2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"הפלסטינים ותומכיהם רוקדים על האמירה שלו". בן גביר
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool)
גורמים מדיניים והסברתיים בירושלים אומרים היום (שישי) כי הנזק המדיני, ההסברתי והמשפטי באמירות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הוא אדיר. לדבריהם, מדובר ב"מגה פיגוע הסברתי שלצערנו חושף את פניה של הממשלה". זאת לאחר שיו"ר עוצמה יהודית אמר לפני יומיים כי "הזכות שלי, של אשתי ושל הילדים שלי להסתובב ביהודה ושומרון יותר חשובה מזכות התנועה של הערבים. זכות החיים שלי קודמת לזכות התנועה. זו המציאות".
לטענת הגורמים, בן גביר קודם כל ממחיש את הגזענות והאפרטהייד שלו ושל המפלגה שלו. "עצם העובדה שהממשלה לא מגנה אותו (ראש הממשלה בנימין נתניהו לא התייחס לדבריו, א"א) נתפסת כהוכחה שזו מדיניות ממשלתית. אחרי האמירה של השר קשה יותר לטעון שישראל איננה מדינת אפרטהייד. שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן גם שותקת, למרות שמתוקף תפקידה היא צריכה להסביר. הפלסטינים ותומכיהם רוקדים על האמירה של בן גביר ונותנים תהודה מטורפת לדברים. האמירה מוסיפה משקל לכל הטענות כלפי מדיניות ישראל בשטחים".
הגורמים ציינו בנוסף כי "סוף כל סוף" מבקרי ישראל קיבלו את "ראיית הזהב" לטענותיהם על הגזענות הישראלית במרוצת השנים: "שר ישראלי אמר בקולו בפריים טיים - היהודים שווים יותר. האמירה הזאת הלכה והתעצמה - לא רק שיש הוכחה בווידאו, הדבר הזה הופץ על ידי גורמים שונים ולא מדובר רק באנשים שהם אושיות רשת שמבקרים את ישראל תמיד, כמו דוגמנית-העל בלה חדיד שהדהדה את האמירה של בן גביר לעשרות מליוני עוקביה. מדובר גם באנשי תקשורת מובילים בעולם וגם חזקים ברשתות החברתיות, כמו אחד המגישים של MSNBC חסן מהדי שהציוץ שלו זכה ליותר מ-1.5 מיליון צופים".
הגורמים הוסיפו כי גם ישראלים שיש להם משקל סגולי בעולם הדיגיטלי הדהדו את דבריו של יו"ר עוצמה יהודית, כמו יוסף חדד וחן מזיג - וגם יהודים-אמריקנים ידועים עשו זאת. אייב פוקסמן, מי שהיה ראש הליגה נגד השמצה בארה"ב, אף קרא לנתניהו לפטר את השר בשל "האמירות הגזעניות שלו". האמירה של בן גביר התפשטה בעולם כאש בשדה קוצים - עוד באותו ערב שהדברים נאמרו בריאיון לחדשות 12. גם ה-BDS בעצמם שיתפו את הדברים: "מסכם את האפרטהייד הישראלי במשפט אחד".
הבית הלבן גינה את הדברים. דובר במחלקת המדינה האמריקנית אמר כי "אנו מגנים בחריפות את הערותיו המלבות של השר בן גביר על חופש התנועה של תושבי הגדה הפלסטינים. אנו מגנים כל רטוריקה גזענית, שכן מסרים כאלה מזיקים במיוחד כשהם מועצמים על ידי בעלי תפקידים מנהיגותיים ואינם עולים בקנה אחד עם קידום כיבוד זכויות האדם לכולם. הנשיא ביידן והמזכיר בלינקן היו ברורים שגם לישראלים וגם לפלסטינים מגיע ליהנות מאמצעים שווים של חופש וביטחון".
גם האיחוד האירופי גינה: "האיחוד האירופי מזכיר שהיחסים בין ישראל לאיחוד האירופי יתבססו על כיבוד זכויות אדם ועקרונות דמוקרטיים. כל בני האדם שווים ויש להתייחס אליהם באותו אופן. בהקשר זה, ערכי הדמוקרטיה וכיבוד זכויות האדם עומדים במרכז השותפות האיחוד האירופי-ישראל, לרבות בכל הנוגע לאנשים החיים תחת כיבוש בשטח הפלסטיני. האיחוד האירופי מזכיר שההתנחלויות אינן חוקיות לפי החוק הבינלאומי, מהוות מכשול לשלום ומאיימות על פתרון שתי מדינות לבלתי אפשרי. האיחוד האירופי חוזר על התנגדותו החריפה למדיניות ההתנחלויות של ישראל ולפעולות שננקטו בהקשר זה. זה כולל הגבלות של תנועה וגישה. בהקשר זה, האיחוד האירופי קורא לישראל לאפשר שיפור מוחשי של חופש התנועה והגישה לפלסטינים, כדי לאפשר בנייה פלסטינית מואצת, כמו גם פיתוח חברתי וכלכלי בשטח C, ולבטל את ההרעה בתנאי החיים לפלסטינים בשטח C".
ה"הבהרה" של בן גביר ולפיה התכוון לזכות החיים ולא לזכות התנועה - לא עזרה, למרות שצויצה על ידו באנגלית, מכיוון שהאדם שאמר את הדברים נתפס בעולם כגזען. גורמי ההסברה מסבירים כי ההבהרה שלו כמוה כלנסות לכבות הר געש באמצעות טפטפות - דבריו לא נאמרו בחלל ריק, הם המשך לשורה של אירועים שקורים החל מתחילת השנה, והמסר שיצא מכולם הוא הפגיעה בערכים הדמוקרטיים של מדינת ישראל. האמירה של בן גביר מצטרפת לאמירות הקודמות של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על מחיקת חווארה, לאלימות המתנחלים בגדה ועוד.
