ארבעה ימים אחרי פתיחת שנת הלימודים, מחר (רביעי) ייפתחו תיכונים גם במועצות האזוריות הגליל העליון ומטה אשר - למרות שביתת ארגון המורים. "מעדכנים כי בהמשך למאבק המועצה האזורית הגליל העליון והנהלות בתי הספר, החל ממחר יוחרגו כל בתי הספר התיכונים בכלל מתחמי החינוך של המועצה משביתת ארגון המורים, ושנת הלימודים תחל גם בבתי ספר אלו", מסרה המועצה האזורית הגליל העליון.
בקריית שמונה, שהקימה בתי ספר למפונים באילת, תל אביב, ירושלים וטבריה, התיכונים לא הוחרגו, והלימודים בהם לא ייפתחו גם מחר.
2 צפייה בגלריה
מפוני קריית החינוך אמית שדרות לומדים בים המלח
מפוני קריית החינוך אמית שדרות לומדים בים המלח
תלמידים מפונים לומדים בים המלח
(צילום: דוד דביר)
(צילום: ירון ברנר)

בקריית שמונה הגיבו בזעם להחלטת ארגון המורים להחריג את בתי הספר של המועצות האזוריות בגליל העליון ובגליל המערבי מבלי להכליל בתוכה את תיכון דנציגר בעיר שהקים שלוחות לבני ובנות העיר ברחבי הארץ. "ההחלטה להחריג את הרשויות המפונות בקו העימות היא נכונה והייתה צריכה להתקבל כבר בשבוע שעבר", מקדים ואומר בשיחה עם ynet ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן. "זה פשוט לא נתפס, עוצמת הניתוק של ארגון המורים שלא מכירים במצבם של ילדינו שפונו לכל רחבי הארץ ובמאמצים אדירים הקמנו עבורם מסגרות לימוד ייחודיות בארבע ערים, ואותן אסור לנו לפתוח בפניהם".
שטרן אמר עוד: "מעבר לנזק הלימודי בפיגור בלימודים שצברו מול שאר ילדי המדינה שרובם חיים כעת בשגרה כאילו אין מלחמה, הילדים שלנו סגורים בחדרי מלונות מפונים ביחד עם הוריהם או אחיהם הקטנים ונמצאים ללא מסגרות, בעת הזאת, במיוחד מאי פעם, בית הספר עבורם הוא מקום מפלט שבו הם פוגשים את חבריהם ומשלימים פערים לימודיים. אנחנו מדברים על כמה מאות תלמידים שחייבים להיות מוחרגים וראויים להחלטה הומניטרית אנושית ורגישה והם לא צריכים לשלם על אטימות הנהגת המורים".
ראש העיר קריית שמונה מלא הערכה לאנשי החינוך בתיכון המקומי, ומציין כי "המורים שלנו מגויסים לתיכונים שהקמנו, עושים מאמצים אדירים ומוסרים את הנפש להצלת עתיד התלמידים ובניסיון לספק להם מעט חוסן והשלמת פערים. לא ייתכן שהם יבינו את גודל השעה, ואילו בהנהגה שלהם במרכז הארץ יהיו מנותקים כל כך ואכזרים אל מול מצבם של בנינו ובנותינו".
2 צפייה בגלריה
אביחי שטרן
אביחי שטרן
ראש העיר קריית שמונה שטרן
(צילום: שרון צור )
במקביל למאמצים במשרד החינוך להביא לסיום שביתת ארגון המורים והתבצרות היו"ר רן ארז בעמדותיו, בימים שלפני 1 בספטמבר החריגה ועדת החריגים של ארגון המורים מהשביתה את בתי ספר ברשויות בדרום ובצפון, בנימוקים להתחשבות במצב הביטחוני.
הרשויות שהוחרגו עוד לפני פתיחת שנת הלימודים בדרום הן: שדות נגב, שער הנגב, שדרות, אופקים, נתיבות, מרחבים, בית ספר שיקמה בקיבוץ יד מרדכי ומועצה אזורית אשכול. בצפון הוחרגו כברי, גליל מערבי, נופי גולן ומג'דל שאמס.
כעת, כאמור, בעקבות מאבק של המועצה האזורית הגליל העליון, הודיע ארגון המורים על החרגת בתי הספר הר וגיא שבקיבוץ דפנה, עמק החולה שבקיבוץ כפר בלום, אנה פרנק שבקיבוץ סאסא ועיינות ירדן שבקיבוץ עמיר. במועצה האזורית מטה אשר יפתחו מחר גם חט"ע כברי, סולם צור שבקיבוץ גשר הזיו ואופק שבקיבוץ עברון.
בשבוע שעבר ראש העיר קריית שמונה שטרן הודיע כי אין בכוונתו לפתוח ב-1 בספטמבר את שנת הלימודים בבתי הספר שהקים לתושבי העיר המפונים. לדבריו ההחלטה התקבלה מכיוון שצורכי מערכת החינוך של העיר לא נענו, למרות שתלמידיה פרוסים ביותר מ-500 בתי ספר ברחבי המדינה.
יו"ר ארגון המורים אמר הבוקר כי המשא ומתן שהתקיים היום עם משרד האוצר שוב הסתיים ללא התקדמות - והשביתה בתיכונים תימשך גם מחר. "הגיע הזמן ששר האוצר יבין שעתיד מערכת החינוך במדינת ישראל הוא לא כלי משחק פוליטי והוא זה שאשם בשביתה", טען ארז. במשרד האוצר מפנים אליו האשמות דומות, וטוענים כי התנגדותו לחוזים אישיים ולתגמול מורים מצטיינים פוגעת במערכת החינוך.