האפשרות לעסקה שתביא לשחרור חטופים עלתה פעם נוספת לסדר היום. שלשום (שישי) ביקר ראש המוסד דדי ברנע בדוחא, שם נפגש עם המתווכות ארה"ב, מצרים וקטאר - ושב אחרי שהעביר מסר ברור. בינתיים, חמאס מצידו הציג דרישה חדשה. בישראל מעריכים שהגעה לעסקה - אם תקרה - תהיה תוך שבועיים עד שלושה שבועות. וכמה חטופים ישוחררו?
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר
נתניהו וסינוואר
(צילום: יונתן זינדל, דובר צה"ל)

המכשול החדש של חמאס - וההודאה

משלחת של חמאס נפגשה בביירות עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ועדכנה אותו על "הסכמתה להפסקת אש", ואתמול גורם בחמאס אישר בשיחה עם סוכנות הידיעות AP כי ארגון הטרור הסיר את דרישתו מישראל להתחייבות מראש להפסקה של המלחמה ברצועת עזה במסגרת העסקה לשחרור חטופים. הגורם בחמאס, יחד עם גורם מצרי, ציין כי בשלב הראשון אמורים ישראל וחמאס - יחד עם המתווכות - לנהל מו"מ על התנאים של השלב השני בעסקה, שבו אמורים להשתחרר הגברים.
למרות זאת, בחמאס מתעקשים כעת על התחייבות חדשה - בכתב - שישראל תמשיך לנהל מו"מ על הסכם קבוע ברגע שהשלב הראשון ייכנס לתוקף. גורם בחמאס אמר ל-AP כי ארגון הטרור קיבל הבטחות בעל-פה ו"ערבויות" שהמלחמה לא תחודש - ושהמו"מ יימשך עד להגעה להסכם הפסקת אש מלא. "עכשיו, אנחנו רוצים את הערבויות בכתב", אמר הגורם.

המסר הישראלי: על חמאס להסכים למתווה ללא שינויים

ראש המוסד חזר כאמור מקטאר, והעביר למתווכות בשיחותיו בסוף השבוע האחרון מסר מרכזי שלפיו כדי להתקדם לעסקת חטופים, על חמאס להסכים למתווה שהועבר אליו - וזכה לאימוץ של מועצת הביטחון ושל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן - ולא להכניס בו שינויים.
ב"ניו יורק טיימס" דווח אתמול כי ברנע הבהיר שדרישת חמאס היא שינוי מהותי מההצעה שאימצו מועצת הביטחון והנשיא ביידן. גורם בכיר ששוחח עם העיתון האמריקני, כחלק מכתבה שעליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, הבהיר כי הדרישה הזו של חמאס תאפשר לו למשוך את המו"מ ללא הגבלת זמן – ולשחק במשך שבועות ארוכים, או אפילו חודשים.
2 צפייה בגלריה
דדי ברנע ורונן בר
דדי ברנע ורונן בר
ברנע לצד ראש השב"כ. אחד מהם לא היה
(צילום: Gil Cohen-Magen/Pool Photo via AP)
(צילום: יריב כץ)

שלבי המתווה המסתמנים בעסקה המתגבשת
ביקורו של ברנע ארך שעות ארוכות, הוגדר חשוב ועסק בסוגיות שנשארו פתוחות. ברנע נפגש עם ראש ממשלת קטאר מוחמד אאל-ת'אני ובכירים נוספים, כולל נציגי המודיעין המצרי, שהגיעו לדוחא. השיחות התנהלו ברוח מאוד חיובית עם הבנה שצריך להתקדם כדי לצמצם פערים בסוגיות שנשארו פתוחות.

מה צפוי בשבוע הקרוב?

משלחת כפולה של צוותי עבודה תצא ביום שני לדוחא ולקהיר כדי לקיים שיחות על העסקה. במקביל לצוותי העבודה, צפוי להגיע לאזור ראש ה-CIA ביל ברנס ולקיים פסגה שתיתן מעטפת לשיחות בהשתתפות ראש המוסד ברנע, ראש ממשלת קטאר אאל-ת'אני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל.
מסתמן שהפסגה תתקיים בקטאר – אך תינתן גם אפשרות שתיערך בקהיר. יש גם אפשרות שברנס יגיע לישראל כדי להבטיח את הסכמת ישראל לעסקה, ובינתיים גורם מצרי בכיר מסר לערוץ "אל-קאהרה" כי המשלחות האמריקנית והישראלית יתארחו במצרים כדי לדון בפערים, וציין כי המצרים מקיימים גם מגעים עם חמאס. "מצרים תקיים פגישות אינטנסיביות עם כל הצדדים במהלך השבוע הנוכחי, כדי לדחוף להגעה להסכם הפסקת אש", הוסיף הבכיר.
בינתיים, בכיר חמאס חוסאם בדראן אמר לערוץ אל-ערבי הקטארי כי "נקודת המוצא העיקרית שלנו במשא ומתן היא עצירת המלחמה נגד עזה. ישנה תחזית חיובית של המתווכים כלפי עמדת התנועה האחרונה. כל צעד בהסכם לא ייושם - עד לאחר הפסקת האש".

תוך כמה זמן יכולה להיות עסקה? מי ישוחררו?

בימים האחרונים, רווחה ההערכה בישראל שמדובר במו"מ שייקח בין שבועיים לשלושה לפחות, ובהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר כי עדיין יש פערים בין הצדדים. חמאס, נזכיר, טוען כל העת שישראל יכולה לחדש את המלחמה בסיום השלב הראשון. גורמים בישראל, מנגד, הביעו דאגה שחמאס ימרח את השיחות ואת השלב הראשון - שבו ישתחררו הנשים, לצד זקנים ופצועים - בתמורה למאות אסירים פלסטינים.
על-פי המתווה, בשלב הראשון, מרגע שתחל הפסקת האש – יעברו שלושה ימים של הפסקת אש שבסופם חמאס ישחרר שלוש נשים. אחרי ארבעה ימים, ביום השביעי, חמאס ישחרר ארבע נשים. בישראל סבורים ש-11 נשים מהחטופות בחיים: שש אזרחיות וחמש חיילות. לאחר מכן בשלב השני אמורים להשתחרר הגברים, ובשלב השלישי ישוחררו גופות החטופים - ואמור להתחיל הליך ארוך לשיקום רצועת עזה.
פורסם לראשונה: 23:08, 06.07.24