היישובים בגבול לבנון הופתעו מהחלטת הצבא, שנחשפה היום (רביעי) ב-ynet, לדלל את הכוחות הלוחמים מתוך היישובים. חלק מראשי הרשויות הסמוכות לגבול, שלא עודכנו בהחלטה מראש, הגיבו בכעס, לצד בלבול רב. "לדילול החיילים יש משמעות אחת בעינינו - להפקיר את התושבים, וכמובן שלא נסכים לזה", אמר ל-ynet גבי נעמן, ראש המועצה המקומית שלומי, ששוכנת כקילומטר מהגבול.
3 צפייה בגלריה
חיילים במטולה
חיילים במטולה
"חובה להעביר מסר ברור שהם כאן עד שיהיה 100% ביטחון". חיילים במטולה, באוקטובר
(צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
נעמן, שנפגש היום עם קצינים בכירים מפיקוד הצפון והביע את מורת רוחו מהמהלך, הבהיר כי מבחינתו "זו החלטה הזויה שאין בה שום התחשבות ביטחונית, זו הפקרות". לדבריו, "אני חושב שחובה על החיילים להיות כאן בתוך היישובים בכמות די גדולה יחד עם כיתות הכוננות - כדי לשמור עלינו ולהעביר מסר ברור שהם כאן עד שיהיה 100% ביטחון לתושבים".
"תפקידו של הצבא להיות בחזית, והתושבים צריכים להיות בעורף. לא יכול להיות ששוב פעם האזרחים בחזית והצבא בעורף", אמר ל-ynet איתן דוידי, יו"ר ועד מושב מרגליות שבגליל העליון, שכוחות צה"ל הוצבו בו מאז אוקטובר. דוידי סבור כי ההחלטה היא "תעודת עניות להתנהלות פה בצפון. בפעם הראשונה חששנו מחיזבאללה ופינינו את התושבים מהיישובים, וכעת אנחנו פוחדים מחיזבאללה ומפנים את החיילים מהיישובים?".
דוידי מציין כי היה מצפה שבצבא יעדכנו מראש את ראשי היישובים בהחלטות הנוגעות לביטחון תושביהם. "אני מוחה על כך שגם היום כשאנחנו מגיעים למרגליות לעשות את העבודה שלנו, הצבא לא איתנו", אמר בכעס. "אני מרגיש מופקר, אף אחד לא דיבר איתנו. לא היה מזיק לפיקוד הצפון לפתוח בשיח ישיר יותר עם היישובים כדי להסביר מה קורה פה".
הכותרת
לא רק חיזבאללה: האתגרים והסודות של לבנון | סמדר פרי
31:09
פגיעת נ"ט בבית פרטי במושב אביבים

בשני ישובים היושבים על גדר הגבול,אביבים וזרעית, כמעט מידי יום משוגרים לסביבתם טילים מלבנון. בנוסף, לא רחוק מהם התגלתה אחת ממנהרות הטרור של חיזבאללה שנחשפו בשנת 2018. "אנחנו חשים פער הולך וגדל בין קולות ורוחות המלחמה שאנחנו חווים יום-יום לבין תחושה של העדר ביטחון שעל הממשלה לספק לכל היישובים בצפון", ציין ראש המועצה המקומית מרום הגליל עמית סופר. "כרגע התושבים אינם חשים שניתנים לנו אמצעים מספקים להגנת היישוב, במיוחד כשמרדדים ומצמצמים".

"נכון שהצבא ייצא ויבנה לעצמו מקומות אחרים"

