בבית החולים הלל יפה בחדרה נאבקים היום (רביעי) על חייו אחד מהפצועים מפיגוע הדקירה בחדרה, שמצבו מוגדר אנוש. מצבו של פצוע נוסף מוגדר קשה - וחמישה פצועים נוספים במצב בינוני וקל.
המפגע, שנוטרל סמוך לזירות השונות לאחר שניסה להימלט על אופנוע הוא ערבי-ישראלי מוואדי ערה. מדובר באחמד ג'בארין, בן 36 מאום אל-פחם. ג'בארין דקר לפי המשטרה את ששת הפצועים בארבע זירות שונות: את מסע הדקירות שלו הוא החל ברחוב הגיתית, משם המשיך לרחוב בוטקובסקי, ואז דקר בני אדם גם ברחוב הרצל.
רגע נטרול המחבל בחדרה

תיעוד מנטרול המחבל בחדרה

5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בחדרה ברחוב גיתית
זירת הפיגוע בחדרה ברחוב גיתית
רחוב הגיתית. כאן התחיל את מסע הדקירות
(צילום: שרון צור)
אינפוגרפיקה מסלול מפה פיגוע דקירה חדרה
הוא נוטרל ברחוב הרברט סמואל, שנחשב לרחוב מרכזי בחדרה. תחילה היו אלה אזרחים עם נשקים שלופים שלפי תיעוד מהזירה ניסו לעצור אותו, והורו לו לשכב על הקרקע, הוא חבש קסדה, לאחר שכאמור ניסה להימלט, ומשלא נענה להם ירו באוויר. מאבטח העירייה, עדי נטף, ירה לו ברגל.
בתיעוד נוסף מרגעי הנטרול בחדרה ניתן לראות אזרחים שדוחקים את המחבל לסמטה ברחוב, בעוד אחד מהם זורק לעברו כיסאות, ואחרים שמצטרפים למקום עם נשפים שלופים קוראים לו לשכב על הקרקע. כוחות משטרה שהגיעו למקום מיד לאחר מכן מנעו מאזרחים בזירה להכות את המחבל.
"היו המון זעקות ודהרנו להרבה זירות", שחזר נטף, "בהתחלה דיברו על שני מחבלים ואז נשמע בקשר משהו על אירוע ברחוב הרברט סמואל, פה ממש ליד הפיצוצייה. ראיתי שהוא פצוע בגב ואז כאן הוא נעמד עם מעיל, צעקנו לו 'תשכב', שלא ירה לעברנו, איש מילואים ירה שני כדורים באוויר. צעקתי לו שוב 'תשכב' ויריתי לו ברגל והוא נוטרל".
בהמשך הגיעו למקום גם כוחות משטרה. בסמוך למחבל נתפסו גרזן וידית סכין. בסריקות בשטח אותר להב הסכין מגואל בדם. המפכ"ל, רב-ניצב דני לוי, הגיע לזירה גם כן. בהצהרה מהמקום אמר כי "אני רוצה להבהיר שמשטרת ישראל מתוחה מקצה לקצה, אנו מטפלים בכל זירות הנפילה בכל מדינת ישראל (כתוצאה מהמטח לחיפה והקריות - א"ג) במקביל לפיגוע. ליבי עם הפצועים, אבל כנראה שזה מה שנגזר עלינו בתקופה הזו. אנו כמשטרה פרוסים בכל הזירות נהיה שם גם כדי למנוע את האירועים האלה. תחושת הביטחון של הציבור היא הדבר הכי חשוב היום".
הצהרת המפכ"ל בזירת הפיגוע: "כנראה שזה מה שנגזר עלינו"
(צילום: שרון צור )

5 צפייה בגלריה
עדי נטף מאבטח העירייה שנטרל את המחבל בזירת הפיגוע בחדרה
עדי נטף מאבטח העירייה שנטרל את המחבל בזירת הפיגוע בחדרה
עדי נטף, מאבטח העירייה שנטרל את המחבל
(צילום: שרון צור)
5 צפייה בגלריה
הצהרת המפכ"ל רב ניצב דני לוי
הצהרת המפכ"ל רב ניצב דני לוי
הצהרת המפכ"ל בזירה. "כנראה שזה מה שנגזר עלינו"
5 צפייה בגלריה
כלי הרצח בפיגוע הדקירה בחדרה: סכין וגרזן
כלי הרצח בפיגוע הדקירה בחדרה: סכין וגרזן
להב הסכין, הגרזן והידית ששימשו את המחבל
(צילום: דוברות המשטרה )
מחשש להימצאות סייענים למחבל, נחסמו הכניסות והיציאות לעיר וראש העיר ניר בן חיים גם הורה שלא לאפשר לשחרר תלמידים מבתי הספר והגנים. כוחות הביטחון בעיר הצטרפו לסריקות המשטרה ומסייעים לה במאמצים "לסגור את האירוע", כדי לאפשר חזרה לשגרה בחדרה. לאחר זמן מה - ההגבלות הוסרו.
שרית לוי, תושבת העיר ששהתה בסמוך לאחת הזירות, סיפרה ל-ynet כי "זה היה מפחיד. הייתי בכניסה לחדר מדרגות מול רחוב הגיתית ואז אנשים צעקו 'פיגוע, פיגוע, דקרו פה'. פתאום מישהו ברח מפה מהר, עליתי מהר ואז שמעתי שהיו זירות נוספות אחר כך".
עוד לפני שנוטרל המחבל, הוא נכנס לפיצוצייה בעיר. הבעלים, ע', הבחין ב"איש מוזר", כלשונו. "הוא נכנס בבהלה. לקח פה בקבוק מים ואז ראיתי שיש לו דם שאלתי אותו 'מה קורה?' הוא אמר לי 'אתה רוצה שאני אהרוג אותך?' - ואז ראיתי שהוא מנסה להתעסק עם משהו בחולצה, ואז ריססתי אותו בגז פלפל וזרקתי עליו כיסא. ניצלתי בנס, הבנתי שהוא מוזר ואז התברר שהוא המחבל".
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בחדרה
זירת הפיגוע בחדרה
כוחות בזירת הפיגוע בחדרה
(צילום: REUTERS/Moshe Mizrachi)
מדי שנה בתקופת החגים הכוננות לפיגועים גבוהה, אך השנה בצל המלחמה במערכת הביטחון מצויים בכוננות שיא. גופי הביטחון זיהו "נכונות לבצע פיגועים" סביב ציון השנה לטבח 7/10, וסימנו כתאריך נפיץ גם את יום חג שמחת תורה, המציין גם הוא את תחילת מתקפת חמאס בתאריכה העברי.
בעקבות הפיגוע בחדרה, קו הסיוע של עמותת נט"ל המעניקה סיוע נפשי לנפגעי טראומה מטרור ומלחמה תוגבר וזמין 24/7. לתמיכה וסיוע נפשי חייגו: 3362*.