4 צפייה בגלריה
מירי רגב בפגישה עם יו"ר רכבת ישראל משה שמעוני והמנכ"ל מיכאל מייקסנר
מירי רגב בפגישה עם יו"ר רכבת ישראל משה שמעוני והמנכ"ל מיכאל מייקסנר
שרת התחבורה רגב, יו"ר הדירקטוריון שמעוני והמנכ"ל מייקסנר
דירקטוריון רכבת ישראל יתכנס מחר (שני) ב-11:00 כדי לדון בפיטוריו של מנכ"ל הרכבת, מיכאל מייקסנר, שצפוי להיות מוזז מתפקידו בימים הקרובים. אם חברי הדירקטוריון יחליטו כי ברצונם לפטר את המנכ"ל, הם יבקשו ייעוץ משפטי לקראת פיטורים. זאת כחודש לאחר הדחתו של מנכ"ל רשות שדות התעופה, חגי טופולנסקי, שהתפטר זמן קצר לאחר שהשרה מירי רגב חזרה למשרד התחבורה.
במהלך החודש האחרון נוהלו שיחות בין בכירים בדירקטוריון הרכבת למנכ"ל על פרישה מרצון מהתפקיד, בתום ארבע שנים וכשנה לפני מועד עזיבתו המקורי לפי המכרז. גורמים בכירים ברכבת ישראל אף אישרו כי השיחות בין הצדדים נמשכו במשך כמה שבועות, עד שנקטעו לפני כשבוע וחצי.
גורם ברכבת ישראל המעורה בפרטים סיפר היום ל-ynet כי באחת השיחות האחרונות מייקסנר הציב בפני יו"ר הדירקטוריון, עו"ד משה שמעוני, תנאים לפרישתו, בעוד שמקורביו של מייקסנר טוענים כי השיחות התנהלו "כשאקדח הפיטורים הונח על השולחן".
4 צפייה בגלריה
מיכאל מייקסנר
מיכאל מייקסנר
בדרך לסיום תפקידו כמנכ"ל רכבת ישראל. מיכאל מייקסנר
(צילום: מוטי קמחי )
לפי הגורם, "במהלך השיחות ביקש מייקסנר תנאי פרישה שכללו שלושה חודשי הודעה מראש, לפי מה שרשום בחוזה שלו, ותשעה חודשי הסתגלות. למעשה המנכ"ל אף נקב בתאריך פרישה, בסוף יוני השנה, ארבע שנים לאחר כניסתו לתפקיד".
הגורם הוסיף כי דובר גם על קבלת בונוס שנתי מלא עבור שנת 2023 וכן דברים נוספים: "מיכאל ביקש שיתקנו לו את הציון שהעניקו חברי הדירקטוריון למייקסנר על עבודתו בשנים 2020 ו-2021, אז קיבל את הציונים 80 ו-70 בהתאמה". מנכ"לים יכולים לבקש לשנות את ציוניהם ולפעמים אכן משנים, אך הדירקטוריון לא חייב לאשר זאת. סוגייה נוספת שנידונה ואף הוסכמה על ידי שני הצדדים הייתה חתימה על מסמך היעדר תביעות הדדיות, כמו גם על מניעת "התלכלכות תקשורתית" בין הצדדים בתום כהונתו של מייקסנר.
4 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
מונה על ידי רגב, ופועל להדחת מנכ"ל הרכבת. יו"ר הדירקטוריון של רכבת ישראל
(צילום: אולפן ynet)
גורם המקורב למייקסנר אישר ל-ynet כי שיחות שכאלה התקיימו ושהועברו אליו הצעות לסיים את תפקידו. "אני לא מבין למה באים לבן אדם שיש לו קדנציה של חמש שנים, ועד כה היו לו הישגים, ומבקשים שיפרוש בשקט עם כל מיני תנאים. הוא לרגע לא דחה או הסכים", אמר הגורם. "יש לו רשימה של הישגים ברכבת כמנכ"ל. רמת הדיוק שלו בשמיים והוא הרים את הרכבת מהמקום שבו הייתה ב-2019, כשהיא הייתה חברה כושלת שמנהלים ברחו ממנה. היה כישלון בפרויקט החשמול שהיה בפיגור של 11 שנים, ומיכאל קידם אותו כך שהוא יסתיים שבע שנים לפני המועד הצפוי".

