הריאיון עם פרופ' נחמן אש
(צילום: משי בן עמי, אבי חי)

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אמר הבוקר (יום ה') בריאיון לאולפן ynet כי הוא חושב שצריך לשקול מתן חיסון שלישי גם לבני 40 ויותר. "אנחנו יודעים שירידת היעילות משפיעה על כל הגילאים. אנחנו רואים את ההדבקות, וגם בני 40 ויותר יכולים לחלות קשה", הסביר אש לקראת הדיון של ועדת החיסונים של משרד הבריאות שיתקיים הערב. "אני חושב שצריך לשקול זאת ברצינות, וככל שתתקבל החלטה כזו - היא תצא לפועל ביום ראשון".
4 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש. סיכונים מול תועלת
(צילום: הדר יואביאן)
אש ציין כי הסיבה שבמשרד הבריאות לא ממליצים לחסן את כל האוכלוסייה ולא רק בני 40 ויותר היא הרצון לקיים איזון בין התועלת לבין הסיכונים, שכן מדובר בהליך שלא קיבל את אישור ה-FDA. "זה צעד ראשון שאנחנו עושים בזהירות. בגילאים המבוגרים אנחנו מודעים לכך שהחיסון מציל חיים ותופעות הלוואי לא רבות, ולכן בגילאים המבוגרים, כולל 40 ומעלה, הסיכון קטן יותר והתועלת רבה יותר. כשיורדים לגילאים קטנים יותר, מאחר שהתחלואה הקשה נמוכה יותר, האיזון קצת אחר", הוא אמר.
החלטות קבינט הקורונה יבלמו את ההתפשטות? "אלו החלטות חשובות שיצמצמו את ההדבקות. גם הסגירה הטובה יותר של התו הירוק וגם התו הסגול יצמצמו את ההדבקות, ואני מקווה מאוד שיחד עם החיסונים השלישיים שאנחנו נותנים בצורה רחבה לבני 60 ויותר נוכל להוריד גם הדבקות וגם תחלואה קשה - ולהיות במצב יותר טוב מהיום".
4 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא, תל השומר
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא, תל השומר
מחלקת הקורונה בשיבא. "החשש מאי-ספיקה עדיין קיים"
(צילום: טל שחר )
נראה שאנחנו במדרון חלקלק, והסלעים ששמו באמצע לא יעזרו. אלקין אומר שההחלטות לא משמעותיות. "הגבלות יותר גדולות היו משיגות אפקט יותר טוב במניעת הדבקות בהחלט. אין ספק ואין ויכוח על כך. ההחלטה בסופו של דבר מנסה לעשות איזון בין היכולת לנהל משק יותר פתוח בתנאים האלה. אני מקווה מאוד שמה שעשינו יספיק, אבל אנחנו צריכים לראות הלאה אם זה באמת מצליח".
אתה מרוצה מההחלטות? "אני מרוצה שההמלצות שלנו התקבלו. אני מוכרח לומר באותה נשימה שאני גם מודאג בימים אלה. המספרים עולים. הדאגה מאי-ספיקה של בתי החולים היא רבה והחשש קיים. נצטרך לראות בשבועיים הקרובים אם הצעדים שעשינו ובעיקר אם החיסונים משפיעים בצורה כזו או אחרת. זה המדד הקריטי לשבועיים הקרובים".
4 צפייה בגלריה
החיסון של פייזר ולצידו החיסון של מודרנה
החיסון של פייזר ולצידו החיסון של מודרנה
פער בין מודרנה לפייזר? "האפשרות לערבוב קיימת"
(צילום: AFP)
מנהלי בתי חולים אומרים שתוכנית הוספת התקנים היא לא ריאלית. "זו תוכנית עבודה. בחלק מהתחומים זה פשוט יותר כמו האחיות שמסיימות בקרוב לימודים. אצל הרופאים זה יותר מורכב, אבל כן - יש רופאים ואת המספרים שקבענו קבענו על-בסיס הערכה שלנו על רופאים שאפשר לגייס. בשורה התחתונה - זה נותן תקנים למערכת הבריאות שתוכל לגייס וגם להתמודד עם הגל הנוכחי ועם ההמשך".
התרחישים מדברים על 2,400 חולים קשה בסוף אוגוסט. איכות הטיפול תיפגע? "העומסים הם בהחלט מאתגרים, גם עם כל התוספות שניתנו. במספרים כאלה יש בהחלט פגיעה באיכות הטיפול וצמצום של פעילויות אחרות כמו ניתוחים אלקטיביים, סגירת מחלקות. אנחנו נמצאים ממש לקראת המקום שבו יש פגיעה באיכות הטיפול ונצטרך לסגור חלק מהשירותים. זו ההתמודדות בכל גל תחלואה וגם בזה. הטיפול בחולי הקורונה בא על חשבון איכות הטיפול כשמגיעים למספרים גבוהים".
4 צפייה בגלריה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
"יש איזון במתווה לפתיחת שנת הלימודים. מקווה שנעמוד בזה"
(צילום: יריב כץ)
מחקר שהתפרסם אתמול מצא פער בין החיסון של פייזר לזה של מודרנה בהתמודדות עם הדלתא. האם תשקלו לערבב? "אנחנו רוצים באמת ללמוד את המחקר הזה. האפשרות לערבב חיסונים קיימת, אבל כרגע החלטנו ללכת עם החיסון השלישי של פייזר. נראה לנו יותר נכון להישאר עם אותו חיסון, אבל האפשרות הזו קיימת וככל שיהיו יותר עדויות נשקול את זה".
פרופ' אש: "ככל שיש עלייה בתחלואה - יש חשיבות לאחריות אישית ומשמעת. מטריד שאין מסכות באירועים קטנים"
אפשר לפתוח ב-1 בספטמבר את שנת הלימודים במצב הנתון, כש-35 עד 40 ילדים לא מחוסנים בכיתות? "קבענו מתווה כזה שמדרג את הסיכון ובהתאם לכך קובע אם לצמצם כיתות. קבענו שבערים שיש בהן יותר תחלואה, כתומות או אדומות מצמצמים את הכיתות, בצורות שונות, גם על ידי פיצול כיתות, גם על ידי לימודים בחוץ וגם על ידי למידה מרחוק. ובמקומות שאין בהם תחלואה רבה, ירוקים-צהובים, מקיימים את הלימודים במספר המקורי. אני חושב שיש איזון ומקווה שנעמוד בזה, זה חשוב מאוד".
מה הכי מדאיג אותך? אפשר להאט תחלואה עם התקהלויות של 1,000 איש? "הכי מטריד אותי שכל הצעדים שנעשים לא יצליחו להוריד את התחלואה, בדגש על הקשה. זה מדאיג כי זו תהיה סיטואציה מורכבת גם למשרד הבריאות. אנחנו מדברים על התקהלויות במסגרת התו הירוק. למרות שאנחנו יודעים שיש הדבקות בקרב מחוסנים, הן פחותות. אני חושב שזה סביר מבחינת הבטיחות. מטריד אותי שאנשים לא שמים מסכות באירועים קטנים, וכל אחד צריך להקפיד לעצמו. האכיפה משתפרת, אבל צריכה להיות משמעותית יותר - וכך גם ההקפדה על המשמעת העצמית. ככל שיש עלייה בתחלואה האחריות האישית והמשמעת חשובים מאוד, וכל אחד צריך לשמור על עצמו".