נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יכריז היום (ג') על התוכנית הדרמטית ביותר בעשור האחרון להגנה על מהגרים שחיים במדינה מפני גירוש, במהלך שמגיע חודשים לפני הבחירות לנשיאות ונתפס כניסיון מצדו לחזר אחרי הקול הקריטי של הבוחרים הלטינים במדינות מפתח מתנדנדות. ביידן צפוי להודיע על התוכנית בנאום מיוחד שיישא הערב בבית הלבן, אבל עוד לפני כן חשפו את פרטיה גורמים בכירים בממשלו וציינו כי היא תאפשר מסלול לאזרחות לעד חצי מיליון מהגרים – כאלו שנישאו לאזרחי ארה"ב – ולעוד 50,000 מהגרים מתחת לגיל 21 שההורה שלהם נשוי לאזרח אמריקני.
3 צפייה בגלריה
הגירה לא חוקית מהגרים חוצים את ה גבול מקסיקו ל תוך ארה"ב
הגירה לא חוקית מהגרים חוצים את ה גבול מקסיקו ל תוך ארה"ב
ביידן ומהגרים שחצו את הגבול עם מקסיקו. מחזר אחרי הקול הלטיני
(צילום: רויטרס, AP)
כדי להיות זכאי לתוכנית הנרחבת, אותם מהגרים שנשואים לאזרחים אמריקנים צריכים להתגורר בארה"ב לפחות עשר שנים – אבל אין דרישה כזו בנוגע למשך הזמן שבו הם נשואים. ההערכות בממשל הן שרוב הזכאים לתוכנית יהיו מהגרים ממקסיקו שנמצאים בארה"ב בממוצע יותר מ-20 שנה. התוכנית תיפתח להרשמה לפי הבית הלבן מתישהו בסוף הקיץ, אבל יהיו זכאים לה רק מי שמלאו עשר שנים לשהותם בארה"ב עד לתאריך של אתמול – 17 ביוני. המשמעות היא מי שימלאו לו עשר שנים מהיום והלאה – לא יהיה זכאי לקבל מסלול לאזרחות.
במסגרת התוכנית ישתמש ביידן בסמכותו כדי לאפשר לאותם בני זוג וילדיהם להגיש בקשה לתושבות קבע (גרין קארד) מבלי שייאלצו לחזור לארץ מוצאם – כפי שנדרש מהם כיום, בהליך ממושך שרבים נמנעים ממנו כדי להימנע מפירוק משפחותיהם. אם הבקשה תאושר, הם יוכלו לעבוד בחופשיות בארה"ב ללא סכנת גירוש, ובסופו של דבר יוכלו גם להגיש בקשה לאזרחות מלאה.
מדובר במהלך הנרחב ביותר של הגנה על מהגרים מפני גירוש מאז שהנשיא ברק אובמה, וסגנו דאז ביידן, הכריזו ב-2012 על תוכנית DACA שמגינה על כחצי מיליון מהגרים שהגיעו לארה"ב כילדים. התוכנית ההיא לא סיפקה למהגרים מסלול לאזרחות, אלא רק הגנה עליהם מגירוש והעניקה להם אישורי עבודה. מהגרים חדשים לא יכולים להירשם אליה, אך היא עדיין נחשבת לאחד מהישגיו החשובים של אובמה, ואת נאומו הלילה יישא ביידן ביום השנה להכרזה עליה.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב טקסס מהגרים מסתננים בגבול עם מקסיקו
ארה"ב טקסס מהגרים מסתננים בגבול עם מקסיקו
מהגרים לא-חוקיים בגבול הדרומי של ארה"ב. אחד האתגרים הקשים של ביידן לפני הבחירות
(צילום: AP )
ביידן צפוי לפי הדיווחים להכריז גם על הקלות עבור חלק מאותם מהגרים שנכללו בתוכנית DACA. ההקלות הללו יאפשרו להם להגיש בקשה לוויזות עבודה רשמיות יותר – שיספקו להם הגנה משפטית בטוחה יותר מפני גירוש ביחס לאישורים הקיימים שקיבלו עד עתה.
את התוכנית החדשה חושף הבית הלבן שבועיים בלבד אחרי שבצעד שעורר זעם רב במחנה הדמוקרטי-פרוגרסיבי, הנשיא אסר על רוב המהגרים שחוצים באופן בלתי-חוקי את הגבול עם מקסיקו להגיש בקשת מקלט. לשיטת מבקרי המדיניות הזו, ביידן "מעתיק" מהנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ופעילים דמוקרטים כבר עתרו בצעד חריג נגד הצו שהוציא הנשיא מהמפלגה שלהם.
