תיעוד: עימותים בין שוטרי משמר הגבול למפגינים על פתיחת המחסום בחרמש

טטיאנה ריידר, אלמנתו של יבגני ריידר מהיישוב חרמש שנרצח בפיגוע ירי לפני 18 שנים, תועדה אמש (יום ראשון) נדחפת ומוכה על ידי שוטרי מג"ב בהפגנה שהתקיימה ביישוב בצפון השומרון. במקביל, שוטר מג"ב נראה מכה באגרוף מפגין חרדי נגד עבודות הרכבת הקלה ברחוב בר אילן בירושלים. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקש "הבהרות על התיעודים החמורים המגיעים מהפגנה של תושבים בצפון השומרון" - ובתגובה מפקד מג"ב השעה את שני הלוחמים שנראו בסרטונים עד לסיום תחקיר, שיבצע קצין בכיר במג"ב.
3 צפייה בגלריה
עימותים בין שוטרי משמר הגבול למפגינים על פתיחת המחסום בחרמש
עימותים בין שוטרי משמר הגבול למפגינים על פתיחת המחסום בחרמש
העימותים בחרמש, אמש
תיעוד: הפרת הסדר בהפגנה נגד הרכבת הקלה בירושלים
(צילום: איתמר כרמון, לירן תמרי)

3 צפייה בגלריה
חרדים מפגינים נגד הרכבת הקלה בירושלים ומתעמתים עם שוטרים
חרדים מפגינים נגד הרכבת הקלה בירושלים ומתעמתים עם שוטרים
הצתת גדר בהפגנה בירושלים
(צילום: לירן תמרי)
3 צפייה בגלריה
חרדים מפגינים נגד הרכבת הקלה בירושלים ומתעמתים עם שוטרים
חרדים מפגינים נגד הרכבת הקלה בירושלים ומתעמתים עם שוטרים
תיעוד השוטר שנראה מכה באגרוף מפגין חרדי בירושלים
(צילום: איתמר כרמון)
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן מחה על האלימות שהופנתה לאלמנה: "לא השוטר האלים הזה הוא הבעיה. הבעיה היא הפיקוד הצבאי הבכיר והממשלה ששולחים אותם להכות ולכסח שכנים וקרובי משפחה של הנרצחים, במקום לסגור את המחסומים. מפקירים את הדם שלנו". מאז פיגוע הירי שבו נרצח מאיר תמרי סמוך ליישוב בסוף החודש שעבר, התושבים חוסמים את המחסום שנמצא סמוך למקום הפיגוע, במטרה שצה"ל יאייש את המחסום.
בפורום לביטחון צפון השומרון המשיכו לדרוש מבצע צבאי נרחב בצפון השומרון. "זאת הדרך היחידה. כל עוד זה לא קורה, המצב בו מדרדר לאירועים מביכים והזויים כמו שראינו הלילה והפיגוע הבא בפתח", מסרו.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב לאירוע, וביקש הבהרות ממפקדי מג"ב ומשרדי הביטחון על האירוע. "פניתי למפקד מג"ב ולמשרד הביטחון (שמג"ב יו"ש בתחומו ובאחריותו), לבקש הבהרות על התיעודים החמורים המגיעים מהפגנה של תושבים בצפון השומרון. דין אחד לכולם, בטח לאלמנה שמגיעה להפגין כנגד הפקרות דם יהודי באזורים הללו", מסר.
גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס לתיעוד הקשה: "בושה וחרפה. אלימות ברוטלית נגד אזרחי ישראל לא בבית ספרנו. המתיישבים הגיעו למחות מדם ליבם על ההפקרות שבהסרת המחסומים אחרי שורה של פיגועים, והאלימות שהופעלה נגדם חמורה ומקוממת. אני לא מטיל דופי חלילה בכל הכוחות שהיו בשטח אבל אני מצפה שהשוטרים האלימים יטופלו עוד הערב".
במקביל, תועדו שוטרים מכים מפגין חרדי בהפגנה שקיימו עשרות חרדים נגד תוואי הרכבת הקלה בירושלים. במהלך הפרת הסדר, לפי המשטרה, המפגינים התפרעו, יידו אבנים לעבר השוטרים, פגעו בתשתיות והפריעו לעבודות הרכבת הקלה. באחד המקרים אף הציתו המתפרעים גדר במקום באמצעות חומר דליק, והמשטרה עצרה חשוד במעשה שנלקח לחקירת משטרה.
פורסם לראשונה: 23:37, 18.06.23