זלנסקי נואם בפני האוניברסיטה העברית
(צילום: אלי מנדלבאום)

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאם בצהריים (חמישי) בזום לאוניברסיטה העברית, נאומו השני לקהל הישראלי אחרי הנאום לכנסת שאז כזכור עורר סערה בשל ההשוואות שעשה בין המלחמה במדינתו לשואה. זלנסקי ציין כי "מחר נציין ארבעה חודשים של המלחמה הכוללת שרוסיה הכריזה נגד אוקראינה. אני חושב שכולכם ראיתם בעצמכם שזו טרגדיה". עם זאת הוא התעקש: "אני בטוח שאנחנו ננצח". ynet העביר את נאומו של זלנסקי בשידור ישיר.
הוא האשים את רוסיה, שהפכה ל"מדינה טרוריסטית", כלשונו. "הם הורסים את הערים שלנו, הם שורפים כל דבר שבדרכם, בכל מצב. אין סלקטיביות בארטילריה הרוסית. אתם יכולים לדמיין את ההרס של 2,000 מוסדות חינוכיים באוקראינה. איזה אדם אתה צריך להיות כדי לפגוע במכוון בגן ילדים?", תהה. לדבריו, "מריופול כבר לא קיימת. לפני ארבעה חודשים היו בעיר חצי מיליון איש. עכשיו, יש שם רק כמה רבבות בודדות. ברחבי אוקראינה הם יורים באנשים ברחוב, הם מענים אנשים, הם אונסים קטינים - בנים ובנות".
6 צפייה בגלריה
זלנסקי נואם בפני האוניברסיטה העברית
זלנסקי נואם בפני האוניברסיטה העברית
מתח ביקורת חריפה על רוסיה - וביקר גם את הממשלה בישראל. זלנסקי
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
נאום זלנסקי האוניברסיטה העברית
נאום זלנסקי האוניברסיטה העברית
זלנסקי בנאום בפני האוניברסיטה העברית
זלנסקי הודה לאזרחי ישראל "על התמיכה הרגשית האמיתית לאוקראינה": "העם האוקראיני אסיר תודה על הנפת דגל אוקראינה ברחובות, ראינו זאת ואנו מעריכים זאת מאוד. אנחנו אסירי תודה לאומה הגדולה שלכם, אבל אנחנו מבקשים תמיכה מהממשלה שלכם".
הוא הסביר את הביקורת שלו על מדיניות הממשלה בירושלים באמצעות השוואה: "מדינה קטנה כמו לוקסמבורג, עם אוכלוסייה של בערך 600 אלף איש, סיפקה לנו תמיכה ביטחונית בסכום של 15% מתקציב ההגנה שלהם. אבל מה עם ישראל? אנחנו מבינים שזה לא מצב פשוט עבורכם. אבל היינו רוצים לראות תמיכה גדולה יותר". הוא הבהיר כי הוא מצפה מישראל להצטרף לסנקציות: "לצערי, לא ראינו את זה עדיין".
6 צפייה בגלריה
בית קברות ליד מריופול מלחמה אוקראינה רוסיה
בית קברות ליד מריופול מלחמה אוקראינה רוסיה
"מריופול כבר לא קיימת". בית קברות ליד העיר
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
אוקראינה הרס הפגזות של רוסיה חרקוב
אוקראינה הרס הפגזות של רוסיה חרקוב
ההרס בחרקוב
(צילום: EPA)
הוא המשיך בביקורת על בכירי הממשלה הישראלית: "אנחנו מרגישים שהחברה שלכם מבינה את הצרכים שלנו, אבל למה יש לנו חוסר תקשורת מול כמה מבכירי הממשל הישראלי? את זה אני לא יודע. אני כן מאמין ביחסים עתידיים בין המדינות והאזרחים שלנו. נצטרך להסתכל זה לזה בעיניים לשנים הבאות".
מפתיחת המלחמה, נזכיר, חלפו כפי שציין הנשיא האוקראיני כמעט ארבעה חודשים ובימים האחרונים היא שוב התקרבה לעיר השנייה בגודלה במדינה, חרקוב. שלשום נהרגו באזור 15 אנשים בהפגזות שביצע הצבא הרוסי, אחרי שבועות של רגיעה יחסית.
בימים האחרונים הגבירו הרוסים את התקפותיהם בחרקוב ובמחוז הסובב אותה, במקביל לקרב הגדול שהם מנהלים דרומית-מזרחית משם על סברודונצק, העיר הגדולה ביותר שטרם נפלה לידיהם בחבל דונבאס, שברובו שולטים כעת המורדים הפרו-רוסים.
6 צפייה בגלריה
שגרירות ישראל בקייב
שגרירות ישראל בקייב
שגרירות ישראל בקייב
(צילום: משרד הפנים של אוקראינה )
6 צפייה בגלריה
שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי
שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי
"נוכחות דיפלומטית ישראלית בקייב חשובה עבורנו". שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי
(צילום: משרד החוץ )
בתוך כך, שגרירות ישראל בקייב נפתחה מחדש לאחר יותר מארבעה חודשים. שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, פתח שלשום ואתמול את השגרירות ביחד עם הצוות לכמה ימים, על מנת להעניק שירותים קונסולריים.
בהודעת משרד החוץ נאמר כי יותר מ-80 איש קיבלו שירות קונסולרי מהצוות בקייב, ומענה נוסף ניתן גם בעיר לבוב. "נוכחות דיפלומטית ישראלית בקייב חשובה מאוד עבורנו ומהווה סימן נוסף לתמיכתה של ישראל באוקראינה", אמר השגריר ברודסקי. במשרד החוץ אמרו כי השירות הקונסולרי בקייב ובלבוב יהיה פתוח לסרוגין בתיאום ורישום מראש.
צוות שגרירות ישראל באוקראינה עזב את קייב עוד לפני תחילת המלחמה, ושלושה ימים לפני שפרצה השגרירות הועברה ללבוב.
פורסם לראשונה: 09:29, 23.06.22