3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת. פיזור המשכן מתעכב שוב
(צילום: עמית שאבי)
שוב עיכוב בפיזור הכנסת: הדיון על הצעת החוק לפיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית נדחה לשעה 7:30 בבוקר (חמישי) - אחרי שהיה אמור להיערך אמש, אך לא התקיים בסופו של דבר. זאת על רקע היעדר ההסכמות בין האופוזיציה והקואליציה על החוקים שיקודמו בשיתוף פעולה למרות הפיזור, בראשם חוק המטרו וחוקים הנדרשים לקידום הפטור מוויזה לארה"ב. מוקדם יותר הגישו כמה סיעות אלפי הסתייגויות במטרה לעכב את המהלך, ובתקווה להצליח לחוקק ברגע האחרון יוזמות שלא הוכנסו למסמך ההסכמות בין שני הגושים.
במהלך הלילה, ועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך הודיעה כי מליאת הכנסת תיפתח ב-7:30 כדי לדון בהצעת החוק המדוברת. נציגים מכל הסיעות ידברו בדיון, ובשעה 8:45 צפוי לעלות לנאום במליאה יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו. בשעה 9:00 ח"כ אורבך צפוי לסכם את הדיון, ואז יחלו ההצבעות על ההסתייגויות לחוק, ולאחר מכן על החוק עצמו בשתי הקריאות.
העיכוב אמש לווה בזיגזג מביך במיוחד: בסביבות השעה 21:00 הודיעו לחברי הכנסת כי ההצבעה נדחתה ליום שלמחרת וביקשו מהם "להיערך ליום ארוך". כעבור קצת יותר משעה התבקשו חברי הכנסת לשוב בבהילות למשכן משום שההצבעה תתקיים בשעה 23:30 - אך בסופו של דבר היא לא התקיימה.
מעט אחרי חצות, אישרה ועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך את הצעת החוק לפיזור הכנסת לקריאה שנייה ושלישית. נוסח הצעת החוק שאושר קובע את מועד הבחירות הבאות ל-1 בנובמבר. עם זאת, שתי הסתייגויות מציעות שני מועדים אחרים: 25 באוקטובר ו-8 בנובמבר.
כמה שעות מאוחר יותר, ועדת חוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ גלעד קריב אישרה פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את חוק הבחירות לכנסת ה-25. בהצעת החוק נכללים גם שינויים בחוקי תעמולת הבחירות, בהם חובת שקיפות לכל פרסום מפלגתי במהלך תקופת הבחירות, כולל טוקבקים. כמו כן, ההצעה קובעת כי יוצבו קלפיות בדיור מוגן, בתי אבות ומקבצי דיור, שבהם מתגוררים לפחות 75 דיירים.
כמו כן, לדרישת חברי הכנסת דוד ושלמה קרעי מהליכוד, נקבע כי ועדת הבחירות המרכזית תציג נתונים על אחוזי הצבעה לפי אזורים. ח"כ קריב הודיע כי יגיש הסתייגות לפיה ייקבע עיקרון מסמיך בחוק, לפיו ועדת הבחירות תפרסם חמש פעמים במהלך יום הבחירות נתונים על אחוזי ההצבעה ברמה ארצית ואזורית.
3 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
תמיכה במטרו תמורת שיקלי? "אם הוא 'ערכי' כמו שהוא טוען, שיעביר את החוק למען המולדת"
(צילום: יואב דודקביץ)
שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן דנו עד הלילה עם האופוזיציה על קידום חוק המטרו, והאופוזיציה הציעה לתמוך בחוק המטרו תמורת ביטול הפרשת עמיחי שיקלי. גורם בכיר בימינה אמר בתגובה: "לא יקרה. אם שיקלי 'ערכי' כמו שהוא טוען, שיודיע שיעביר את חוק המטרו ללא תנאי, למען המולדת". לאחר שההצעה עלתה, מיכאלי נכנסה אל לשכתו של ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט יחד עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס, ובהמשך כינסה את סיעת העבודה לישיבה.
שר המשפטים גדעון סער אמר בתגובה לכך כי "הכניעה לסחטנות בעניין שיקלי היא עסקה מושחתת שמנוגדת לחוק ולהחלטת ועדת הכנסת שהתבססה עליו. 'ההלבנה' הזאת גם גם תהיה עידוד לעריקה ממפלגות יום אחרי הבחירות. האופוזיציה ניהלה מסע לרכישת עריקים והקואליציה לצערי נותנת לזה כעת הכשר. תקווה חדשה מתנגדת לכך בתוקף".
מפלגת ישראל ביתנו מסרה: "מלכתחילה דרשנו שחוק המטרו יהיה חלק מההסכמות במסגרת פיזור הכנסת. הסכמנו לפשרות מרחיקות לכת למען העברת חוק. לצערנו שאר המפלגות לא היו מוכנות להתפשר על כלום גם במחיר ויתור על חוק המטרו. מפלגת ישראל ביתנו לא תסיר את ההסתייגויות שהגישה תוך ציפייה מיתר חברי הקואליציה לשים את השיקולים הפוליטיים בצד ולפעול אך ורק לטובת האינטרס הלאומי".
