שורת כלי תקשורת בעולם מדווחים כי איראן מתלבטת עדיין כיצד להגיב על חיסולו של איסמעיל הנייה בטהרן, וגם ה"גרדיאן" דיווח אמש (יום ה') כי ייתכן שהיא שוקלת את ההיקף ואת האופי של התגובה המובטחת שלה. בעיתון הבריטי מדווחים כי בצל הלחץ הבינלאומי הכבד המופעל על איראן - בדרישה שתגלה איפוק בתגובתה ותימנע מהסלמה דרמטית שתוביל למלחמה אזורית - ייתכן כי איראן תנסה דווקא לפגוע במי שלפי פרסומים זרים אחראי לחיסול: המוסד, או גורמים שקשורים אליו.
2 צפייה בגלריה
הלוויה של איסמעיל הנייה באיראן
הלוויה של איסמעיל הנייה באיראן
המנהיג העליון של איראן, חמינאי, מתפלל מעל ארונו של הנייה
(צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) Handout via REUTERS)
לפי הפרסומים הזרים, נזכיר, המוסד עמד מאחורי החיסול של מנהיג חמאס בטהרן - פעולה שישראל מקפידה לשמור על שתיקה ביחס אליה. המוסד, כך נטען, גייס סוכנים איראנים שהטמינו פצצה בחדר שבו התאכסן הנייה במתחם של משמרות המהפכה בטהרן, במהלך הביקור שאליו הגיע כדי להשתתף בטקס השבעת הנשיא האיראני החדש מסעוד פזשכיאן.
איראן טענה תחילה כי טיל ששיגרה ישראל פגע בחדרו של הנייה - תקיפה שבעיני טהרן מחייבת תגובה דומה וקשה - אך ב"וושינגטון פוסט" דווח שלשום שגורמים איראנים הגיעו גם הם למסקנה שהחיסול בוצע באמצעות פצצה שהוטמנה בחדר. חיסול שכזה הוא אמנם משפיל מאוד מבחינת איראן, ומעיד על חדירותה הרבה לשירותי מודיעין זרים, אבל גם בעולם מנסים להדגיש כי אינו מצדיק תגובה חריפה ביותר - שעלולה להביא למלחמה שגם משטר האייתוללות אינו מעוניין בה.
באתר החדשות "פוליטיקו" דווח למשל כי גורמים אמריקנים אמרו לאיראנים, באמצעות מתווכים, כי אם הפיצוץ שחיסל את הנייה נגרם כתוצאה מפעולה ישראלית חשאית, דרך מטען שהופעל בשלט רחוק, ולא הרג אף אזרח איראני, אזי שעל טהרן להעריך מחדש את תוכניתה לפתוח במתקפה נגד ישראל. עם זאת, הגורמים ששוחחו עם "פוליטיקו" אמרו שהם בכל זאת צופים תגובה איראנית כלשהי, אך זו לא אמורה "לקרות מיד".
2 צפייה בגלריה
הריסות מטה של המוסד בכורדיסטן לאחר תקיפה איראנית
הריסות מטה של המוסד בכורדיסטן לאחר תקיפה איראנית
ההרס אחרי המטח האיראני למה שכונה "מטה של המוסד" בכורדיסטן העיראקית
אם הדיווח ב"גרדיאן" אכן מדויק, ואיראן שוקלת לתקוף יעדים של המוסד - לא יהיה מדובר בפעם הראשונה. בינואר השנה שיגרו משמרות המהפכה מטח של טילים בליסטיים לאזור כורדיסטן בעיראק, ובטהרן טענו כי היעד אז היה "מטה של המוסד". המטח האיראני ההוא הגיע על רקע איומי המשטר לנקום על חיסולו בסוריה של בכיר משמרות המהפכה רזא מוסאווי, בתקיפה בדצמבר אשתקד שיוחסה לישראל.
בתקיפה האיראנית בינואר, שבה שוגרו טילים גם לעבר בסיס אמריקני בעיראק, דווח כי הטילים פגעו בין היתר בביתו בכורדיסטן של איש עסקים מיליונר בשם בישרו דזי, שהוא וכמה מבני משפחתו נהרגו. דזי היה הבעלים של "קבוצת פלקון" - הפועלת בתחומי בנייה, חקלאות, נפט וביטחון - ובאיראן דווח אז כי נחשד ב"ריגול עבור המוסד".
גורמים מדיניים בישראל הביעו אמש חשש שהתגובה האיראנית עלולה להגיע גם בדמות פיגוע נגד דיפלומטים ישראלים בעולם. הגורמים המדיניים אמרו שהאיום נגד שגרירויות ודיפלומטים ישראלים גבוה ביותר, וכי בהתאם הכוננות היא ברמה הגבוהה ביותר.
גלנט בהערכת מצב על מוכנות העורף: "המוכנות בהגנה גבוהה"
(צילום: שחר יורמן)

הם הדגישו כי לא נסגרו שגרירויות ישראליות, אך ציינו: "המצב מאוד קשה. יש הגבלות לא מועטות על התנועה של דיפלומטים שלנו. החשש הישראלי הוא שהאיראנים עלולים לפגוע דווקא בשגרירויות ודיפלומטים כדי שלא לפגוע בישראל - ומבחינתם קל יותר לפעול בחו"ל כי שם אין כיפות ברזל ומיירטי חץ. בנוסף, הפריסה של השגרירויות בעולם גדולה וזה עלול להיות עקב אכילס".
על רקע הדיווחים שאיראן שוקלת מחדש את תגובתה, אמש אמר גורם אמריקני לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי ארה"ב העבירה אזהרה חריפה לאיראן, באופן ישיר, מפני מתקפה ישרה וגדולה על ישראל. הגורם האמריקני אמר כי לפי המסר שהועבר, ממשלת איראן וכלכלתה עשויים לספוג "מכה הרסנית" אם טהרן תשגר מתקפה גדולה - וכי גם יציבותה של הרפובליקה האיסלאמית תהיה בסכנה.
גורמים אמריקנים הדגישו בפני "וול סטריט ג'ורנל" כי המסרים שהועברו לא מהווים איום בתקיפה אמריקנית נגד יעדים באיראן, וכי מדובר באזהרה מפני התגובה הישראלית שצפויה במקרה של מתקפה קשה. בעיתון מדגישים לצד זאת כי ארה"ב מתגברת את כוחות הצבא שלה במזרח התיכון, כשרק אמש הודיע פיקוד המרכז של ארה"ב כי לאזור נשלחו מטוסי קרב חמקניים מדגם F-22.