סמנכ"ל הדיפלומטיה הציבורית במשרד החוץ עמנואל נחשון הודיע השבוע על פרישתו, והפך לפקיד הבכיר הראשון במשרד שפורש מסיבות אידיאולוגיות מאז הקמת הממשלה הנוכחית. "נקלעתי בתקופה האחרונה לפער הולך וגדל בין תפיסת העולם שלי לבין חובתי כעובד מדינה. הדיסוננס גרם לי להתקרב בצורה מסוכנת ל'קווים האדומים' שהגדרתי עבורי", אמר.
3 צפייה בגלריה
עמנואל נחשון
עמנואל נחשון
עמנואל נחשון
(צילום: יואב דודקביץ')
בנאום שנשא עם פרישתו הוסיף נחשון כי "לא מצאתי שום מוצא אחר למעט לקחת צעד אחורה ולסיים את הקריירה שלי במשרד החוץ. לא רציתי לעשות שקר בנפשי ובעקרונות שלי, ואני לא מוכן להיות עובד מדינה גרוע". ותיקי המשרד סיפרו כי מדובר במקרה יחיד בעשרות השנים האחרונות, שבו בכיר במשרד החוץ נוקט צעד חריג של פרישה.
נחשון, שהיה למעשה האיש האמון על ההסברה הישראלית בעולם, שירת 32 שנים במשרד החוץ. בין היתר הוא שימש בעברו כשגריר ישראל בבלגיה, כדובר משרד החוץ ובתפקידי ציר בשגרירות טורקיה וגרמניה. כשדיבר על הדילמות שהובילו לפרישתו ציין גם את חוק הלאום: "אני מרגיש והרגשתי רע מאוד עם החוק הזה, שמבדיל בין דם לדם. הוא מבדיל בינינו. אנחנו אחים ישראלים, ואחרי שבעה באוקטובר זה ברור יותר מאי פעם.
"כולנו אחים ישראלים, וזה בכלל לא משנה אם אנחנו יהודים, מוסלמים, דרוזים ומה שאתם רוצים. כולנו אחים. אני התביישתי מול האחים שלי במשרד החוץ שקיים חוק כזה, ואני מקווה שעוד בחיינו נראה את החוק הזה מבוטל ונשכח".
הסמנכ"ל לשעבר אמנם לא פירט את כלל המחלוקות האידיאולוגיות בינו לבין ממשלתו של נתניהו - מכיוון שלא רצה להיכנס להיבטים הפוליטיים שהובילו לפרישתו - אך ניתן להסיק כי דבריו כוונו לשיח המפלג את החברה הישראלית, וכן לחקיקת הרפורמה המשפטית.
בעניין המלחמה בעזה והחטופים אמר כי "אין דבר יותר קדוש מחיילי צה"ל, וליבנו שותת דם כל פעם שחייל נפצע או נהרג. המשימה שהם ממלאים עבור כולנו זאת משימת קודש. על החטופים אנו חושבים כולנו, הם צריכים להיות במרכז המחשבה שלנו. רק כאשר החטופים יחזרו הביתה מדינת ישראל תוכל להשתקם, ונוכל לבנות מדינה יותר טובה וראויה. אם לא יתמלא התנאי הזה - אני לא רואה איך נוכל לעשות את זה".
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד חוק הלאום, 2018
הפגנה נגד חוק הלאום, 2018
הפגנה נגד חוק הלאום, 2018
(צילום: יובל חן)
משפחות חטופים צועדות לירושלים
(צילום: גיל יוחנן)

3 צפייה בגלריה
עמנואל נחשון
עמנואל נחשון
"החטופים צריכים להיות במרכז המחשבה שלנו". נאום הפרישה של נחשון
(צילום: משרד החוץ)
על עבודתו באגף לדיפלומטיה ציבורית, שאותה הוא עוזב, אמר: "בימים אלה, בוודאי אחרי שבעה באוקטובר, האגף הוא מכלול מרכזי בעבודת משרד החוץ. אירועי שבעה באוקטובר - ומה שהתרחש לאחר מכן - התרחשו לא פחות ברשתות החברתיות ובתקשורת. זאת מלחמה ארוכת טווח על שמה של ישראל. האויבים שלנו השקיעו שנים בתחום הזה, ואנחנו לצערי בפיגור. מאוד קשה להדביק את הפער, אבל זה הזמן".
מנכ"ל משרד החוץ יעקב בליטשטיין אמר כי "לזכותו צריך לציין את היושרה. הוא אמר בדיוק מה הוא חושב עלינו, ובישר לי שהוא מתכוון לסיים (את תפקידו - א"א). אתה איש ישר, אתה איש עבודה, הגון והוגן. לא נסתרה מעיניי העובדה שאתה כועס על המיקום הנוכחי של משרד החוץ בתחום ההסברה. הסברת לי שבעבר זה היה אחרת, וראוי שנחזור לאחרת".
ראש החטיבה לדיפלומטיה דיגיטלית דוד סרנגה, שמשמש כממלא מקומו של נחשון במשרד החוץ, אמר כי "בשנתיים האלה למדתי להכיר את עמנואל שרבים לא מכירים: לוחם ללא חת על האמת, אדם עם עמוד שדרה, שנותן גיבוי לעובדים שלו גם כשמופעל עליו לחץ, חבר אמיתי".
עם הפרישה יחל נחשון את תפקידו כראש המאבק בחרם האקדמי בוועד ראשי האוניברסיטאות.