיכאילו פודוליאק, יועצו הבכיר של הנשיא וולודימיר זלנסקי, אמר כי הדיווחים הרוסיים על התקפה אוקראינית בבריאנסק הם "פרובוקציה מכוונת קלאסית", וטען: "רוסיה רוצה להפחיד את אזרחיה כדי להצדיק התקפה על מדינה אחרת ואת העוני הגובר אחרי שנה של מלחמה".
גם עיתונאים במערב התייחסו בצהריים בחשדנות לטענותיה של רוסיה, ובין השאר הדגישו את העובדה שבימים האחרונים פורסמו בתקשורת הרוסית דיווחים על היערכות למתקפה בדיוק מסוג המתקפה שאירעה לכאורה היום. כתב החוץ של "האקונומיסט", אוליבר קרול, טען שגם סרטון שהופץ בצהריים ושמתעד לכאורה את המסתננים האוקראינים, נראה מבוים, בין השאר בשל המדים הנקיים שלובשים החיילים המצולמים ואפקטים קוליים מתוזמנים. ברקע דבריהם של החיילים בסרטון אפשר לשמוע קולות ירי. רוסיה, נזכיר, הואשמה כבר בתחילת המלחמה בביצוע תרגילי "דגל כוזב", כאלה שבהם ביימה מתקפות אוקראיניות כדי להצדיק מהלכים מלחמתיים משלה.
8 צפייה בגלריה
אוקראינה בניין שנפגע מ טיל רוסי ב זפוריז'יה
אוקראינה בניין שנפגע מ טיל רוסי ב זפוריז'יה
זירת הפגיעה בזפוריז'יה לפנות בוקר. "הרוע לא ישלוט באדמתנו"
(צילום: EPA/STATE EMERGENCY SERVICE)
8 צפייה בגלריה
אוקראינה בניין שנפגע מ טיל רוסי ב זפוריז'יה מפנים את אנה בת 27 אישה הרה
אוקראינה בניין שנפגע מ טיל רוסי ב זפוריז'יה מפנים את אנה בת 27 אישה הרה
מפנים את אנה, אישה הרה בת 27, מהבניין שנפגע בזפוריז'יה
(צילום: רויטרס)
המחוז הרוסי בריאנסק שוכן מצפון לאוקראינה, ומאז תחילת המלחמה הוציאה ממנו רוסיה מתקפות מל"טים רבות לעומק השטח האוקראיני. המחוז נמצא קרוב יותר לקייב מאשר אתרי שיגור אחרים, ובאמצעות תקיפות ממנו קל יותר למוסקבה להכות בבירה האוקראינית. אוקראינה עצמה הגיבה לא פעם על המתקפות הרוסיות בירי לתוך מחוז בריאנסק, וגם גרמה שם להרוגים, אך ההתקפות הללו היו מצומצמות בהיקפן, וניכרו בהן מגבלותיה של קייב.
האירוע היום איננו הראשון שבו מאשימה מוסקבה גורמים אוקראינים בהסתננות לבריאנסק: בדצמבר דיווח ה-FSB כי צוות של ארבעה אוקראינים חוסל אחרי שניסה להיכנס למחוז. רק שלשום אמר נשיא רוסיה פוטין ל-FSB בנאום שנשא כי יש להגביר את הכוננות לפעולות ריגול וחבלה מצד אוקראינה והמערב: "המשימה שלכם היא להציב מחסום בפני ארגוני החבלה האלה ולסכל ניסיונות להעביר שלא כחוק נשק ותחמושת לתוך רוסיה".
8 צפייה בגלריה
אוקראינה בניין שנפגע מ טיל רוסי ב זפוריז'יה
אוקראינה בניין שנפגע מ טיל רוסי ב זפוריז'יה
מאמצי החילוץ בזפוריז'יה הבוקר
(צילום: EPA/STATE EMERGENCY SERVICE)
הדיווח על האירוע בבריאנסק בא שעות אחרי עוד מתקפה קטלנית רוסית בעומק אוקראינה: לפחות שלושה בני אדם נהרגו ושישה נפצעו כשטיל רוסי פגע לפנות בוקר בבניין מגורים בן חמש קומות בעיר זפוריז'יה, בירת מחוז זפוריז'יה שאת חלקו רוסיה כבשה וסיפחה לעצמה בשנה שעברה. נשיא אוקראינה זלנסקי אמר שכמה קומות בבניין המותקף נהרסו, ו-11 בני אדם חולצו: "רוסיה רוצה לגרום לכך שכל יום יהיה עבור עמנו יום של טרור, אבל הרשע לא ישרור באדמתנו", הצהיר.

