טקס החילופים במשרד התחבורה
(צילום: לע"מ)

יועץ המדיניות של שרת התחבורה הנכנסת מרב מיכאלי הוא יו"ר "15 דקות" - ארגון צרכני התחבורה הציבורית בישראל - אהוד עוזיאל. לפני כשבוע פנתה מיכאלי לעוזיאל וביקשה ממנו לחבור לצוותה. עוזיאל ייעץ בנושאי מדיניות התחבורה הציבורית. בעבר שימש יו"ר "15 דקות" כיועצו הפרלמנטרי של פרופ' מנואל טרכטנברג, ובשנים האחרונות ריכז את הצוות הירושלמי לעיצוב מדיניות שעסק בעירוניות והוא משמש כיו"ר הוועד המנהל של ארגון "15 דקות", לצידו של יוסי סעידוב, משנת 2009.
"אני נרגש מאוד להתחיל את התפקיד וגם מאמין שנוכל לשפר את התחבורה הציבורית שעבורי היא תשוקה ולא רק מקצוע", אמר בשיחה עם ynet. "המשימה היא לשלב בין מענים מידיים לשיפור השירות באופן משמעותי ובין חזון ארוך טווח ולדאוג שבעוד חמש שנים וגם עשרים שנה תהיה נגישות טובה".
עוזיאל עובר מתפקידו כיו"ר ארגון שביקר לאורך השנים בחריפות את משרד התחבורה ויהפוך להיות חלק ממקבלי ההחלטות "המעבר נראה לי טבעי והגיוני", אמר, "אני עובד במקצועי בפיתוח מדיניות וקידום מדיניות ואני מגיע לעולם הזה מהרמה המקצועית וזה החיבור שצריך כי האדם שנוסע באוטובוס או מאושר שהגיע בזמן או שמקלל שאיחר ואתה עצמך צריך לנסוע באוטובוס או באופניים ומשם תדע הכי טוב מה צריך לעשות. אני חושב שיש הרבה מאוד עבודה שהמשרד צריך לעשות כדי להחזיר את האמון וזה חשוב גם לשרה".
2 צפייה בגלריה
15 צעדים לשיפור התחבורה הציבורית
15 צעדים לשיפור התחבורה הציבורית
מודעה שפורסמה מטעם "15 דקות"
(באדיבות ארגון 15 דקות )
מ-"15 דקות" נמסר כי "לכבוד מינויה של מיכאלי לשרת התחבורה - אלו הצעדים שיביאו לשיפור המשמעותי ביותר בתחבורה הציבורית". הם פרסמו את המסקנות שעולות מתוך הקשר היומיומי עם נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, וחזרו והדגישו את בקשתם לשרה: "סעי בתחבורה ציבורית. רק כך תביני את הבעיות לעומקן, ותדעי לתת להן מענה".
ב-"15 דקות" הוסיפו וכתבו לשרה המלצות שונות כמו הוספת נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית על חשבון נתיבים לרכב הפרטי, הגדלת תקציב תוספות שירות האוטובוסים, הקמת רשויות מטרופוליניות, עידוד הגעה ירוקה לעבודה, התערבות בתכנון העירוני, שיפור תנאי הנהגים, שיפור התחבורה הציבורית ביישובי החברה הערבית ועוד.
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
(צילום: לע"מ)

מיכאלי ממשיכה לחפש מנכ"לית למשרד התחבורה

בתוך כך, נמשכים מאמציה של מיכאלי לגייס מנכ"לית למשרד התחבורה, שתחליף את עופר מלכה שאותו מינתה שרת התחבורה היוצאת מירי רגב. מנכ"ל המשרד הוא משרת אמון, אך הנוהג הוא למנות אנשי מקצוע במשרד האחראי על מיליארדי שקלים, מאות עובדים ומתוך הבנה שתחבורה היא פרופסיה עצמאית. על רגב נמתחה ביקורת צורמת בשל העובדה שהמנכ"ל שמונה מטעמה הגיע ללא ניסיון בתחום התחבורה כלל.
מנגד, המועמדות לתפקיד כעת בעלות ניסיון עשיר בתחום התחבורה ומוערכות כל אחת בתחומה: הילה חדד, סמנכ"לית החדשנות בחברת נתיבי ישראל ועדי חכמון, סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר, הן שתיים מהשמות הבולטים שבין המועמדות לתפקיד.
חדד שימשה כסמנכ"לית במשרד התחבורה ובעלת ניסיון רב בתחום. היא הייתה אחראית על פרויקטים בעלות של מיליארדי שקלים בתחום התחבורה. חדד מהנדסת אווירונאוטיקה בהכשרתה והייתה ראש מדור ניסויים והצטיידות במערכת כיפת ברזל.
חכמון, אם תמונה, תהיה המנכ"לית השנייה אחרי קרן טרנר שעברה ממשרד האוצר לתפקיד החשוב במשרד התחבורה. חכמון ואנשי אגף התקציבים מילאו בשנה האחרונה תפקיד של שומרי סף בכל הנוגע להוצאות התקציביות שביקש משרד התחבורה לצרכים שהייתה מחלוקת לגבי הענייניות והמקצועיות שלהם בהיעדר תקציב מדינה, והיא מפקחת על ההתקדמות והתקצוב בפרויקטים תחבורתיים שונים.
במשרד התחבורה נשמעה היום אנחת רווחה לאחר טקס חילופי השרים. לאחר מעט יותר משנה מאז שמונתה רגב לתפקידה כשרת התחבורה והבטיחות בדרכים קשה היה שלא להבחין בחיוכים הרבים על פניהם של בכירי המשרד. בין רגב ובין הדרג המקצועי במשרד שררה חשדנות רבה לנוכח כוונותיה של השרה למנות מינויים פוליטיים במשרד והחלטות שונות שחלקן התגלו ענייניות, אך אחרות נתפסו כפופוליסטיות.