גורמים בצבא ניסו להסביר לראשי הרשויות כי המהלך נועד בין השאר למנוע מחיזבאללה לפגוע בבתי התושבים, שבתוכם או בסמוך להם נמצאים חיילים. הסבר אחר שניתן הוא שמסיבות כלכליות לא ניתן עוד לשפות את בעלי הבתים והמתחמים שבהם ישנים החיילים - והם יועברו למתחמים שיוקמו עבורם מחוץ ליישובים.
3 צפייה בגלריה
יאיר קראוס בפעילות מבצעית עם לוחמים בגבול לבנון
יאיר קראוס בפעילות מבצעית עם לוחמים בגבול לבנון
"צה"ל לא רידד כוחות לוחמים, אלא שינה מיקומים". חיילים בגבול לבנון
(צילום: אפי שריר)
חלק מראשי הרשויות בגבול הצפון מסתייגים מהביקורת על החלטת הצבא, וחלקם אף מברכים עליה. משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, אמר כי "ראשי רשויות קו העימות ואני בראשם לא מתערבים בשיקולים הצבאיים הטקטיים של צה"ל". לדברי דוידוביץ', "אנחנו סומכים ידינו על אלוף הפיקוד ועל הכוחות בשטח מתוך ידיעה ברורה כי צה"ל לא רידד כוחות לוחמים בקו המגע, אלא שינה מיקומים". עם זאת, הוא הדגיש את דרישת ראשי היישובים "מהממשלה ומהקבינט לשתף, לדבר ולסכם איתנו את התכניות שרוצים לבצע בישובי קו העימות".
ראש המועצה האזורית גליל עליון גיורא זלץ, סבור כי המהלך של הצבא הוא מבורך, על רקע הרצון שלו להביא לחזרת התושבים, במקרה שהפסקת האש בזירה הדרומית תצא לפועל. "אני חושב שנכון להוציא את הכוחות והכלים הכבדים כמו הטנקים והנגמ"שים כדי לאפשר את חזרת התושבים לסביבה 'אזרחית' תוך השארת כוח כוננות קטן שמטרתו הגנה ומענה לאירוע חדירה", הסביר ראש המועצה את עמדתו.
לדברי זלץ, "יש לפעול כדי שהאפשרות של חדירת מחבלים ליישובים תהיה כמה שיותר קטנה. הצבא כרגע מתעסק עם ירי הטילים ופועל משמעותית מול תשתיות חיזבאללה בלבנון. אנחנו רוצים לראות את התושבים שלנו חוזרים לבתיהם לאחר הסרת איום הירי, ולכן נכון שהצבא יצא ויבנה לעצמו מקומות אחרים".
3 צפייה בגלריה
צה"ל באצבע הגליל סמוך לגבול לבנון
צה"ל באצבע הגליל סמוך לגבול לבנון
"נכון להוציא את הכוחות והכלים הכבדים". כוחות צה"ל באצבע הגליל
(צילום: אפי שריר)
לאור צמצום כוחות צה"ל, את היישובים יחזיקו כעת חברי כיתות הכוננות המקומיות שיידרשו לתת מענה מיידי לאירועי חדירה ותקריות ביטחוניות בתוך היישובים, עד שכוחות הצבא יגיעו אליהם. מפקדים וחברים בכיתות כוננות שפנו ל-ynet הביעו ביקורת רבה על המהלך, שעליו גילו רק בימים האחרונים, ובצה"ל החלו לדבריהם כבר ביישומו בשטח. "מבטיחים לנו כל הזמן שיגנו וישמרו עלינו אחרי המלחמה, אבל לא דמיינו שכבר בזמן שהיא מתרחשת ישאירו אותנו פה ביישובים בסיטואציה כזאת", אמר מפקד בכיתת כוננות בגזרה המזרחית של גבול לבנון.
בכירים בצה"ל התבטאו רבות בשבועות האחרונים כי איום כיבוש יישובי הגליל ירד מסדר היום בשל הכוחות הגדולים שנמצאים בגזרה מאז המתקפה ב-7 באוקטובר, על רקע חוסר המענה של צה"ל להגנת התושבים בדרום מול אלפי מחבלים עזתים שפרצו את הגבול. תוכניות חיזבאללה לכיבוש יישובי הגליל הוצגו לפני למעלה מעשור ובארגון הצהירו בגלוי על כוונותיהם.
"איום הכיבוש עדיין רלוונטי. אנחנו מקבלים על זה דיווח בכל יום מחדש", טען חבר כיתת כוננות מקיבוץ צמוד לגבול. מפקד כיתת הכוננות בגזרה המזרחית הוסיף בשיחה עמנו: "אני מקבל מסרים ברורים מקצינים בכירים בשיחות סגורות שזו הוראה מלמעלה וגם להם אין מה לעשות עם זה. לדבריהם, 'זו ההנחתה שקיבלנו, צריך להסתדר עם מה שיש'".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "אין שינוי בסדרי הכוחות ביישובים, אלא באופן היערכותם במרחב להגנה. צה"ל לא מפרט אודות אופן היערכות הכוחות מטעמי ביטחון מידע ועל מנת לא למסור מידע לאויב. מחלקות ההגנה בכלל ישובי פיקוד הצפון מגויסות וימשיכו להיות חלק בלתי נפרד ממאמץ ההגנה על הישובים ועל המרחב".