בעוד שהסיעות החרדיות לוחצות על ראש הממשלה להגיע מהר ככל הניתן לחוק גיוס בנוסח שישביע את רצונן, בחברה החרדית מתחזקים הקולות נגד כל מתווה שיכלול גיוס צעירים חרדים לצה"ל.
דברי הרב דוב לנדו

בשער העיתון החרדי הנפוץ "יתד נאמן", המזוהה עם דגל התורה (הפלג הליטאי ברשימת יהדות התורה, ש"פ), הובאו בהרחבה דבריו של מנהיג הציבור הליטאי הרב דוב לנדו מכינוס שערך אמש, שבמסגרתו אמר כי "אנחנו מכריזים קבל עם ועולם: שום בחור ושום אברך לא ילכו לצבא בשום פנים ואופן ובשום צורה שהיא". הוא הוסיף כי "מי שעוסק בתורה כל השנה מכיר את גדולתה והשפעתה על כל העולם, שהיא - ורק היא - מגינה ומצילה".
מוקדם יותר השבוע נערך כנס לבוגרי ישיבות תיכוניות חרדים שבחרו לא להתגייס, למרות שחלקם כבר החלו בתהליך גיוס. הכנס נועד לחזק ולעודד אותם בדרך שבחרו, והשתתפו בו שורת רבנים חרדים בכירים, בהם ראש ישיבת סבלודקא - מרבני "דגל התורה" - הרב משה הלל הירש. הרב הירש ויתר על הנאום שהכין, והתנצל על קביעת הכנס בתאריך 7 באוקטובר - שצוין ברחבי הארץ כיום הזיכרון לנרצחי הטבח.
בסוף דבריו אמר הרב כי "בזמן שיש מלחמות על שתיים או שלוש או ארבע חזיתות, יש חיוב מיוחד על בחורי הישיבות להתחזק בתחומים של בחור ישיבה - בתורה שלו, בתפילה שלו, בחסד שלו ובמידות שלו. על בני הישיבות והכוללים להתנתק כמה שיותר מהעולם שבחוץ. הסקרן בדברי תורה לא מוצא ענין בסקרנות בענייני העולם".
1 צפייה בגלריה
הרב דוב לנדו מכינוס שערך אמש ובו אמר את דבריו כנגד חוק הגיוס
הרב דוב לנדו מכינוס שערך אמש ובו אמר את דבריו כנגד חוק הגיוס
"נתניהו קיבל את המסר". הרב דוב לנדו
(צילום: קובי הר צבי)
אתמול אמרו גורמים במפלגות החרדיות כי קיבלו מסר מראש הממשלה בנימין נתניהו, שלפיו הוא נחוש לקדם חוק גיוס מוסכם על החרדים עד סוף חודש אוקטובר. המסר הישיר מנתניהו מגיע בצל איומי נציגי החרדים בכנסת שלא להצביע בעד התקציב ללא חוק ההשתמטות. כשברקע דיוני תקציב 2025, בסיעת יהדות התורה אומרים כי יצביעו בעדו במליאת הכנסת רק אם יחוקק חוק גיוס שיאפשר פטור לצעירים חרדים משירות צבאי.
גורם ביהדות התורה אמר ל-ynet: "אנחנו מבינים שגלנט רוצה רק חוק בעל הסכמה רחבה ולא ייתן תמיכה לחוק שיגובש בקואליציה בלבד, אבל גם מבינים שנתניהו קיבל את המסר שלא יהיה תקציב בלי חוק הגיוס".
יו"ר מפלגת "הדמוקרטים" יאיר גולן הגיב על הדברים, ואמר כי זהו "זמן להכרעה. מיטב בנינו ובנותינו נלחמים כעת בעומק שטח אויב בעזה ובלבנון, מסכנים את חייהם. מאות חללי צה"ל. אלפי פצועים בגוף ובנפש. בעת הזו, בוחרים ראש הממשלה ושריו לקדם חוק השתמטות גורף. האם חיי ילדינו שווים פחות? עבורם התשובה היא כן. לא רק שהם שווים פחות משל אחרים, הם שווים פחות מעוד כמה חודשים על כיסאות הממשלה הנוחים. הניתוק האדיר מכאיב, מרתיח, מעורר בחילה".