ב-12 החודשים האחרונים נהרגו 430 בני אדם בתאונות דרכים, ומתחילת שנת 2024 איבדו את חייהם 383 בני אדם – משמעותית יותר מכל שנת 2023, שבה נהרגו 361. מדובר בעלייה חדה של כ-22% במספר ההרוגים בתאונות הדרכים, ובמה שמסתמן ככישלון המהדהד ביותר של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - בדרך לשנה המדממת ביותר בשני העשורים האחרונים. ומאחורי המספרים הללו, יש חיים שלמים שנהרסו.
1 צפייה בגלריה
צופיה אביטן
צופיה אביטן
צופיה אביטן עם התמונה של בנה נועם
(צילום: הרצל יוסף)
צופיה אביטן (52), מבאר שבע, היא אחת מאותם אנשים שחרב עליהם עולמם בשל הקטל בדרכים. אביטן, שאיבדה את בנה הראפר נועם (נומי) כהן בתאונת אופנוע ב-1 באוקטובר 2021, סיפרה בריאיון מיוחד ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" על אותו יום ארור שבו קיבלה את הבשורה: "ביום שישי בצהריים, כמה ימים לפני שנועם היה אמור להוציא אלבום ולהופיע את ההופעה הראשונה שלו מאז הקורונה במועדון ה׳כולי עלמא׳ בתל אביב, הוא נסע על אופנוע על כביש 4 דרום בדרך מהעבודה, סטה שמאלה, נתקע בשפת המדרכה, עף ונהרג במקום.
״אני ידעתי הרבה לפני שהמשטרה הגיעה. קפצה לי התראה ב-ynet שבה נכתב 'רוכב אופנוע כבן 30 נהרג הערב בכביש 4, ליד מחלף גבעת שמואל', והבנתי ישר שזה הוא", אמרה אביטן. "בכל פעם שהיה קורה דבר כזה הייתי מתקשרת ישר והוא היה אומר בכעס: ׳הכל בסדר, אני לא הרוכב היחיד׳. הפעם התקשרתי והוא לא ענה לי, והתקשרתי שוב והוא עוד פעם לא ענה. אמרתי ׳אולי הוא באולפן, אבל את חיה בסרט׳. המשכתי לחפש ברשתות ואז ראיתי תמונה. קראתי לבן השני שלי, מור, שהיה אז בן 21, ממש אחרי שחרור מהצבא. אמרתי לו: ׳זה האופנוע של נועם'".
לדברי האם, נועם נסע על השול השמאלי – מנהג שאינו חוקי, אך בכל זאת נפוץ מאוד בקרב רוכבי אופנוע בארץ. כשראה שהמדרכה שצמודה לשול מתרחבת בפתאומיות, ניסה לחזור לתוך הנתיב ושם ככל הנראה איבד שליטה, פגע במדרכה, עף על מעקה הבטיחות – אשר במקומות רבים בארץ מורכב מעמודי ברזל חדים, בולטים ומסוכנים במיוחד לרוכבי אופנוע -והתרסק על הכביש.

"לאמא לא מעניין אם הבן שלה מת גיבור"

