6 צפייה בגלריה
רצח תאיר ראדה ז"ל
רצח תאיר ראדה ז"ל
תאיר ראדה, תא השירותים בבית הספר ורומן זדורוב
(צילום: נחום סגל)
"אבוי לנו אם בסוף המשפט הזה תישאר עוד תעלומה", אמר השבוע אב בית הדין במשפט החוזר של רומן זדורוב, הנאשם ברצח הילדה תאיר ראדה ז"ל, ובכך סיכם כמעט שלושה חודשים של דיונים, והתווה את הדרך לבאות. במהלך דיוני ההוכחות, ובמיוחד בשבוע האחרון, נראה כי השופטים החלו להסיר את הכפפות והם נחושים שלא להותיר אבן אחת לא הפוכה, בחקירות של עדי התביעה שהופיעו לפניהם.
דיון ההוכחות הראשון התקיים ב-11 בספטמבר, ומאז עלו לדוכן עשרות עדים. סנגורו של זדורוב, עו"ד ירום הלוי, שמופיע לבדו, מתמודד עם חמישה תובעים מטעם המדינה, ופורט את העדויות, בחקירה הנגדית, לפרטים. "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים", אמר עו"ד הלוי - חובב הפתגמים - בדיון האחרון.
דיון במשפט החוזר של רומן זדורוב
(צילום: אסף מגל)

והפרטים הולכים ונחשפים. למרות שעברו 15 שנה מאז הרצח, ולמרות שהכל לכאורה נשמע ונטחן עד דק, מופתעים באי בית המשפט - בני משפחה, משפטים ועיתונאים שסיקרו את המשפט המקורי - לשמוע כמה פרטים חדשים, ולעיתים מטרידים, עולים בדיונים המתקיימים בתדירות של שניים בשבוע.
חלק גדול מההחלטה על משפט חוזר נובעת מהשאלה מה מקורה של טביעת נעל (לכאורה) על מכסה האסלה, שעליה כתם דם. שאלה נוספת היא מה מקורם של כתמי דם של הנרצחת, שנמצאו על מתקן נייר הטואלט בתא השירותים השלישי במתחם. זאת משום שראדה ז"ל נרצחה בתא מספר 2. על פי מסלול היציאה מהתא שהדגים זדורוב בעת השחזור, הוא יצא מעל דלת תא מספר 2, ולא היה כלל בתא מספר שלוש.
6 צפייה בגלריה
אילנה ראדה בסיור עם הרכב השופטים במשפט החוזר בבית הספר בקצרין בו נרצחה תאיר ראדה
אילנה ראדה בסיור עם הרכב השופטים במשפט החוזר בבית הספר בקצרין בו נרצחה תאיר ראדה
אילנה ראדה בסיור עם הרכב השופטים בבית הספר בקצרין בו נרצחה תאיר
(צילום: אביהו שפירא)
6 צפייה בגלריה
אילנה ראדה בסיור עם הרכב השופטים במשפט החוזר בבית הספר בקצרין בו נרצחה תאיר ראדה
אילנה ראדה בסיור עם הרכב השופטים במשפט החוזר בבית הספר בקצרין בו נרצחה תאיר ראדה
עו"ד הלוי, זדורוב והבובה שמדמה את תאיר במהלך הסיור
(צילום: אביהו שפירא)
6 צפייה בגלריה
ירום הלוי
ירום הלוי
ירום הלוי
(צילום: אלעד גרשגורן)
6 צפייה בגלריה
השופט אשר קולה
השופט אשר קולה
אב בית הדין, השופט אשר קולה
(צילום: אלעד גרשגורן)
בשל כך, הוקדשו שתי הישיבות האחרונות של בית המשפט, וגם חלק מהסיור שערכו השופטים, לתהיות בדבר איסוף הראיות מזירת הרצח. במקרים רבים התברר כי כתמים שהיו חשודים ככתמי דם לא נדגמו. חוקר המז"פ הראשי בעת הרצח, רפ"ק עוזיאל ינאי, הלך לעולמו, ומי שהתייצב על דוכן העדים היה החוקר המשני, רפ"ק שמואל פיאמנטה. כבר בישיבה הראשונה, הוא טען כי חלק על דעתו של ינאי בנושאים שונים שקשורים לזירה, ולמרות זאת אישר את חוות הדעת של הממונה עליו.
בין היתר סבר כי הרצח בוצע בעת שדלת תא השירותים הייתה פתוחה, היות ששני אנשים אינם יכולים לעמוד בו זמנית בתוך התא בעת ביצוע הרצח. רק לאחר מכן, טען, סגר הרוצח את דלת התא, הוריד את מכסה האסלה והושיב עליה את הילדה שנרצחה.
6 צפייה בגלריה
רומן זדורוב בדיון בבית המשפט המחוזי בנצרת
רומן זדורוב בדיון בבית המשפט המחוזי בנצרת
רומן זדורוב בדיון בבית המשפט המחוזי בנצרת
(צילום: שרון צור)

