3 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
יגיעו להסכמות? עבאס ובנט
(צילום: AFP)
ועדת השרים לחקיקה תדון ביום הראשון הקרוב בהצעת החוק שהגיש חבר הכנסת רם שפע ללגליזציה של קנאביס. הדיון יתקיים על רקע הסכמתה של חברת הכנסת שרן השכל לדחות את ההצבעה על "חוק הקנאביס", שעסק באי-הפללת צרכני הקנאביס, לאור בקשתה של רע"מ. ההצעה הוגשה בעיתוי הנוכחי מתוך כוונה לאשר את שני החוקים יחד, כמשלימים אחד את השני, ולנסות ולתפוס את ההסכמות הקואליציוניות האפשריות סביב הנושא.
עימותים על "חוק הקנאביס" בשבוע שעבר - ודחיית ההצבעה
(צילום: ערוץ כנסת )

3 צפייה בגלריה
רם שפע ושרן השכל
רם שפע ושרן השכל
חוקי הקנאביס נתקלים במשוכה קשה. חברי הכנסת שפע והשכל
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אבי מועלם)
מדובר בהצעת חוק שצפויה לאתגר את הקואליציה, משום שסיעת רע"מ שחברה בה מתנגדת לרפורמות בתחום מטעמי דת. למרות זאת, ההצעה הוגשה כעת כדי לנצל את חלון ההזדמנויות שייפתח לטובת ההסדרה כחלק מההסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם רע"מ.
בהצעת החוק שתעלה לאישור השרים, ועדיין לא ברור מה סיכוייה לעבור, נכתב: "שוק הקנאביס בישראל אינו מוסדר, אף על פי ש-27% מכלל האזרחים הבגירים צורכים קנאביס. הצעת חוק זו באה להסדיר, הן מבחינה חוקתית והן מבחינה נורמטיבית, את התחום שמדינות רבות בעולם כבר הסדירו כאשר הפכו את עישון הקנאביס לחוקי תחת מגבלות ופיקוח מדינתי".
בהמשך ההצעה נכתב כי "הצעת חוק זו עוסקת אך ורק בצריכת קנאביס עצמית. השימוש מוגבל לכמות שאינה עולה על 15 גרם לאנשים מעל גיל 21, למעט אנשים שמחזיקים בתפקיד ביטחוני או בתפקיד אחר שייקבעו על-ידי שר הבריאות. כמו כן, נהיגה תחת השפעת קנאביס תהיה אסורה".
על פי ההצעה, בישראל יוקמו חנויות ייעודיות לממכר קאנביס לצריכה עצמית בכפוף לרישיון ולפי תנאים שיקבע שר הבריאות, ובכפוף לרישיון עסק מטעם הרשות המקומית. "הסדרת צריכת הקנאביס תוביל להגדלת הקופה הציבורית באמצעות מיסוי" נכתב. "זאת, מכיוון שעד היום הצריכה נעשתה באופן בלתי לגאלי, והכספים שהתגלגלו בשוק הקנאביס לא מוסו".
"בין השאר, יוכלו כספי מיסוי ייעודי שעשוי להיקבע לשמש לקרן להסברה על הסכנות משימוש בקנאביס ולמניעת התמכרויות", הוצע. "כמו כן מוצע לקבוע הוראות לעניין הגבלת פרסומת, אזהרות על גבי האריזה ומניעת שיווק לקטינים".
3 צפייה בגלריה
אחמד טיבי ובנימין נתניהו
אחמד טיבי ובנימין נתניהו
המשותפת והליכוד מתנגדים לחוקי הקנאביס. טיבי ונתניהו
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בשבוע שעבר, כשיו"ר רע"מ ביקש מחברת הכנסת השכל לדחות את ההצבעה על "חוק הקנאביס", הוא אמר במליאה: "זה חוק שמנוגד לערכי הדת, קנאביס נחשב לסם מבחינתנו. אבל מצד שני אנחנו כן רוצים לבחון את ההשלכות, ההיבטים וההשפעות של החוק הזה על החברה עצמה, ולכן אני מבקש שניקח זמן כדי שנוכל לנסות ולהגיע להסכמה. נדון מתוך השותפות, בואו ניתן לעצמנו הזדמנות". השכל עלתה לדוכן להשיב ואמרה כי היא מסכימה "מתוך מחויבות לקואליציה ובגלל שזה עניין של שבועיים בלבד".
קודם לכן, בנאומה עם הצגת החוק, פנתה ח"כ השכל אל רע"מ והרשימה המשותפת: "אתם דנים את האזרחים שלכם לחיי עבריינות", אמרה. "בקרב הערבים יש 45 אחוז משתמשי קנאביס. אתם יכולים לעצום את העיניים ולהתעלם, אבל ההצבעה שלכם היום עלולה להכניס את בני משפחותיכם וחבריכם לכלא. ההתנגדות שלכם לחוק הורסת את העתיד והחלום של הצעירים שלכם. להיות עורכי דין, להיות רופאים, אפילו נהגי אוטובוס הם לא יכולים להיות עם תיק פלילי". השכל תקפה גם את חברי מפלגתה הקודמת, הליכוד, שסירבו לתמוך בחוק. היא תקפה גם את חברי הכנסת החרדים: "כשלושים אחוז מהחברה החרדית תומכת בלגליזציה מלאה של שוק הקנאביס. תעצמו עיניים, תתעלמו, אבל גם אצלכם הצעירים נרדפים על ידי המשטרה".
בתחילת החודש פורסם ב"ידיעות אחרונות" כי בכנסת אמורה לקום ועדה לקידום חקיקת חוקי הקנאביס, שבראשה תעמוד ח"כ השכל. השלב הראשון אמור היה להיות אי-הפללה - החוק שנדחה בשבוע שעבר - ואחריו גיבוש החוק של לגליזציה מלאה, של ח"כ שפע. על פי המתווה, חוק הלגליזציה המלא אמור להיות מחוקק בתוך שנה, אולם יש לשער כי נוכח מורכבותו – פתיחת השוק ומתן רישיונות לגידול, להפצה ולמכירה בצורה מסודרת ומפוקחת – ההליך יימשך כשנתיים. זאת בהנחה שהקואליציה תאריך ימים עד אז. במקביל תיכנס לתוקף תוכנית לאומית למניעת התמכרויות שבמסגרתה כל ילדי ישראל יעברו בחטיבות הביניים סדנאות למניעת התמכרויות שונות.