לפיד בתדרוך לכתבים זרים במשרד החוץ
(צילום: יוסי פונס, לע"מ)

שר החוץ יאיר לפיד אמר היום (ראשון) בתדרוך לכתבים זרים במשרד החוץ כי "בשלושת השבועות האחרונים נעשה ניסיון מסוכן בירושלים. ארגוני טרור ניסו לחטוף את מסגד אל-אקצא, בזמן הרמדאן, כדי לגרום להתפרצות אלימה בירושלים שתהפוך לעימות אלים בכל המדינה. פעילים של חמאס, של הג'יהאד האיסלאמי, פורצים שוב ושוב למסגד בבקרים, הכניסו לתוכו אמצעי לחימה, זרקו מתוכו אבנים ונפצים והשתמשו בו כבסיס כדי לעורר מהומות אלימות".
6 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד בתדרוך לכתבים זרים במשרד החוץ
שר החוץ יאיר לפיד בתדרוך לכתבים זרים במשרד החוץ
"אין לנו שום תוכניות לחלק את הר הבית בין הדתות". לפיד בתדרוך לכתבים הזרים
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ )
לפיד אמר עוד כי "כך לא נוהגים במקום קדוש. הם עשו את זה כדי לייצר פרובוקציות. כדי לגרום למשטרת ישראל להיכנס למסגד לפנות אותם. הם הקריבו את הדת כדי לייצר סרטון ויראלי. הסיבה היחידה שהמשטרה נכנסה פעמיים בשבועות האלה לפנות אותם, היא שבאותו זמן התחילו לעלות להר הבית עשרות אלפי מתפללים. לא הישראלים סיכנו את המתפללים, ארגוני הטרור סיכנו אותם.
"אם לא היינו מפנים אותם, היה נגרם אסון", הוסיף שר החוץ. "אם אתה לא מוציא את המתפרעים מיד בהתחלה, זה גורם לאלימות הרבה יותר גדולה בהמשך. ברגע שהסתיים הפינוי, המשטרה יצאה ואפשרה לתפילה להתקיים בשקט. מלבד האלימות, היינו צריכים להתמודד בשבועות האלה עם כמות בלתי נתפסת של פייק ניוז וסרטונים ערוכים באופן מגמתי שרצו ברשתות. למרבה הצער, חלק מזה גלש גם לתקשורת המרכזית. אני רוצה להבהיר: ישראל מחוייבת לסטטוס-קוו בהר הבית. למוסלמים מותר לעלות להתפלל על ההר, לבני דתות אחרות מותר רק לעלות לבקר. אין שינוי, לא יהיה שינוי, אין לנו שום תוכניות לחלק את הר הבית בין הדתות".
6 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד בתדרוך לכתבים זרים במשרד החוץ
שר החוץ יאיר לפיד בתדרוך לכתבים זרים במשרד החוץ
לפיד בתדרוך לכתבים הזרים
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ )
6 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד
שר החוץ יאיר לפיד
לפיד בהערכת המצב המדינית
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
לדברי לפיד, "ישראל אפשרה במהלך הרמדאן למאות אלפי מוסלמים לעלות להר הבית ולהתפלל במסגד. למרות הפרובוקציות של ארגוני הטרור, למרות הניסיונות לייצר אלימות, עשינו ואנחנו עושים הכול כדי לאפשר תפילות שקטות. אנחנו קוראים למוסלמים מתונים, למדינות האיסלם, לפעול נגד הפייק ניוז, ולעבוד יחד איתנו כדי לשמר את האינטרס המשותף לכולנו – שימור הסטטוס קוו והרגעת הרוחות".
הוא הוסיף כי "ההפרעה היחידה לתפילות אתמול הייתה עצרת של חמאס שהתקיימה ברחבת ההר. שם עמדו פעילי חמאס וקראו לרצוח יהודים. זו התפילה שלהם – קריאה לרצח של חפים מפשע. במהלך כל התקופה ישראל השקיעה מאמץ ניכר בריסון גורמים קיצוניים גם בצד היהודי. גורמי הביטחון וידאו שלא יבוצעו פרובוקציות. אנחנו מדינה ריבונית חזקה, ומדינה ריבונית חזקה יכולה להרשות לעצמה התנהלות אחראית ומבוקרת".
פיזור מתפרעים בגז בהר הבית, שלשום
(צילום: דוברות המשטרה)

6 צפייה בגלריה
עימותים ב הר הבית ידויי אבנים
עימותים ב הר הבית ידויי אבנים
עימותים בהר הבית, שלשום
(צילום: AFP )
6 צפייה בגלריה
עשן בהר הבית
עשן בהר הבית
(צילום: רוייטרס )
לפיד התייחס גם למתיחות הביטחונית בדרום ואמר כי "ישראל לא תקבל ירי רקטות וטילים מעזה. אנחנו נקיים מדיניות של אפס סובלנות כלפי ירי על שטחנו. אתמול החלטנו לא לאפשר יציאת עובדים מעזה לישראל בעקבות הירי. לפני הרמדאן הודענו שאם הוא יעבור בשקט, אחריו נכפיל את מספר רשיונות העבודה מעזה ל-20 אלף פועלים שיוכלו לצאת בכל יום לעבודה בישראל. לאור הימים האחרונים, אנחנו נשקול מחדש את ההחלטה".
מוקדם יותר השתתף לפיד בהערכת מצב מדינית יחד עם מטה ההסברה הלאומי ובכירים במשטרה, צה"ל, מל"ל, שב"כ, משרד החוץ, משרד הביטחון ושב"ס. הערכת המצב נערכה בעקבות המהומות בהר הבית, המתיחות הביטחונית ולצורך היערכות לתקופה הקרובה. כמו כן, בשלושת הימים האחרונים קיים לפיד הערכות מצב בנושא הסברה לאומית.