משרד הבריאות הפלסטיני ברמאללה הודיע אתמול (חמישי) כי צעיר פלסטיני נורה למוות על-ידי פורעים יהודים בכפר ג'ית שבשומרון, וכי אדם נוסף נפצע באורח קשה, גם כן מירי. טרם הדיווח, עשרות פורעים, חלקם רעולי פנים, נכנסו לכפר ויידו אבנים, השליכו בקבוקי תבערה והציתו רכבים ובתים.
תיעוד מג'ית

כוחות הביטחון הגיעו למקום, פיזרו את הפורעים ועצרו אדם אחד. צה"ל עדכן כי הטענה על הרוג פלסטיני נבדקת, וציין כי הפורעים פוגעים בביטחון המדינה.
"כוחות צה"ל ומג"ב קפצו לכפר תוך דקות לאחר קבלת הדיווח, השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות וירי לאוויר, והוציאו את האזרחים הישראלים מהכפר. כוחות הביטחון עצרו אזרח ישראלי אחד שהועבר להמשך טיפול משטרת ישראל. נבדק הדיווח אודות פלסטיני שנהרג במהלך האירוע", נמסר.
בעקבות האירוע נפתחה חקירה משותפת של צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל. "צה"ל מגנה אירועים מסוג זה ואת הפורעים, שפוגעים בביטחון, החוק והסדר, ומסיתים את צה"ל וכוחות הביטחון ממשימתם העיקרית לסכל טרור ולהגן על ביטחון התושבים", הוסיפו בצבא.
קודם לכן נפצע מתנחל מיידוי אבנים ליד אחת החוות במהלך חיכוך שהיה במקום, ונבדק אם קיים קשר בין המקרים. בהודעת משרד הבריאות הפלסטיני צוין כי ההרוג, רשיד עבד אלקאדר סודה (23) והפצוע, שנפגע בחזה, הובאו לבית החולים הממשלתי רפידיה שבשכם.
4 צפייה בגלריה
טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה בהר הרצל, ירושלים
טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה בהר הרצל, ירושלים
"האחראים ייתפסו ויעמדו לדין"
(צילום: אריה לייב אברמס)
אחרי שורת גינויים, בלשכת ראש הממשלה מסרו כי "נתניהו רואה בחומרה את ההתפרעויות שהיו אמש בכפר ג׳ית, שכללו פגיעה בנפש וברכוש על-ידי ישראלים שנכנסו לכפר. מי שנלחם בטרור הם צה"ל וכוחות הביטחון, ולא אף אחד אחר. האחראים לכל מעשה עבירה ייתפסו, ויועמדו לדין".
עוד קודם, נשיא המדינה יצחק הרצוג גינה את המעשים ואמר: "אני מגנה באופן נחרץ את הפרעות בשומרון. מדובר במיעוט קיצוני שפוגע בציבור המתיישבים שומר החוק ובהתיישבות כולה ובשמה ומעמדה של ישראל בעולם בתקופה רגישה וקשה במיוחד. זו לא דרכנו ובטח לא דרכה של תורה ושל היהדות. על גורמי אכיפת החוק לפעול באופן מיידי כנגד התופעה החמורה הזו ולהביא לטיפול בפורעי החוק".
הממשל האמריקני גינה את המהומות גם כן, ואמר כי "התקפות של מתנחלים אלימים נגד אזרחים פלסטינים ביהודה ושומרון הן בלתי מתקבלות על הדעת וחייבות להיפסק". עוד נמסר מהבית הלבן: "הרשויות הישראליות חייבות לנקוט באמצעים כדי להגן על כל הקהילות באזור, וזה כולל התערבות ומיצוי הדין עם הפושעים שלקחו חלק באירוע".
שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' אמר כי "הפורעים בג'ית לא קשורים בשום צורה להתיישבות ולמתיישבים. הם עבריינים שצריכים להיות מטופלים על-ידי רשויות האכיפה במלוא חומרת הדין. אנו בונים ומפתחים את ההתיישבות בצורה חוקית וממלכתית, מגבים את צה"ל במאבקו בטרור, ומסתייגים בתוקף מכל גילוי של אלימות עבריינית אנרכיסטית מסוכנת שאין לה דבר וחצי דבר עם אהבת הארץ וההתיישבות בה".
שר הפנים משה ארבל גינה בחריפות את הפורעים, וקרא לרשויות אכיפת החוק לפעול נגדם: "אני קורא לשב"כ ולגורמי האכיפה לפעול באופן מיידי למיגור הפשיעה הלאומנית הקשה שהתרחשה אמש
בכפר ג'ית שבשומרון נגד חפים מפשע. מעשים אלו מנוגדים לערכי היהדות. הינם שפל מוסרי ואנושי ופוגעים במדינת ישראל ובמפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון". ח"כ צבי סוכות צייץ בקצרה: "אין מקום לאלימות. נקודה".
4 צפייה בגלריה
ארבל גינה בחריפות, סמוטריץ': "הפורעים לא קשורים למתיישבים"
ארבל גינה בחריפות, סמוטריץ': "הפורעים לא קשורים למתיישבים"
ארבל גינה בחריפות, סמוטריץ': "הפורעים לא קשורים למתיישבים"
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד פרסם גינוי לאירועים: "פרעות היהודים בשומרון הן שפל מוסרי נוראי. כשבממשלה יושבים מי שנותנים גב לאירועים כאלה זה רק ילך ויחמיר. אין לדבר הזה שום קשר ליהדות".
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הוסיף כי "קומץ פורעי החוק שביצעו את מעשי האלימות היום בכפר ג'ית, צריכים להימצא מאחורי סורג ובריח. הם פוגעים במוסר האנושי ובערכי היהדות. הם פוגעים במדינת ישראל. הם אינם חלק מאנשי ההתיישבות הפטריוטים ושומרי החוק, והם ראויים לגינוי חד וחלק מכל חלקי החברה ומכל ההנהגה בישראל".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כי "אין שום דבר יהודי במראות שראינו בשומרון. מעשי האלימות הללו, הם פגיעה במפעל ההתיישבות, בביטחון המדינה, וביחסי החוץ של מדינת ישראל בטח בימים מורכבים אלה וראויים לכל גינוי".
יו"ר הדמוקרטים, האלוף במיל' יאיר גולן, הוסיף: "אין מדובר במיעוט קיצוני ובבעיה קטנה, אלא בקבוצה אלימה הזוכה לתמיכה שלטונית עצומה. את נציגי הפורעים בכפר ג'ית נתניהו הכניס לכנסת ומינה לשרים. לכן אין מדובר במיעוט קיצוני ובבעיה קטנה, אלא בקבוצה אלימה הזוכה לתמיכה שלטונית עצומה. ללא החלפת הממשלה הציבור האלים הזה ימשיך לנהל את ישראל ולהוביל אותה לאבדון".
עמותת זכויות האדם "יש דין" מסרה: "ארבעה בתים ושש מכוניות נשרפו בכפר ג'ית, עד לרגע זה אין עצורים מקרב המתנחלים הפורעים. במקרים דומים אחרים בנוכחות הצבא לא היו עצורים, אנחנו דורשים מהצבא והמשטרה לעשות את עבודתם. מה שראינו אמש הוא אלימות מתנחלים בחסות הצבא".
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן וראש מועצת קדומים עוזאל ותיק פרסמו אף הם הודעת גינוי משותפת. "ההתיישבות בשומרון בזה לנערים שמגיעים מחוץ לאזור ומייצרים אלימות. אנו אומרים לאותם אורחים לא קרואים שהגיעו דרך קבוצות וואטסאפ הזויות כדי לעשות בלגן ואלימות - אם אתם רוצים להתנהג בצורה אלימה, אל תבואו לשומרון - אתם לא רצויים כאן", נמסר.
פורסם לראשונה: 21:43, 15.08.24