יום אחרי שביקרה בזירת הרצח: ריאיון עם אילנה ראדה
(צילום: אסף מגל, אלכס בורטמן)

במהלך הסיור בזירה, עם זאת, הוכיח עו"ד הלוי, באמצעות בובה שדימתה את ראדה ז"ל, כי שני אנשים בהחלט יכולים להיות בתוך התא בעת הרצח, כאשר הדלת סגורה. בהמשך, בדיון שהתקיים לאחר הסיור, הצליח הלוי להבהיר כי הדלת הייתה סגורה בעת הרצח, היות שכל סביבותיה היו מכוסות בדם, למעט המשקוף הפנימי, שחסום בזמן שהדלת סגורה. גם השופטים – כך נראה – התקשו לקבל את הטענה של העד, כי הדם שהתגלה באזור הדלת הועבר לשם כולו לאחר הרצח, בשל הדינמיקה שהייתה בתא בין הרוצח למנוחה.
לקראת סיום עדותו, הקשו השופטים במשך קרוב ל-10 דקות כיצד ייתכן, שהרוצח קפץ מעל דלת התא לאחר שהתלכלך בדם, ועל רצפת מתחם השירותים לא הייתה עקבת דם אחת. העד טען כי הדם שנקווה על רצפת תא השירותים בו בוצע הרצח, בעיקר באזור האסלה, הצטבר שם במהלך השעות שלאחר מכן, ולא בשלב הרצח עצמו. כך, לדבריו, מעט הדם שהיה על הנעליים של הרוצח, נוקה בעת שדרך על רגליה של הילדה שנרצחה, לפני שקפץ מעל לדלת התא.
במהלך הדיונים התגלו עוד פרטים חסרים, שנעלמו מעיני החוקרים והמשפטנים בהליך הקודם. על מנת לוודא מי היו האנשים שהסתובבו בתא השירותים ובמתחם בשעות שלאחר מציאת הגופה, הכינה המשטרה רשימה של הנוכחים, ואספה מהם טביעות נעלים. אלא שבעדות של ד"ר ערן הרצוג, הרופא שחתם על תעודת הפטירה של הילדה, התברר כי נעליו לא נתפסו לבדיקה. יתרה מכך. במהלך העדות התברר כי אשתו, שאף היא רופאה, הייתה עמו בעת בדיקת הגופה, איש לא הזכיר את נוכחותה במקום מעולם, וכמובן שנעליה לא נבדקו.

סיור הרכב השופטים במשפט זדורוב בבית הספר בקצרין בו נרצחה תאיר ראדה
(צילום: אביהו שפירא)

באותו מועד, התברר גם כי איש לא תיעד מי היו אנשי זק"א שפינו את הגופה, וגם נעליהם לא נבדקו.
היה זה אב בית הדין, סגן הנשיא אשר קולה, אשר הורה לבדוק מי היו אנשי זק"א בזירה. אב בית הדין מרבה במהלך הדיונים לתשאל את העדים, וכך גם השופט דני צרפתי. השופטת השלישית בהרכב, תמר נסים שי, מתערבת פחות, אך השבוע התערבה ואף הרימה את קולה על הסנגור, עו"ד הלוי. היה זה במהלך דיון בשאלה אם עדותה של אולה קרבצ'נקו (א"ק) תישמע בדלתיים סגורות. עו"ד הלוי לגלג והטיל ספק בכך שקרבצ'נקו עברה התעללות מינית מידי בן זוגה, כפי שהתלוננה בעבר, דבר שעורר את זעמה של השופטת.
המשפט אמור להימשך עוד חודשים ארוכים. השופטים ציינו כי המועד הנוכחי הוא יוני 2022, אך הם מנסים לשכנע את הצדדים כי אין צורך ברבים מהעדים שנקבעו מראש, חלקם עדים מומחים, שאין מחלוקת על חוות הדעת שהגישו.
עוד היבט מעניין של המשפט הוא הקהל: זדורוב עצמו מלווה באופן קבוע באחד המפקחים שמשגיחים עליו במהלך מעצר הבית. לאחרונה, התלוננו אנשי משמר בית המשפט בפני השופטים כי לעתים הוא מסתובב בבניין ללא המפקחים, והם העירו על כך לסנגורו.
מלבד העיתונאים המגיעים לכל הדיונים, מגיעה לבית המשפט גם אילנה ראדה, מלווה בידידיה. בתחילת הדיונים הייתה מגיעה גם הדוגמנית/שחקנית מורן אטיאס, שמכינה סרט תיעודי על הפרשה. בקהל יושבים כמעט באופן קבוע גם אזרחים מהשורה המאמינים בחפותו של זדורוב, מכירים את התיק לעומקו ולעתים מביאים גם "חומרי חקירה" משלהם, ומנסים אף להציגם בפני הנוכחים.
פורסם לראשונה: 22:09, 09.12.21