5 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בקפלן תל אביב
מפגינים ומפגינות בקפלן תל אביב
ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב, שלשום
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
לאחר "יום השיבוש" שלשום (שלישי), שהוגדר כהצלחה על ידי ראשי המחאה ושבמסגרתו נחסמו כבישים ראשיים בכל הארץ והתקיימו הפגנות לאורך כל היום - בהן מחאות גדולות בנמל התעופה בן גוריון, בירושלים ובתל אביב - נשאלת השאלה לאן תמשיך המחאה נגד המהפכה המשפטית מכאן, כשברקע נמשכים הדיונים בוועדת החוקה לקראת קריאה שנייה ושלישית של ביטול עילת הסבירות.
בכל מקרה, מארגני המחאה כבר הודיעו כי ביום שני הקרוב, 17 ביולי, יתקיים "יום התנגדות לאומי", וכי צפויות במהלך כל השבוע הבא פעילויות שיבוש משמעויות נוספות. המארגנים גם קראו ליו"ר ההסתדרות ולראשי המשק להודיע על השבתה כללית ולהצטרף ליום ההתנגדות, "ובכך להכריח את הממשלה לעצור את החקיקה ההרסנית". בהודעת המארגנים נכתב כי "נתניהו וממשלת חורבן הבית מקרבים את ישראל לתהום. זה הזמן להחרפת ההתנגדות, כדי שהבית לא יתפורר".
אך מה הלאה? בקרב ארגוני המחאה טרם התקבלה החלטה. רעיונות נמצאים על השולחן, אבל החלטות עדיין לא. מרבית הארגונים שלוקחים חלק במחאה פועלים באופן עצמאי, אך בתיאום עם "מטה המאבק" שמונה יותר מ-100 ארגונים שונים. "מחאת המילואמינקים היא שהכריעה בפעם שעברה, וככל הנראה זאת שתכריע גם הפעם את הממשלה. מה היא מדינת ישראל בלי צבא?", מעריך גורם במטה המאבק.
המחאה בירושלים, שלשום
(צילום: גיל יוחנן)

5 צפייה בגלריה
הפגנה בהרצליה בכביש החוף
הפגנה בהרצליה בכביש החוף
המפגינים הציתו אש בכביש החוף סמוך להרצליה, שלשום
(צילום: דנה קופל)
מפגינים נגד המהפכה המשפטית במעלה אדומים מול אנשי ימין שצועקים לעברם "בוגדים", שלשום

"הכלים הולכים ומצטמצמים", אמרו חלק מראשי המחאה ל-ynet. "חלק חושבים שצריך לשבש את המדינה ולהחריף את הצעדים כפי שקורה במדינות אחרות על פחות מזה. אנחנו לא מדברים על יוקר המחיה, זאת הדמוקרטיה הישראלית שעומדת על הפרק. אנחנו מאוד עדינים בצעדים שלנו. אחרים חושבים שצריך להמשיך לשמור את המחאה על האש ולהגביר את עוצמתה בהתאם להתקדמות החקיקה".
בינתיים, אתמול הודיעו ארגוני המחאה על כמה הפגנות שייתקימו היום בערב בכמה מוקדים שונים: מול שגרירות ארצות הברית בתל אביב , מול הבתים של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה וברחוב עזה בירושלים, ומול ביתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד בקריית אונו שתתקיים תחת הכותרת "בלי בית משפט עצמאי אין זכויות לעובדים. באים לקרוא לארנון - תתעורר". בנוסף יתקיימו הפגנות במספר מוקדים בארה"ב.
ההפגנה בנתב"ג, שלשום
(צילום: satview)

