כתבנו מדווח מבית המשפט
(צילום: זיתון יואב )

משרד החוץ עדכן היום (שני) כי טורקיה אישרה לנציגיו לבקר את התיירים הישראלים שנעצרו באיסטנבול בחשד לריגול אחרי שצילמו את בית הקיט של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. במשרד ציינו כי האישור התקבל "בעקבות פעילות דיפלומטית אינטנסיבית בימים האחרונים", וכי שגרירות ישראל באנקרה והקונסוליה הכללית של ישראל באיסטנבול פועלות לתיאום מועד לקיום הביקור.
לפיד: "מטפלים בשחרור מסביב לשעון ובדרגים הגבוהים ביותר"
(צילום: ערוץ כנסת)

1 צפייה בגלריה
בית ארדואן בטורקיה
בית ארדואן בטורקיה
בני הזוג שנעצרו, ארמון הנשיא וארדואן
(צילום: AP)
קרוביהם של בני הזוג סיפרו ל-ynet כי הם כלואים בנפרד, ותנאיהם סבירים. בישראל ממשיכים להעריך שכל עוד הפרשה לא "התפוצצה" בטורקיה - כך גדלים הסיכויים להגיע לפתרון.
שר החוץ יאיר לפיד התייחס למעצר התיירים הישראלים בטורקיה, ואמר בפתח ישיבת סיעת יש עתיד: "אנחנו מטפלים בשחרורם מסביב לשעון - גם בדרגים הכי גבוהים". השר טען כי הדיבור התקשורתי סביב הנושא "רק גורם נזק", וביקש מכל השרים וחברי הכנסת - וכן מהתקשורת, "תחשבו שזה לא נטלי ומורדי אלא אמא ואבא שלכם בכלא בטורקיה. תנו לנו לעבוד, לא שווה לסכן אותם בשביל כותרת".
מוקדם יותר עדכן משרד החוץ כי בתום הערכת מצב הוחלט לשלוח לאיסטנבול את ראש החטיבה הקונסולרית במשרד, רינה דג׳רסי, על מנת שתתגבר את הצוות הדיפלומטי הפועל לשחרור בני הזוג. בהודעת המשרד צוין כי "המאמצים לשחרור השניים נמשכים בכל הרמות".

פרקליטם של בני הזוג אוקנין: "ניתן להם יחס ראוי"
(צילום: סטס קופולו)

עו"ד ניר יסלוביץ, המייצג את בני הזוג אוקנין ונמצא בטורקיה, סיפר היום על המאמצים לשחרורם ועל מצבם של השניים. "נעשים מאמצים רבים וצעדים של ממש במישור המשפטי, צעדים שאני אשמור אותם דיסקרטיים על מנת לא לפגוע בקו ההגנה", אמר בריאיון לאולפן ynet. "היחס שניתן לשניים הוא יחס ראוי, הולם. אתמול ביקר אותם השותף שלי, עורך דין מקומי, ובסך הכול מצבם טוב, הם מקבלים יחס ראוי". אתמול פגש עורך דין מקומי את נטלי, והיא העבירה דרכו מסר לבני משפחתה שבארץ וביקשה לחזק את ילדיה. "נטלי ביקשה גרביים ובגדים חמים - כי קר לה, הלבשה תחתונה וספר קריאה - בעברית כמובן", אמר עורך הדין.
בישראל ממשיכים בינתיים להבהיר לטורקיה שמדובר בזוג תמים ולא במרגלים, בפרשה שהפכה מנקודתית לתקרית מדינית. לפי ההערכה בישראל, יש בין 72-48 שעות לפתור את המשבר בפרופיל נמוך. בישראל שואבים עידוד מכך שארדואן לא ניפח קמפיין תקשורתי מהפרשה שגם לא מככבת בכותרות המקומיות, ורה"מ הציב כמטרה לעשות הכל כדי "לסיים את האירוע" מהר ככל האפשר לפני שיהפוך למשבר חריף.
ל-ynet נודע כי ישראל עובדת מול הטורקים בכמה ערוצים: המוסד הונחה לפנות למקבילים שלו בארגון הביון הטורקי, ה-MIT, כדי להבהיר להם בשקט שהם "טיפסו על העץ הלא נכון", ולערוב להם שבני הזוג אוקנין הם ישראלים תמימים ולא מרגלים. ערוץ נוסף שהופעל הוא ראש המל"ל, ד"ר אייל חולתא, מול מקבילו הטורקי בארמון הנשיאות. גם הממונה על שגרירות ישראל בטורקיה, אירית ליליאן, פועלת מול בכירים במשרד החוץ הטורקי. בינתיים, במשרד החוץ פועל צוות בראשות המנכ"ל אלון אושפיז שמטפל באירוע ברמה המדינית, המשפטית והקונסולרית.
פורסם לראשונה: 15:43, 15.11.21