שרה בממשלת צרפת סופגת בימים האחרונים ביקורת – הן מצד שותפיה לממשלה והן מצד יריבה הפוליטיים – בעקבות החלטתה להצטלם לשער המגזין הארוטי "פלייבוי". מבקריה של מרלן סקיאפה, שעומדת בראש המשרד לכלכלה חברתית בממשלתו של הנשיא עמנואל מקרון וידועה בעמדותיה הפמיניסטיות, טוענים כי מדובר במעשה שאינו ראוי מצד אשת ציבור בכירה, אף שסקיאפה לא הצטלמה בעירום. לדבריהם הצילום למגזין בעייתי במיוחד מבחינה תדמיתית, בשעה שצרפת מתמודדת עדיין עם מחאה נרחבת נגד רפורמת הפנסיות של מקרון.
4 צפייה בגלריה
מרלן סקיאפה שרה ב צרפת שעורר סערה כשהצטלמה למגזין פלייבוי
מרלן סקיאפה שרה ב צרפת שעורר סערה כשהצטלמה למגזין פלייבוי
מרלן סקיאפה על שער פלייבוי. במגזין יצאו להגנתה: "אנחנו לא פורנו רך"
סקיאפה בת ה-40 הצטלמה בלבוש מלא לגרסתו הצרפתית של פלייבוי, בגיליון שיתפרסם ביום שבת הקרוב ושילווה בראיון ממושך, המתפרש על פני 12 עמודים, ובו היא מפרטת את עמדותיה בנוגע לזכויות נשים ולהט"ב. בעקבות פרסום תמונת השער דיווחו בסוף השבוע כלי תקשורת בצרפת כי סקיאפה זומנה לשיחה עם ראש הממשלה אליזבת בורן, וכי זו נזפה בה ואמרה לה שהמעשה לא היה ראוי, במיוחד ב"תקופה הנוכחית".
בצרפת, נזכיר, עדיין מתחוללות הפגנות רבות – ואלימות לעתים – במחאה על תוכניתו של מקרון להעלות את גיל הפרישה לפנסיה מ-62 ל-64. מיליוני צרפתים יצאו בשבועות האחרונים לרחובות כדי לסכל את התוכנית, ואחרי שלא נמצא לה רוב בפרלמנט מקרון עקף את המחוקקים תוך שהוא מנצל סמכות חריגה שמעניקה לו החוקה – מהלך שרק הגביר את הזעם והביא למהומות נוספות.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן הצעות אי אמון ב פרלמנט
ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן הצעות אי אמון ב פרלמנט
ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן. נזפה בסקיאפה: "זה לא ראוי, במיוחד לא בתקופה הזו"
(צילום: EPA )
הביקורת על סקיאפה ממוקדת בעיקר באופן שבו הצילום למגזין עשוי להיתפס בעיני הציבור בתקופה מתוחה שכזו, והעובדה שהיא לובשת בו בגדי מעצבים נתפסת בעיני חלק ממבקריה כמנותקת. "איפה הכבוד לעם הצרפתי? לאותם אנשים שייצטרכו לעבוד שנתיים נוספות, שמפגינים, שמאבדים ימי עבודה, שלא מצליחים לאכול בגלל האינפלציה?", תהתה המחוקקת סנדרין רוסו ממפלגת הירוקים שבאופוזיציה, בריאיון לערוץ BFM. "צריך לאפשר לנשים לחשוף את גופן בכל מקום, אין לי בעיה עם זה, אבל יש קונטקסט חברתי".
מנהיג השמאל הרדיקלי ז'אן-לוק מלנשון, שהגיע למקום השלישי בבחירות לנשיאות בשנה שעברה, התייחס אף הוא לסערה תוך שהוא עוקץ גם את מקרון, שנמנע לרוב מלהעניק ריאיונות לתקשורת אבל בשבוע העניק ריאיון ממושך למגזין הילדים "פיף", ופירט בין היתר את עמדותיו בנוגע לרפורמת הפנסיות. "במדינה שבה הנשיא מדבר עם 'פיף' והשרה שלו סקיאפה מופיעה בפלייבוי, הבעיה היא עם האופוזיציה. צרפת יורדת מהפסים".
4 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון הצתת הכניסה ל עיריית בורדו רפורמה פנסיה
נשיא צרפת עמנואל מקרון הצתת הכניסה ל עיריית בורדו רפורמה פנסיה
מקרון והמהומות שפרצו במחאה נגד רפורמת הפנסיות שלו
(צילום: Twitter Bookee0/via REUTERS, AFP)
סקיאפה לא נותרה חייבת, ובסוף השבוע צייצה בחשבון הטוויטר שלה: "ההגנה על הזכות של נשים לשלוט בגופן – זה בכל מקום ובכל זמן. בצרפת, נשים הן חופשיות. עם כל הכבוד לצבועים ולאלו שמזלזלים".
סקיאפה, אם לשתי בנות, מכהנת בממשלותיו של מקרון מאז 2017, אז מונתה לשרה לשוויון מגדרי. היא מקדמת כאמור מדיניות פמיניסטית, ואחד החוקים שקידמה בסוף העשור שעבר מוציא מחוץ לחוק הטרדת נשים ברחובות, בכלל זאת שריקות ויללות. לפני כניסתה לפוליטיקה הייתה סקיאפה סופרת ובלוגרית לא מוכרת במיוחד, ובין שלל הספרים שהוציאה לאור גם ספרי ארוטיקה שונים. אחד מספריה, שבו נתנה המלצות ליחסי מין עבור אנשים כבדי משקל, עורר סערה עם פרסומו ב-2010, בעקבות טענות כי הוא מבוסס על דעות קדומות.
4 צפייה בגלריה
מרלן סקיאפה שרה ב צרפת שעורר סערה כשהצטלמה למגזין פלייבוי
מרלן סקיאפה שרה ב צרפת שעורר סערה כשהצטלמה למגזין פלייבוי
סקיאפה. חיברה ספרי ארוטיקה לפני שנכנסה לממשלה ב-2017
( צילום: רויטרס )
להגנתה של סקיאפה יצא השבוע העורך של הגרסה הצרפתית של מגזין פלייבוי, ז'אן-כריסטוף פלורונטה. בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית AFP הוא אמר כי סקיאפה הייתה "המתאימה ביותר לפלייבוי" מבין שרי הממשלה, בשל העמדות הנחרצות שלה בנוגע לזכויות נשים, ו"כיוון שהיא מבינה שזה לא מגזין למצ'ואיסטים זקנים וכי הוא יכול להיות כלי לקידום פמיניזם".
פלורונטה הדף גם את הביקורת על המגזין עצמו, שכבר שנים ארוכות נטען לגביו כי הוא מחפיץ נשים, וטען כי לא מדובר במגזין של "פורנו רך" אלא במגזין רציני שכל גיליון שלו כולל כ-300 עמודים ועוסק גם בנושאים אינטלקטואליים שונים. הוא הודה שבמגזין מופיעות תמונות של נשים חשופות, אבל לדבריו "רוב" הדפים בו לא כוללים תמונות שכאלו.