האמריקנים לא צפויים להתנגד: מועצת הביטחון של האו"ם דחתה להיום (שישי) את ההצבעה על הגדלת הסיוע ההומניטרי שייכנס לרצועת עזה, זאת לאחר שארה"ב, המחזיקה בזכות הווטו, השיגה את השינויים שביקשה ואמרה שכעת היא עשויה לתמוך בהצעה.
על פי ההצעה המתוקנת, ישראל לא תאבד את השליטה והפיקוח על המשלוחים שייכנסו לעזה. ההסכמות הגיעו הלילה אחרי קרוב לשבועיים של משא ומתן, כשבסופו של דבר ארה"ב הסכימה לפתרון המתוקן שהגישה איחוד האמירויות.
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן היה בקשר ובמגעים אינטנסיביים עם האמריקנים כדי לשמור על הקווים האדומים של ישראל. ההצעה המקורית רוככה משמעותית כדי להסיר את הצורך האמריקני בהטלת וטו. בהחלטה שתובא להצבעה הערב אין קריאה להפסקת אש; יש בה ⁠שימור של זכות הבדיקה הביטחונית של ישראל - ללא בלעדיות להחלטות או"ם בנושא; הוסרו הדרישות להכנסה סיוע מכל מעבר – אוויר, ים ויבשה.
גורמים במשלחת האמריקאית אמרו כי ההחלטה תביא עזרה הומניטרית לאלו הזקוקים לכך ותאפשר מכניזם בשטח שיתמוך בעזרה הומניטרית.
2 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: Charly TRIBALLEAU / AFP)
הכותרת
איך חמאס מימן את מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר?
25:12
שגרירת ארה"ב לאו"ם לינדה תומאס-גרינפילד אמרה לכתבים: "זה פתרון שאנחנו יכולים לתמוך בו". תומאס-גרינפילד סירבה לציין אם ארה"ב תצביע בעד או תיעדר מההצבעה, אך בשני המקרים - הפתרון יאושר.
למרות ההסכמה האמריקנית, ההצבעה נדחתה להיום, בגלל שרוסיה, המחזיקה בעצמה בזכות וטו, ומדינות נוספות, התלוננו על השינויים שלטענתן נועדו לרצות את וושינגטון.
המחלוקת העיקרית מבחינת ארה"ב הייתה הצעה שהוגשה למנכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש להקים גוף בעזה ממדינות שאינן מעורבות במלחמה, שיפקח בלעדית על כל הסיוע ההומינטרי שנכנס לרצועה מהאדמה, הים והאוויר. במקום זאת, על פי ההצעה המתוקנת, האו"ם ימנה מתאם מטעמו שיסייע בהאצת הכנסת הסיוע לעזה דרך מדינות שלא מעורבות במלחמה.
2 צפייה בגלריה
 משאיות של סיוע הומניטארי לרצועת עזה - מלחמה חרבות ברזל
 משאיות של סיוע הומניטארי לרצועת עזה - מלחמה חרבות ברזל
משאיות של סיוע הומניטרי לרצועה
(צילום: Mohammed ABED / AFP)
בהצעה המקורית צוין כי ישראל וחמאס יאפשרו שימוש בכל הנתיבים הימיים, הקרקעיים והאוויריים להכנסת סיוע הומניטרי, עם זאת בהצעה המתוקנת הדבר שונה ל"נתיבים האפשריים". חלק מהדיפלומטים באו"ם טענו כי הדבר יאפשר לישראל לשמור על השליטה שלה בשטח במקום לאפשר גישה.
עוד סעיף שארה"ב סירבה לקבל הוא זה שקורא ל"הפסקת הפעולות התוקפניות". ארה"ב, כמו ישראל, מתנגדת להפסקת אש מלאה ותומכת רק בהפוגה לשחרור חטופים. בהצעה המתוקנת אין קריאה מפורשת להפסקת אש, אלא "בקשה לנקוט בצעדים דחופים כדי לאפשר ביטחון וגישה לסיוע הומניטרי וליצור את התנאים להפסקת הפעולות התוקפניות".
השגרירה תומאס-גרינפילד אמרה: "עבדנו קשה השבוע עם איחוד האמירויות, מצרים ומדינות נוספות כדי להגיע לפתרון שאנחנו יכולים לתמוך בו. ההצעה המתוקנת חזקה מאוד ונתמכת באופן מלא גם על ידי מדינות ערב".