הגורמים הוסיפו כי מה שפוגע במדינת ישראל ומחזק את האמירה הגזענית של בן גביר היא הפשטות שבה: "האמירה המאוד בסיסית - אני קודם לך. זה נמצא בדיוק בבסיס הגזענות".
עוד אמרו הגורמים כי העובדה שאין אף גורם רשמי בישראל - לא נשיא המדינה, לא ראש הממשלה, לא שר החוץ ולא שר הביטחון - שיצא נגד האמירה של בן גביר באופן מיידי היא חמורה, ומשתלבת עם אותה פגיעה שכבר קיימת בערך המותג שנקרא ישראל.
"אין שום דבר שניתן כרגע לעשות כדי לתקן את המצב, ומי שיגיד שיש הוא שקרן", אמרו הגורמים. "ישנם אירועים מכוננים בפגיעה בתדמית ישראל שלא משנה מה נעשה ולא משנה מה האמת - אי אפשר לצאת מהם. סברא ושתילה, מוחמד א-דורה ואמירה מהסוג הזה - 'אני יהודי ומותר לי וסליחה מוחמד'. יש דברים שנכנסים לפנתיאון של הפגיעה בישראל, זאת אחת האמירות. זה נאמר על ידי שר בממשלת ישראל שאמון על שמירה על הסדר במדינה. לא מדובר בחבר כנסת מהשוליים ההזויים. כל פעילות הסברה שתיעשה תיראה כתעמולה שבאה למחוק את כתמי הגזענות".
2 צפייה בגלריה
בלה חדיד מעלה ביקורת על איתמר בן גביר באינסטגרם
בלה חדיד מעלה ביקורת על איתמר בן גביר באינסטגרם
בלה חדיד שיתפה את דברי בן גביר לעשרות מיליוני עוקביה
היום בחר בן גביר להעביר מסר לחדיד, שכאמור שיתפה את דבריו. הוא כתב כי "לשונאת ישראל בלה חדיד, ראיתי שלקחת אתמול קטע שלי מתוך ריאיון והפצת אותו לכל העולם במטרה להוציא אותי גזען וחשוך. אני מזמין אותך אליי לקריית ארבע לראות איך אנחנו חיים פה, איך כל יום נרצחים פה יהודים שלא עשו שום דבר רע לאיש בחייהם, אילו איומים אני, אשתי והילדים מקבלים יום-יום ממחבלים שגרים פה על ידי.
"אז כן, הזכות שלי ושל אחיי היהודים לנסוע ולחזור הביתה בשלום בכבישי יהודה ושומרון גוברת על הזכות של מחבלים שמיידים עלינו אבנים ורוצחים אותנו. לא מתנצל ולא חוזר בי מדבריי. אגיד אותם גם עוד 1,000 פעם. עם ישראל חי".
בתגובה ל-ynet הוא הוסיף: "הזכות שלנו לחיות גוברת על הזכות לחופש תנועה של הפלסטינים. נקודה. אנחנו לא מתקפלים בנושא וזאת האמת. זה שעכשיו אנשי שמאל ו-BDS קופצים על זה זאת רק בכוונת מכוון לפגוע בישראל וזה לא ירתיע אותי".
האמירה של בן גביר גרמה גם נזק משפטי לישראל. ניק קאופמן, עורך דין ישראלי שעבד בעבר כסנגור בבית הדין בהאג ומומחה למשפט בינלאומי, אמר: "באמירותיו הודה איתמר בן גביר כי המדיניות שבה הוא חפץ ושאותה הוא מבקש לקדם כשר בממשלת ישראל היא מדיניות של אפרטהייד באופן חד-משמעי. לפי הפרשנות הרשמית של חוקת בית הדין הפלילי הבינלאומי, קורא בן גביר למשטר של דיכוי סיסטמטי ושל שליטה חד-צדדית של קבוצה גזעית אחת על קבוצה גזעית אחרת בשטחים כבושים".
יו"ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון לשעבר בני גנץ התייחס לדברי הגורמים המדיניים על בן גביר: "האדם הלא נכון, במקום הלא נכון, בגיבוי מי שכבר מזמן לא עושה את מה שנכון למדינת ישראל", כתב בטוויטר. "הפרחים לנתניהו", הוסיפה ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד.
המחאה מול ביתו של בן גביר בקריית ארבע
(צילום: דוברות המשטרה)

בתוך כך, עשרות בני אדם הפגינו בצהריים מחוץ לביתו של בן גביר בקריית ארבע. למקום הגיעו כוחות משטרה רבים שבודדו את השטח ותחמו את המפגינים בפארק סמוך לשכונת מגוריו. המפגנים מחו נגד "חוקי ההפיכה" כהגדרתם וכנגד הכהניזם. בין היתר הגיעו למקום אנשי ארגון תג מאיר, שוברים שתיקה, שלום עכשיו ועוד. חן אריאלי, יו"ר ארגון הנוער הגאה איגי, נאמה: "תסתכל לנו בעיניים ותגיד לנו שאנחנו בני אדם סוג ב'. כולנו פה להגיד לך - דמוקרטיה היא שוויון וביטחון לכולם".
שני מפגינים נעצרו "בגין הפרת הסדר, תקיפה והפרעה לשוטר במילוי תפקידו". מהמשטרה נמסר כי "בסיום חקירתם ישוחררו השניים בתנאים מגבילים. משטרת ישראל תאפשר את מימוש חופש הביטוי, אולם לא תתיר כל הפרת סדר ותפעל נגד כל מי שיפעל באלימות".