בכל יום בשלושת החודשים האחרונים, שש או שבע משפחות בממוצע פרסמו בעיתונים הממלכתיים של מיאנמר הודעות שלפיהן הן מנתקות את הקשר עם בנים, בנות, אחיינים, אחייניות, נכדים ונכדות ומסלקות אותם משורותיהן – כעונש על כך שהביעו בפומבי התנגדות לחונטה שהשתלטה בשנה שעברה על המדינה בהפיכה צבאית.
7 צפייה בגלריה
מיאנמר מפגינים נגד הפיכה הצבאית
מיאנמר מפגינים נגד הפיכה הצבאית
מפגינים נגד ההפיכה במיאנמר עם תמונתה של המנהיגה האזרחית שהודחה על-ידי החונטה, כלת פרס נובל לשלום אונג סן סו צ'י
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
יאנגון מיאנמר מהומות הפגנה מפגינים עימותים עם שוטרים
יאנגון מיאנמר מהומות הפגנה מפגינים עימותים עם שוטרים
מפגינים מתגוננים מהגז המדמיע של כוחות הביטחון בימי המחאה הגדולה אשתקד
(צילום: Getty Images)
ההודעות החלו להופיע בהיקפים כאלה בחודש נובמבר, אחרי שהצבא הכריז כי יעקל נכסים פרטיים של יריביו ויעצור את מי שנותן מחסה למפגינים מתנגדי השלטון. עשרות פשיטות אירעו לאחר מכן על בתים ברחבי מיאנמר.
לין לין בו בו, סוכן מכוניות לשעבר שהצטרף לארגון חמוש המתנגד לשלטון הצבאי, הוא אחד מאותם תושבים שגילו בעיתון מודעה שלפיה משפחתם מתנערת מהם ומנתקת את הקשר איתם. סוכנות הידיעות רויטרס בחנה כ-570 הודעות כאלה שפורסמו בעיתוני מיאנמר בשלושת החודשים האחרונים. "אנו מכריזים שניתקנו את הקשר עם לין לין בו בו משום שמעולם לא הקשיב לרצון הוריו", נכתב בהודעה שפרסמו אביו ואמו, סן ווין וטין טין סואה, בעיתון הממלכתי The Mirror בנובמבר.
בשיחה עם כתבי רויטרס בעיירה בתאילנד, סמוך לגבול עם מיאנמר, שם הוא גר מאז שברח מארצו, אומר לין לין בן ה-26 שאמו אמרה לו שהיא מנתקת איתו את הקשר אחרי שחיילים באו לבית המשפחה וחיפשו אותו. כמה ימים אחר כך, הוא מספר, פרץ בבכי כשקרא את ההודעה בעיתון. "החברים שלי ניסו להרגיע אותי ולומר לי שלמשפחות אין ברירה אלא לעשות את זה בגלל הלחץ שמופעל עליהן, אבל הלב שלי נשבר".
7 צפייה בגלריה
מיאנמר
מיאנמר
כ-1,500 נהרגו. אש ברחובות מיאנמר אשתקד
(צילום: EPA)
פגיעה במשפחותיהם של פעילי אופוזיציה היא שיטה שבה נהג השלטון הצבאי במיאנמר להשתמש גם בסבבי תסיסה קודמים במיאנמר, ב-2007 ובשלהי שנות ה-80, אבל מאז ההפיכה שבה שב הצבא והשתלט על המדינה ב-1 בפברואר אשתקד נראה כי הוא נוקט את השיטה הזו באופן תדיר יותר.
ווי הנין פווינט ת'ון, מארגון זכויות האדם "קמפיין בורמה בריטניה", אומרת שהתנערות מקשר עם בן משפחה – מעשה שיש לו היסטוריה רבת שנים בתרבות של מיאנמר – היא דרך אחת להגיב על ההטרדות מצד השלטון: "משפחות פוחדות שיאשימו אותן בפשעים. הן לא רוצות להיעצר ולא רוצות להיקלע לצרות".

הורים מדברים בחשאי: "יודעת שהבת שלי מבינה"

מאות אלפי בני אדם במיאנמר, רבים מהם צעירים, יצאו אשתקד למחות על ההפיכה ברחובות המדינה. אחרי שהצבא יצא למבצע דיכוי אלים נגד המפגינים, חלקם ברחו לחו"ל או הצטרפו לארגוני מורדים חמושים באזורים מבודדים של המדינה. לפי הערכות, במהלך השנה שעברה הרגו כוחות הביטחון של מיאנמר כ-1,500 בני אדם, רבים מהם מפגינים, ועצרו כ-12 אלף.
העיתונאי סו פיאי אונג סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בשנה שעברה צילם שוטרים משתמשים באלות ומגינים כדי לפזר מפגינים, והעביר שידור חי של ההתרחשות באתר החדשות Democratic Voice of Burma. אחרי שהרשויות באו לחפש אותו הוא הסתתר במקומות שונים ברחבי מיאנמר, ואז ברח עם אשתו ובתם הקטנה לתאילנד. בנובמבר, הוא מספר, הודיע אביו בעיתון הממלכתי "מיאנמה אלין" על ניתוק הקשר איתו. "אני מכריז שאני מנתק את הקשר עם בני משום שהוא ביצע מעשים בלתי נסלחים נגד רצון הוריו. לא אשא בשום אחריות הקשורה אליו", כתב האב.
7 צפייה בגלריה
מיאנמר נזירה מתחננת בפני שוטרים הפיכה צבאית הפגנה מפגינים בעיר מייטקינה
מיאנמר נזירה מתחננת בפני שוטרים הפיכה צבאית הפגנה מפגינים בעיר מייטקינה
נזירה מתחננת בפני כוחות הביטחון לחוס על המפגינים, בשנה שעברה במיאנמר
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
מיאנמר הפיכה צבאית מחאה מקורית שמלות נשף
מיאנמר הפיכה צבאית מחאה מקורית שמלות נשף
מפגינות לבושות כנסיכות מוחות נגד החונטה אשתקד
(צילום: gettyimages)
"כשראיתי את העיתון שבו אבא שלי הכריז על ניתוק הקשר הרגשתי קצת עצוב", אומר סו פיאי אונג, "אבל אני מבין שהוריי פחדו בגלל הלחץ שהופעל עליהם. יכול להיות שהם פוחדים שהבית שלהם יעוקל או שיעצרו אותם".
שני הורים שפרסמו בעיתון מודעות שלפיהן הם מנתקים קשר עם ילדיהם הסכימו לשוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס בעילום שם, וסיפרו שבמודעה שפרסמו התכוונו בראש ובראשונה להעביר מסר לרשויות שלפיו אין להטיל עליהם את האחריות למעשי ילדיהם. "הבת שלי עושה את מה שהיא מאמינה בו, אבל אני בטוחה שהיא תדאג אם נסתבך", סיפרה אם אחת. "אני יודעת שהיא מבינה מה עשיתי למענה".
7 צפייה בגלריה
כלת פרס נובל סו צ'י, שהודחה על-ידי החונטה
כלת פרס נובל סו צ'י, שהודחה על-ידי החונטה
כלת פרס נובל סו צ'י, שהודחה על-ידי החונטה
(צילום: MCT)
לין לין בו בו אומר שהוא מקווה שיום אחד יוכל לשוב הביתה ולתמוך במשפחתו. "אני רוצה שהמהפכה הזו תושלם בהקדם האפשרי", הוא מספר. אבל העיתונאי סו פיאנג אונג מודה כי הוא פוחד שהקרע עם הוריו יימשך לנצח: "אין לי אפילו בית לחזור אליו אחרי שהמהפכה תושלם".