דובר צה"ל הודיע הבוקר (יום שבת) על צמצום המרחב ההומניטרי באל-מוואסי - עקב "פעולות טרור ושיגור רציף של רקטות לעבר מדינת ישראל" מהשכונות הדרומיות של חאן יונס. הצבא הודיע לתושבים באזור כי השהות במרחב הפכה למסוכנת, ופרסם מפה חדשה של האזור ההומניטרי באל-מוואסי.
מתפנים מדרום חאן יונס

תיעוד מתוך הלחימה ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

5 צפייה בגלריה
עקירה חדשה
עקירה חדשה
העזיבה אחרי הודעה צה"ל
למעשה, מדובר באזור שאליו צה"ל טרם נכנס במסגרת התמרון הקרקעי נגד חמאס. במקום נמצא אחד משלושת הגדודים האחרונים של ארגון הטרור, שצה"ל לא פעל נגדם עדיין. שני הגדודים האחרים נמצאים בדיר אל-בלח ובנוסייראת.
לפי צה"ל, מדובר ב"התאמה של המרחב" בהתאם ל"מידע מודיעיני מדויק שלפיו חמאס מיקם תשתיות טרור באזור שהוגדר כהומניטרי". עוד נמסר, כי "האזהרה המוקדמת מתבצעת כדי לצמצם את הפגיעה באוכלוסייה האזרחית ולהרחיק אותה ממרחב הלחימה. צה"ל עומד לפעול בעוצמה נגד ארגוני הטרור, ולכן קורא לאוכלוסייה שנותרה בשכונות הדרומיות של חאן יונס להתפנות באופן זמני אל המרחב ההומניטרי המותאם באל-מוואסי".
"פעולות הפינוי מתבצעות באמצעות הודעות SMS, הודעות קוליות מוקלטות, שיחות טלפון, שידורי מדיה בערבית וכרוזים", נמסר מצה"ל. "נמשיך לפעול נגד חמאס שעושה שימוש בתושבי עזה כמגן אנושי לפעילות ותשתיות הטרור שלו". אחרי ההודעה התפרסמו ברשתות הפלסטיניות תמונות של עזתים שהתפנו מהאזור.
בינתיים, בעזה דיווחו בצהריים על 41 הרוגים לפחות בתקיפת בית הספר חדיג'ה במערב דיר אל בלח שבמרכז רצועת עזה, לצד פצועים רבים נוספים. לטענת הפלסטינים, בית הספר שימש כבית חולים שדה וכמחסה לעקורים - אך לאחרונה אירעו תקיפות רבות של מוסדות כאלה, שבהם שהו מחבלי חמאס וג'יהאד לצד פליטים. צה"ל הבהיר כי גם בית הספר שהותקף היום שימש כמתחם פיקוד ושליטה של חמאס, ומחבלים קידמו ממנו פעולות טרור. בנוסף, נמסר, במתחם גם פותחו ואוחסנו אמצעי לחימה רבים.
"טרם התקיפה בדיר אל בלח ננקטו צעדים רבים כדי לצמצם את הסיכוי לפגיעה באזרחים, לרבות שימוש בחימוש מותאם לסוג התקיפה, חוזי מדויק ומידע מודיעיני נוסף", אמרו בצה"ל. עם זאת, ברשתות הפלסטיניות התפרסמו תיעודים של ילדים שנפגעו בתקיפה.
התקיפה בדיר אל בלח

5 צפייה בגלריה
תקיפה אווירית בבית הספר שמשמש עקורים כמרכז מקלט ממערב לדיר אל-בלח
תקיפה אווירית בבית הספר שמשמש עקורים כמרכז מקלט ממערב לדיר אל-בלח
הזירה בדיר אל בלח
5 צפייה בגלריה
דיר אל בלח
דיר אל בלח
(צילום: REUTERS/Ramadan Abed)
5 צפייה בגלריה
דיר אל בלח
דיר אל בלח
(צילום: REUTERS/Ramadan Abed)
5 צפייה בגלריה
דיר אל בלח
דיר אל בלח
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
קודם לכן דווח על הרוגים בהפצצת בית סמוך לכיכר עבסאן שבמזרח חאן יונס. בנוסף, ברשת אל-ג'זירה דווח על 14 הרוגים שהגיעו לבית החולים נאסר בחאן יונס, מהם 10 שחולצו באל-קרארה ורפיח, וארבעה מעבסאן.
בתוך כך, צוותי הקרב החטיבתיים 7 וצנחנים שבפיקוד אוגדה 98 ערכו ביממה האחרונה פשיטות ממוקדות מעל ומתחת לקרקע בחאן יונס, ואיתרו אמצעי לחימה רבים. לפי צה"ל, "בין אמצעי הלחימה שאותרו, טילי כתף, רימונים, רובי קלאצ׳ניקוב וציוד צבאי נוסף. במסגרת אחת הפשיטות זוהתה חוליית מחבלים מבצעת שיגור במרחב. בתוך דקות ספורות מרגע הזיהוי, מטוסי קרב תקפו וחיסלו את מחבלי החולייה".
בנוסף, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו ביממה האחרונה עשרות מטרות טרור ברצועה, כולל מבנים צבאיים, חוליות חמושות ותשתיות טרור נוספות. בהכוונת פיקוד הדרום, תקפו הכוחות והשמידו אתר שיגור במרחב זייתון - שהיה מוכן לביצוע ירי לעבר שטח הארץ.
במרחב רפיח, לוחמי צוות הקרב של חטיבת גבעתי ו-401 שבפיקוד אוגדה 162 פשטו על מספר תשתיות צבאיות, איתרו אמצעי לחימה וחיסלו חוליות חמושות בקרבות מטווח קרוב.
פורסם לראשונה: 11:08, 27.07.24