הטקטיקה האוקראינית: שרוסיה תבזבז תחמושת בבחמוט

נוסף על האירוע בזפוריז'יה דווח על הרוג ופצוע בהתקפה רוסית הבוקר בבחמוט, העיירה האסטרטגית במחוז דונייצק שבה ניטשים קרבות עזים בין צבא רוסיה, המגובה בשכירי החרב מ"קבוצת וגנר" האכזרית, לבין הצבא האוקראיני. המערכה על בחמוט נמשכת כבר שבעה חודשים, אבל בשבועות האחרונים הצליחו הכוחות הרוסיים להתקרב לעבר העיירה משלושה כיוונים, ולחיילים האוקראינים נותר רק נתיב מילוט אחד – מערבה. נראה כי מצוקתם מחמירה.
8 צפייה בגלריה
הרס ב בחמוט מלחמה אוקראינה מול רוסיה
הרס ב בחמוט מלחמה אוקראינה מול רוסיה
עשן מיתמר מבחמוט, מוקד הקרבות במחוז דונייצק. הרוסים התקדמו משלושה כיוונים
(צילום: AFP )
8 צפייה בגלריה
טנק אוקראיני ב בחמוט מלחמה אוקראינה מול רוסיה
טנק אוקראיני ב בחמוט מלחמה אוקראינה מול רוסיה
טנק אוקראיני בבחמוט. "במוקדם או במאוחר נצטרך לסגת"
(צילום: רויטרס )
ניצחון בבחמוט יהיה בראש ובראשונה הישג מורלי לוולדימיר פוטין ואנשיו אחרי חודשים של הפסדים משפילים בחזיתות אחרות, אולם הוא יוכל גם להקל על הצבא הרוסי להתקדם לערים גדולות יותר במחוז דונייצק – קרמטורסק וסלוביאנסק. אוקראינה טוענת כי חשיבותה האסטרטגית של בחמוט אינה גדולה כפי שהרוסים היו רוצים לחשוב, אך היא ממשיכה להפגין שם התנגדות עזה.
לפי דיווחים המגיעים מבחמוט, המערכה שם גבתה בחודשים האחרונים מחיר דמים עצום, עם אלפי חיילים הרוגים בשני הצדדים. אתמול דיווח "ניו יורק טיימס" מפי מקורות אוקראיניים כי במהלך הקרבות נפל הצבא הרוסי למלכודת שטמנו לו האוקראינים ואיבד 130 טנקים, אולם גם מצב הצבא האוקראיני שם קשה, ואתמול הודה הנשיא זלנסקי כי לא מן הנמנע שהוא ייאלץ לסגת מהעיירה.
8 צפייה בגלריה
אוקראינה חייל אוקראיני בטנק ליד בחמוט מחוז דונייצק
אוקראינה חייל אוקראיני בטנק ליד בחמוט מחוז דונייצק
מלכודת לטנקים הרוסיים. חייל אוקראיני ליד בחמוט
(צילום: רויטרס )
באוקראינה יש מי שכבר אומרים בפה מלא כי מוטב שההגנה על בחמוט לא תימשך עוד זמן רב: "אני מאמין שבמוקדם או במאוחר ניאלץ לעזוב את העיירה, לא הגיוני להחזיק אותה בכל מחיר", אמר אתמול לרדיו האוקראיני חבר הפרלמנט בקייב, סרהי רחמנין. עם זאת הדגיש: "לעת עתה נמשיך להגן עליה לצורך השגת כמה מטרות – ובראש ובראשונה כדי להסב לרוסיה אבדות רבות ככל האפשר ולגרום לה לבזבז את התחמושת והמשאבים שלה".
פורסם לראשונה: 11:56, 02.03.23