מעט אחרי מעבר מצודות יהודה שבדרום הר חברון ניתן כבר להבחין בסוללות המכשול הענק שבנה צה"ל במטרה לבלום מסתננים בלתי חוקיים מאזור חברון ללב הדרום. כ-15 קילומטרים של תעלות בעומק שני מטרים, שאחריהן גבעות מלאכותיות, ואז ציר שנפתח ובצידיו בולדרים ענקיים.
המעבר בדרום הר חברון נותר פרוץ שנים רבות ושימש את הפלסטינים תושבי חברון, יטא והכפרים הסמוכים. הם עשו שימוש בדרך הפרוצה לשלל פעילויות, בהן גם פליליות, וכמובן לפעילות טרור. המפגעים שביצעו את הפיגוע בשרונה מרקט בתל אביב, בו נרצחו ארבעה בני אדם, חדרו דרך אותו תא שטח.
בכתבה מיוחדת שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" במרץ 2019, הצליח צוות העיתון להעביר כלי נשק צעצוע בכלי רכב משטח חברון ועד ללב ערד, באותם שטחים פרוצים ללא כל בידוק. הכתבה עוררה הדים וצה"ל סגר את הצירים, אך הפלסטינים פתחו אותם שוב. וכך זה נמשך עד שהחלו לבנות את המכשול.
ראשי הצבא כבר צפו במכשול שהולך ונבנה, ויוצר, כך על פי קציני הנדסה שהקימו את המכשול, סגירה כמעט הרמטית לפרצה. "תפיסת ההגנה הרחבה נשענת על מספר רב של מרכיבים. המרכזי שבהם הוא בעומק השטח ולא על קו המגע. בשנת 2017 חצו באזור כ-1,300 רכבים בחודש, שנכנסו אל לב הארץ בלי שום פיקוח. מרגע ההחלטה להקים את הסוללות ולהכניס כוחות לשטח בצורה רחבה, לצד אמצעים נוספים, חל שינוי דרמטי במצב. בחצי השנה האחרונה אנחנו ללא חציות רכבים כלל", אומר גורם ביטחוני בכיר האחראי על המכשול.
הגורם הוסיף: "המטרה שלנו היא לפגוע במעגל המסתננים. אנחנו אוספים מידע מודיעיני, עובדים עם גופים נוספים, ובלילות, לצד פעילויות סיכול אמל"ח, אנחנו מבצעים פעולות סיכול במבריחים, במסיעים, ובכל מי שמנהל את עולם המסתננים במרחב. דרך פעולות אלו שוב אנחנו חוזרים להרתעה ולהפגנת המשילות במרחב".
על פי הערכות, השקיע צה"ל בעבודות שנעשו ממצודות יהודה ועד להר חברון כ-50 מיליון שקלים, ונעשה בהן שימוש ביותר מ-60 כלי הנדסה שונים.
"צריך לזכור שבהגנה אין 100 אחוז הצלחות. אבל יש כאן בהחלט סגירה של 90 אחוזים מהיכולת של המסתננים להיכנס ללב הארץ. צריך לראות מה יישאר מזה בעוד כמה חודשים", מסביר גורם ביטחוני בהתיישבות.