הקשר לשרת התחבורה מירי רגב

האפשרות שמייקסנר יפנה את מקומו מסתובבת במסדרונות משרד התחבורה מאז כניסתה מחדש לתפקיד של שרת התחבורה מירי רגב, אך נדמה שמי שמוביל את המהלך בפועל הוא יו"ר דירקטוריון שמעוני, בעקבות סכסוך מקצועי שהתגלע בין השניים בשנים האחרונות.
בשבוע שעבר, נזכיר, פורסמה ב-ynet תחלפות המכתבים בין השניים שנגעה בענייני רכש קרונות חדשים. היו"ר טען שמייקסנר שינה את דעתו לגבי סוג הקרונות ברגע האחרון וכך נמנע בזבוז של יותר משני מיליארד שקלים של משלמי המסים. "בשיחות שקיימתי עם מרבית חברי הדירקטוריון הגענו למסקנה שאיננה נמנעת, כי אין באפשרות הדירקטוריון לסמוך על שיקול הדעת שלך במקרה זה ואיננו יכולים להיות משוכנעים במתווה שאתה מציג כעת", כתב יו"ר הדירקטוריון למנכ"ל הרכבת.
4 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים בוועדת מקרקעי ישראל
מחאת המילואימניקים בוועדת מקרקעי ישראל
האפשרות שהמנכ"ל יפוטר מסתובבת מאז שחזרה למשרד התחבורה. השרה רגב
(צילום: מוטי קמחי)
מייקסנר עצמו השיב לשמעוני במכתב תגובה שבו סיפר על פועלו ברכבת ישראל מאז כניסתו לתפקיד ב-2019. בסוף דבריו כתב מייקסנר באופן ישיר ליו"ר כי לדעתו הוא מנסה לפגוע בו מקצועית. "על כל ניסיון כזה שתעשה, שנועד ככל הנראה לצרכים אחרים שישרתו אותך, אני איאלץ לענות באופן מקצועי מלא", כתב.
דירקטוריון רכבת ישראל החליט לעלות לפני כשבוע לישיבה החלטה על מינוי יועץ משפטי חיצוני כדי להתחיל בהליכי הדחתו של המנכ"ל מייקסנר, בשל מה שהם מגדירים כ"התנהגות כושלת שלו בענייני רכש". המהלך אינו מפתיע, בוודאי לאחר הדחתו של מנכ"ל רשות שדות התעופה חגי טופולנסקי, שהתפטר. לכולם היה ברור כי מנכ"ל הרכבת, שכיהן בתפקיד גם בתקופתה של השרה הקודמת מרב מיכאלי, נמצא על הכוונת של רגב.
רגב פעלה להדחתו בעזרת הדירקטוריון, שאת יושב הראש שלו שמעוני היא מינתה בקדנציה הראשונה שלה במשרד התחבורה. ברקע תחילת ההליכים נמצא כאמור המכתב החריף שיצא משמעוני למנכ"ל שבו הוא הביע אי-שביעות רצון מצידו ומצד שאר חברי דירקטוריון החברה בנוגע להתקדמות נושא רכש הקרונות של רכבת ישראל. במכתב הוא העלה טענות רבות על התנהלותו ה"תמוהה", כלשונו, של מייקסנר, שמנגד טוען כי שמעוני משקר.
בניגוד להדחתו של טופולנסקי, במקרה של מייקסנר יהיה קשה יותר לרגב לפטרו, שכן רכבת ישראל היא חברה ממשלתית. כדי לכנס ולערוך למנכ"ל שימוע בדירקטוריון יצטרכו ברכבת להשתמש בייעוץ משפטי חיצוני שילווה את התהליך, וכל ישיבה תירשם בפרוטוקול.