בג"ץ דן היום (חמישי) בעתירות מפלגת העבודה והתנועה לאיכות השלטון נגד חלוקת רישיונות הנשק בידי המשרד לביטחון לאומי, וקוראות בין היתר לפתוח בחקירה פלילית נגד השר איתמר בן גביר ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה. השופטים ביקרו את המדינה על כך שרישיונות שניתנו ללא סמכות לא בוטלו, והשופט עופר גרוסקופף שאל: "12 אלף רישיונות שחולקו על ידי גורם לא מוסמך יישארו בידי האנשים?". השופטת יעל וילנר תהתה "איפה החשש לשלום הציבור?".
2 צפייה בגלריה
חמ"ל עיריית אשקלון
חמ"ל עיריית אשקלון
בן גביר בחלוקת נשקים. ארכיון
(צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
מחוץ לדיון בעתירות, היום

2 צפייה בגלריה
העליון ירושלים - דיון בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד חלוקת רשיונות הנשק
העליון ירושלים - דיון בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד חלוקת רשיונות הנשק
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נציגת המדינה דניאל מרקס טענה בתגובה כי אם הרישיונות יילקחו באופן מיידי קיים חשש לשיבוש החקירה, הבוחנת את חלוקת הרישיונות. השופטת וילנר שאלה "מדוע אין לכם חומר חסוי שנוכל לקרוא?", ולאחר מכן השופטים, בראשות יצחק עמית, קבעו שחלק מהדיון יתקיים בדלתיים סגורות. כך, הם אמרו, תוכל נציגת המדינה לפרט את טענתה מדוע לקיחת הרישיונות שניתנו בחוסר סמכות עלולה לשבש את החקירה הפלילית.
בתום הדיון אמר השופט עמית כי "הדיון היה בבחינת עזרה ראשונה לדעת מה קורה בשטח. ביקשנו מהמדינה שהסקירה שקיבלנו בדלתיים סגורות תועלה על הכתב ונוציא החלטה בהמשך".
בשבוע שעבר נפתחה כאמור חקירה פלילית בעניין חלוקת רישיונות הנשק. רותם בבלי דביר, מנהלת מחלקת ליטיגציה מנהלית בתנועה לאיכות השלטון, בירכה על ההחלטה: "אי אפשר להתעלם מזה שככל הנראה מסתובבים עכשיו כלי נשק בידיים של מי שלא היה צריך לקבל אותם מלכתחילה. לכן חשוב שהמדינה תטפל גם במישור הזה, כדי למנוע פגיעה בחיי אדם".
דיון בוועדה לביטחון לאומי
(צילום: ערוץ כנסת)

התנועה לאיכות השלטון טענה בעתירתה כי חלוקת רישיונות לכלי ירייה על ידי עובדים במשרות אמון במשרד לביטחון לאומי, בנות שירות ועובדי הכנסת נעשתה בחוסר סמכות, ולכן הרישיונות אינם חוקיים. לטענת התנועה, הנחייתם של בן גביר ואוחנה לעובדיהם לחלוקת הרישיונות מהווה חשד סביר לביצוע עבירות פליליות, המחייבות פתיחה בחקירה פלילית או לפחות בהליך בדיקה מקדימה.
בעתירת מפלגת העבודה, שהוגשה בחודש מרץ - אז הייתה מירב מיכאלי יו"ר המפלגה, נטען כי הרישיונות ניתנו על ידי פקידים זמניים שלא הוכשרו לכך, בהם נושאי משרות אמון של בן גביר, ויותר ממחצית מהרישיונות הוענקו ללא ריאיון אישי - בניגוד לתקנות. כמו כן, העותרים טענו כי ניתנו רישיונות גם למי שהיה מנוע מכך בשל היסטוריה של אלימות.