״זה ילד שכל החיים הייתי חרדה לו״, סיפרה אביטן. ״מגיל 16 הוא היה על האופנוע והיו לו הרבה התנסויות עם הכביש, אם זו נהיגה במהירות, אם זו תאונה שקרתה לא פעם ולא פעמיים, תמיד פחדתי מהנורא מכל. בדיעבד, הצלחתי להחדיר את החרדה שלי גם לבן הקטן, שמסתבר שגם הוא היה מחייג אליו בלילות ואומר לו ׳תגיד לי שאתה בסדר׳. כמה פחדתי מזה, וכמה התחננתי והוצאתי את נשמתי, זה לא עזר לי. היה לו אופי עקשן.
״כשנועם נהרג, והבנתי שזו תאונה עצמית, אמרתי לעצמי שאני שמחה שזו הייתה תאונה עצמית כי אני לא צריכה להאשים אף אחד, רק אותו. לימים אני מבינה שיש עוד הרבה דברים, בראשם תרבות הנהיגה בארץ והתשתיות. אבל, כשהילד שלי עלה לראשונה על הכביש, בגיל 17-16, המדינה המטורפת שלנו לא שאלה אותי. היא פשוט נתנה לו לעלות על כלי הרצח הזה. בגיל 18 הוא כבר יכול היה להוציא רישיון על אופנוע כבד".
לאביטן יש ביקורת קשה על הדרך שבה נערים לומדים נהיגה בארץ, לפני שהם עולים אל הכביש לבדם. "לא מלמדים אותם את מהות הנהיגה – מלמדים אותם להוציא רישיון, איך ׳לתחמן׳ את הבודק ומה עושים בשביל לעבור", אמרה. "אף אחד לא מדבר איתם על איך נחלצים ממצבים מסוכנים, איפה תרבות הנהיגה, איפה הסבלנות והסובלנות. זה תקף לכל הנהגים – לא רק לרוכבי אופנוע".
ואכן, התמונה העגומה ניכרת במיוחד כאשר מסתכלים על נתוני ההרוגים בתאונות של רוכבי האופנועים והקטנועים. 86 בני אדם נהרגו בתאונות אופנוע וקטנוע מתחילת שנת 2024, זינוק של לא פחות מ-26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ההרוגים בתאונות אופנוע וקטנוע מהווים כ-22% מכלל ההרוגים בתאונות הדרכים השנה, כאשר כ-40% מתוכם הם רוכבים צעירים במיוחד עד גיל 24 ועוד כ-33% מהם בני 34-25 בלבד. שיעור הרוכבים ההרוגים מעל גיל 35 עומד על כרבע מכלל הרוכבים שנהרגו, והוא יורד בצורה משמעותית ככל שגיל הרוכב עולה.
ובהתאם לסטטיסטיקה המחרידה, גם נועם היה רק בן 29 כאשר איבד את חייו בתאונה הנוראית. אימו וחבריו למקצוע, בהם מוזיקאים ידועים מאוד כמו רביד פלוטניק, סטטיק, לוקץ׳ ורבים נוספים, סיפרו על בחור צעיר, מלא כישרון, פוטנציאל וחלומות ענקיים. "הילד שלי היה ילד חולם", אמרה האם. "הוא השאיר צוואה כתובה רשמית – את השיר האחרון שהוא כתב שנקרא ׳הנוף משתנה׳, שבשורה האחרונה שלו הוא כתב: 'אין שום סיכוי, אבל אם אמות – יזכרו את השם'. וזה מה שהבטחתי שאני אעשה כל החיים שלי. אני אעשה הכל כדי שיזכרו את השם".
"ממשלות ישראל כשלו במאבק בתאונות"
(צילום: דוברות מבקר המדינה )

ואכן, בהתאם לצוואה של נועם, אביטן סגרה את העסק הפרטי שלה לאחר התאונה וכיום היא מקדישה את מרבית זמנה בהעלאת מודעות ובמאבק בתאונות הדרכים, בין היתר דרך הרצאות שהיא נותנת בהתנדבות מלאה. בנוסף, השיקה יחד עם חבריו של בנה את האלבום השני שלו, שלא הספיק להוציא, "חמרמורת". ב-8 בדצמבר תתקיים במועדון הגגרין בתל אביב מסיבת השמעה שלו.
״אני רואה את כמות תאונות הדרכים שקרו השנה וזה פשוט מפחיד לנסוע על הכביש, לא משנה אם אתה ברכב, על קורקינט או במשאית״, אמרה. ״בהרבה מקומות זה בגלל תשתיות והיעדר אכיפה, אבל בראש ובראשונה זו תרבות הנהיגה. אם ילמדו את הילדים כבר בבתי הספר היסודיים איך לנהוג, ולא רק מה לעשות כדי לעבור טסט, החיים ייראו אחרת. הרבה לפני מתמטיקה ואנגלית – במקום טיול שנתי, שייקחו אותם לביקור בבית לוינשטיין, שיפגישו אותם עם משפחות שכולות ושיראו עם מה אנחנו מתמודדים.
״יש פה מלחמה סמויה שלא מדברים עליה כמו שמדברים על המלחמה בעזה, ואם היו מקדישים לה עשירית ממה שמקדישים למלחמה בעזה, החיים שלנו היו נראים אחרת", הוסיפה "אלו קרוב ל-400 משפחות שנהרסו בתאונות דרכים רק ב-2024, במלחמה שלא מדברים עליה כל יום, שלא מקדישים לה בחדשות מספיק זמן, שלא עושים עליה תוכניות. אנחנו חווים את אותו הכאב – בסוף, לאמא לא מעניין אם הבן שלה מת גיבור. בשביל המדינה הוא חייל, סמ״ר או קצין, אבל בשביל אמא שלו הוא המלאך הפרטי שלה וצריך להקדיש לזה בדיוק כמו שמקדישים למלחמה – בטלוויזיה, בכנסת ובהפגנות".