ביידן הכריז על ההגבלות הנוקשות בצל הזינוק במספר המהגרים הבלתי-חוקיים שחל בתקופת כהונתו, זינוק שלפי הסקרים נתפס על ידי הציבור האמריקני כאחד מכישלונותיו כנשיא. כעת לפי הדיווחים הוא מנסה "לאזן" את הגישה הנוקשה שבה נקט.
תיעוד מ-2021: 14 אלף מהגרים מתחת לגשר בטקסס
(צילום: רויטרס)

סקר של רויטרס ומכון איפסוס שפורסם לאחרונה הראה כי יותר ממחצית מהאמריקנים תומכים בגירוש רוב המהגרים הלא-חוקיים או אף כולם, אבל לצד זאת נראה שלפחות במדינות המפתח יש תמיכה בהגנה על בני זוג מהגרים של אזרחים אמריקנים – מה שמסביר כנראה את התוכנית החדשה. לפי סקר אחר, של ארגון הפועל למען מהגרים, 71% במדינות המפתח תומכים בהגנה על בני זוג של אזרחי ארה"ב שנמצאים במדינה חמש שנים לפחות.
ברשת CNN דיווחו כי התקווה של ביידן ואנשיו היא שהתוכנית החדשה תסייע לנשיא במדינות מפתח כמו אריזונה, נבאדה וג'ורג'יה. רבקה שי, מנכ"לית ארגון בשם American Business Immigration Coalition, העריכה כי המהלך של ביידן יחזק את שיעורי ההצבעה עבורו בקרב לטינים – ואולי גם בקרב מצביעי "מרכז" ואף ימינה יותר. היא ציינה כי רבים מהאמריקנים כלל לא יודעים שבני זוגם של אזרחי ארה"ב מתקשים לקבל אישור שהייה חוקי.
אחד מאותם בני זוג שחיים כיום באופן לא-חוקי הוא חואן, אזרח מקסיקו שרעייתו מייגן התראיינה לרויטרס אך ביקשה לא לפרסם את שם משפחתם מחשש שהרשויות במדינת מגוריהם – וויסקונסין – ירדפו אותם. חואן ומייגן הם בני זוג כבר יותר משני עשורים, ונפגשו כאשר חואן הגיע לעבוד בארה"ב כעובד חקלאות עונתי, שנדרש לחזור לארצו בתום העונה.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות אייווה
דונלד טראמפ עצרת בחירות אייווה
מבטיח לגרש מיליונים. טראמפ
(צילום: TANNEN MAURY / AFP)
מייגן סיפרה לרויטרס כי אף שידעה שבעלה מתגורר בארה"ב באופן לא-חוקי, היא לא חשבה שמדובר בבעיה משמעותית. "הנחתי שיש אולי קנס או משהו. העונש הוא פשוט לא פרופורציונלי", אמרה. לבני הזוג יש שתי ילדות, בנות 4 ו-7, וכבר שנים ארוכות שהם מתקשים להסדיר את מעמדו של חואן – שבין היתר לא יכול להנפיק רישיון נהיגה. חואן עובד כגנן, ומשפחתו חוששת שיום אחד ייתפס על ידי פקחי ההגירה ויגורש. במצב שכזה, מייגן אומרת שמשפחתה תיאלץ לעקור יחד עמו למקסיקו: "מדובר במתח ברמה נמוכה שכל הזמן נוכח".
תוכנית ביידן אולי תסייע לנשיא הדמוקרטי להציג עצמו אל מול המחנה הפרוגרסיבי כמי שמוביל מדיניות "אנושית" יותר מקודמו טראמפ, שמתמודד מולו בקרב חוזר על הנשיאות, אבל מנגד עשויה לספק גם לטראמפ תחמושת נוספת. בקמפיין של הנשיא לשעבר, שהבטיח כי אם יחזור לבית הלבן יפעל לגרש בין 15 ל-20 מיליון מהגרים לא-חוקיים, מיהרו לתקוף היום את התוכנית החדשה. דוברת בקמפיין, קרוליין לביט, אמרה שתוכנית ביידן היא למעשה הבטחת "חסינות" למסתננים – וחזרה על הבטחתו של טראמפ לגרשם. אם ייבחר, הבטיחה, "הוא יחדש את שלטון החוק".