לחוק פיזור הכנסת הוגשו אמנם הסתייגויות רבות במטרה לעכבו, אולם ועדת הכנסת בראשות אורבך הפעילה סעיף בתקנון שמאפשר לתחום את הדיון בהן ולקבוע שההצבעה תחל בשעה שנקבעה מראש, דבר שטרם נעשה כאמור.
בכל מקרה, הן באופוזיציה והן בקואליציה מנסים להשלים את פיזור הכנסת עד חצות, כיוון שאז "תקנות יו"ש", שמאפשרות להחיל את הדין הפלילי הישראלי בהתנחלויות, יפוגו. אם הכנסת תפוזר, הן יוארכו באופן אוטומטי. ברשימה המשותפת, מנגד, הודיעו שהגישו 12,000 הסתייגויות על מנת לדחות את הדיונים מעבר למועד הזה - וכך להביא סוף למה שכינו במפלגה "תקנות האפרטהייד".
ח"כ אפרת רייטן מהעבודה: "האופוזיציה לקחה את חוק המטרו כבן ערובה"
(צילום: סטס קופולו)

ברקת על עיכוב המטרו והפטור מוויזה: "אנחנו נשלים אותם"
(צילום: סטס קופולו)

העיכוב בפיזור הכנסת, נזכיר, מגיע על רקע הזעם בקואליציה על כך שבמסגרת ההסכמות עם האופוזיציה – ולפיהן השלמת החוק לפיזור הכנסת אמורה הייתה להסתיים היום בחצות – לא כללו העברה של אותם חוקים מרכזיים: לצד חוק המטרו, שאמור להניח תשתית משפטית להמשך קידום הפרויקט השאפתני לבניית רכבת תחתית בגוש דן, מדובר גם בשני חוקים הדרושים לקידום הפטור מהוויזה לארה"ב וכן בחוק האזיק האלקטרוני שנועד להגן על נפגעות אלימות במשפחה.
באופוזיציה לא סירבו לקדם את החוקים הללו, אך דורשים בעבור קידומם את קביעת מועד הבחירות ל-25 באוקטובר – מועד שבו תלמידי הישיבות יהיו עדיין בחופשה, שמסתיימת ב-26 באוקטובר, ולפיכך יוכלו להתנדב ולעבוד בקמפיינים במהלך יום הבחירות. בקואליציה דורשים לקבוע את המועד לבחירות שבוע לאחר מכן, ב-1 בנובמבר, כשברקע גם אזהרת ועדת הבחירות שתתקשה להתכונן היטב ליום הבחירות בשל חגי תשרי.
3 צפייה בגלריה
ליברמן התעקש על חוק המטרו, לפיד נרתם - ומיכאלי עקצה
ליברמן התעקש על חוק המטרו, לפיד נרתם - ומיכאלי עקצה
ליברמן התעקש על חוק המטרו, לפיד נרתם - ומיכאלי עקצה
(צילום: אלכס קולומויסק, עמית שאבי, שאול גולן, ניב מוסמן, לע״מ)
את המאבק בקואליציה לקידום חוק המטרו מנהלות מפלגות העבודה וישראל ביתנו, בניסיון להפעיל לחץ שיוביל להכנסת החוק למסמך ההסכמות. אתמול הודיע השר אביגדור ליברמן על הגשת מאות הסתייגויות על חוק פיזור הכנסת, במחאה על עיכוב חוק המטרו. חברת סיעת ישראל ביתנו, ח"כ יוליה מלינובסקי, שיגרה מסר לוחמני: "נשאיר את כל חברי הכנסת לילה אחרי לילה ונתנגד לפיזור הכנסת עד שחוק המטרו יעלה להצבעה במליאה. אנחנו נילחם ותהיה בכנסת אינתיפאדה עד שחוק המטרו יעבור. נשתמש בכל הכלים הפרלמנטריים שעומדים לרשותנו. החלטתם לפגוע באזרחי ישראל ולתקוע את המטרו? תקבלו מלחמה!".
בעקבות המאבק על חוק המטרו חששו במפלגת יש עתיד מדחיית פיזור הכנסת, והעבירו בשיחות עם ראשי מפלגות הקואליציה השונים דרישה חד-משמעית לחתור לפיזור הכנסת במועד שסוכם – עד אתמול בחצות– גם במחיר שהחקיקה שעליה נלחמים לא תעבור. המסר שהעבירו הוא שחברי הקואליציה משחקים לידיים של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו – שמעוניין לדחות את הפיזור ולמצות את האפשרויות למנוע את פיזור הכנסת לטובת הקמת ממשלה חלופית.
עם זאת, תוך זמן קצר מהפרסום על הדרישה הזו של יש עתיד, שיגר לפיד מסר של אחדות מול ליברמן, והודיע למעשה שהוא נרתם למאבק על החוק. "ביני לבין אביגדור ליברמן אי אפשר לסכסך. עובדים ביחד כדי להעביר את המטרו", צייץ לפיד בטוויטר, כשברקע הבנה ביש עתיד שליברמן לא מתכוון לוותר. יו"ר מפלגת העבודה ושרת התחבורה מרב מכאלי, שמקדמת אף היא את חוק המטרו, עקצה וכתבה בתגובה לציוץ של לפיד: "מוטב מאוחר מלעולם לא".
פורסם לראשונה: 21:22, 29.06.22