5 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בנתב"ג
מפגינים ומפגינות בנתב"ג
ההפגנה בנתב"ג
(צילום: צור שיזף)
"אנו קוראים לציבור הרחב להתגייס ביתר שאת בימים הקרובים", נמסר מראשי ארגוני המחאה. "מדובר בימים גורליים וזה בכוחם של האזרחים והאזרחיות להציל את ישראל מהרס הדמוקרטיה, מריסוק הכלכלה ומפירוק צבא העם. יש עדיין הזדמנות אמיתית לעצור את החקיקה המסוכנת שהורסת את היחסים עם ארה"ב".
ישי הדס, פעיל פליטי דומיננטי בקרב ראשי המחאה, ממייסדי עמותת "חוזה חדש" ומי שעומד בראש מחאת "קריים מיניסטר", פרסם אמש ברשתות החברתיות כי מעתה הוא יפעל באופן עצמאי בלבד. "מרגע זה אין לי יותר כל קשר עם כל פעילות או 'הפגנה' של 'כח קפלן', קפלן בכלל, או כל הפגנה או פעילות אחרת של מי מה'ארגונים' המרכיבים את 'מטה המאבק'. עצמאי, כמו תמיד, בדרכי", כתב.
עוד כתב הדס: "ננסה להציע אלטרנטיבות ראויות כמיטב יכולתנו המאוד מוגבלת. 'גוש אחד - יחד ננצח' היא אינה סיסמה, היא תוכנית ופילוסופיית עבודה שאינני מצליח להביא לידי ביטוי ומיצוי. אלוהים עדי, ניסיתי. לא מוכן ולא מסוגל לעשות יותר שקר בנפשי ולגבות מהלכים שאינני יכול לעמוד מאחוריהם. לא הולך לשום מקום. 6.5 שנים מחיי הקדשתי למאבק ואמשיך כמובן, קצת אחרת. הצלחה עצומה לכל מי שנאבק בסכנת הדיקטטורה ובנסיונות להפיל את ממשלת הזדון. מתקדמים".
לפי גורמים שמעורים בנושא, הדס ביקש להחריף את המאבק בצעדים גדולים יותר מאשר הצעדים שננקטים כיום. כך, למשל, חלק מראשי המחאה הסתייגו מההפגנה שהתקיימה שלשום בפעם השנייה בנתב"ג, וזאת מכיוון שלדעתם היא עלולה לייצר אנטגוניזם אם תהיה פגיעה בנוסעים בשדה התעופה, לצד החשש שהמפגינים לא יגיעו לנתב"ג. אולם ההפגנה הזאת בנתב"ג, כמו ההפגנה שם בשבוע שעבר, "השיגה את את היעד בהצלחה מרשימה", לפי אותם מקורות.
סמוטריץ' ולוין נואמים בהפגנה בעד המהפכה המשפטית, אפריל
(צילום: satview)

הדס, שלקח חלק מרכזי במחאה, פעל ללא הפסקה כדי למשוך את הנרטיב לכיון ראש הממשלה בנימין נתניהו, בזמן שאחרים הסתייגו ובחרו בנרטיב של הממשלה כולה. ביום חמישי לפני שבוע קיימו ראשי המחאה מסיבת עיתונאים שבה הכריזו על "יום ההתנגדות" שהתקיים ביום שלישי, ואחרי שתשעה דוברים שונים סיימו לדבר, הדס התפרץ בסיום ושאל: "שום מילה לא אמרתם על נתניהו?". לאחר מכן הוא קם והלך.
בתוך כך, גם תומכי המהפכה המשפטית מארגנים הפגנה משלהם ברחוב קפלן בתל אביב, דומה לזו שהתקיימה לפני כחודשיים וחצי בירושלים שבה השתתפו כ-200 אלף בני אדם. "נקרא לממשלה לנהוג במשילות ולהתחיל להעביר את חוקי הרפורמה ואת התיקון הנצרך במערכת המשפט. העם איתכם - השלימו את החקיקה", קראו המארגנים.
5 צפייה בגלריה
אבי בוארון
אבי בוארון
"יוצאים למערכה על דמותה של מדינת ישראל". ח"כ בוארון
(צילום: אלכס קולומויסקי )
ההפגנה תתקיים ביום ראשון הבא, 23 ביולי, בצומת קפלן בתל אביב מול קריית הממשלה. מאחורי העצרת עומדים ארגוני הימין שארגנו כאמור את ההפגנה שהתקיימה בירושלים, שאותה כינו "עצרת המיליון", עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת בירושלים. מדובר בארגונים אם תרצו, תנועת רגבים, תנועת ישראל שלי ותנועת תקומה 2023.
במודעה שפורסמה לקראת העצרת, תחת הכותרת "המיליון מגיע לתל אביב", נכתב כי המטרה היא לעמוד לצד חברי הכנסת של הימין ולהביע את תמיכתם. "ערב סיום הליכי החקיקה של עילת הסבירות, המחנה הלאומי כולו מגיע לרחוב קפלן בתל אביב לעמוד לצד ראשי המחנה הלאומי וחברי הכנסת של הקואליציה ולומר להם - העם איתכם, השלימו את החקיקה, 64 מנדטים אינם אזרחים סוג ב'", נכתב במודעה.
ח"כ אביחי בוארון (הליכוד), מראשי תנועת "תקומה 2023" וממארגני העצרת, אמר: "אנחנו יוצאים למערכה על דמותה של מדינת ישראל. האם היא תחדש את פניה ותיצבע בגוונים נוספים, רעננים וחדשים - או שצבע חד גוני ימשיך לשלוט בה. ערב ההצבעה הסופית על צמצום עילת הסבירות, צעד שיאפשר לממשלה ושריה להוציא לפועל את המדיניות שהציבור דורש מהם לבצע, נגיע שוב כל המחנה הלאומי לקפלן בתל אביב לומר לנציגינו - העם איתכם, הצביעו בעד התיקון הנדרש והביאו שינוי לישראל".