שעות לאחר שהחמושים בג'נין החזירו לידי ישראל את גופתו של הצעיר טירן פרו מדליית אל-כרמל, שהיום (ה') היה אמור לציין את יום הולדתו ה-18, אמרו גורמים ביטחוניים בכירים כי אותם חמושים לא קיבלו דבר בתמורה - והם הודו לרשות הפלסטינית על "האחריות והרצינות" שגילתה במגעים להחזרת הגופה. "לצד ההישג של החזרת הגופה, יש לנו בוקר עצוב לאזרחי ישראל ובוודאי למשפחת פרו ולתושבי דליית אל-כרמל. אנו מודים למשפחה שסמכה על צה"ל ומערכת הביטחון ושנתנה לנו כוח להשיב הגופה", אמרו הגורמים הבכירים.
5 צפייה בגלריה
גופתו של טירן פרו בתוך אמבולנס של הסהר האדום במעבר סאלם
גופתו של טירן פרו בתוך אמבולנס של הסהר האדום במעבר סאלם
טירן פרו והחזרת הגופה הבוקר במעבר סאלם
(צילום: דוברות מתפ"ש)
אביו של טירן, חוסאם: "אקבור אותו היום, במקום לעשות לו הלוויה"
(צילום: ליאור אל חי, נחום סגל)

לדבריהם, "מנגנוני הביטחון הפלסטיניים והרשות לקחו את האירוע ברצינות רבה כמבחן בעיניהם. הם הוכיחו שיתוף פעולה ורצון רב לפתור את הבעיה המורכבת הזו ודווקא בעיר ג'נין. הרשות הוכיחה כאן אחריות ורצינות. הופעל מאמץ משותף של כל הגופים כולל שב"כ, ומול גורמים מקבילים". הם ציינו כי הפרשה התרחשה ב"תקופה מורכבת", בייחוד בימים האחרונים כשאתמול בין היתר אירע הפיגוע המשולב בירושלים, והדגישו: "לא ניהלנו שום מו"מ עם מחזיקי הגופה. לא נתנו שום דבר בתמורה. הבהרנו בצורה ברורה - הגופה הזו חוזרת למשפחה".
הגורמים הביטחוניים טענו כי "החמושים לא העבירו לנו כלל בקשות לקבל דבר בתמורה", אך ציינו כי בכל מקרה לא הייתה התייחסות ישראלית לבקשות שכאלו. בהתייחסות ללחץ הכבד שהופעל על החמושים, וכלל את סגירת המעברים באזור ג'נין, הוסיפו הגורמים: "הרשות הפלסטינית לחצה לסיים מהר את האירוע כי היא הייתה במבוכה, כולל הציבור בג'נין שהבין שהוא ישלם מחיר כלכלי כבד. הם הבינו שבסוף צה"ל יעשה פעולה שתסתיים בהחזרת הגופה עם חמושים הרוגים או עצורים. גם במחנה ג'נין החוטפים איבדו תמיכה באירוע".
ג'נין, נזכיר, נחשבת למוקד המרכזי של הטרור בתקופה האחרונה ביהודה ושומרון, ולדברי הגורמים הביטחוניים התקרית הנוכחית מעידה על "אובדן האמון" של הרשות הפלסטינית במרחב העיר שבצפון השומרון. "לכן היא (הרשות) הייתה צריכה לחץ שלנו כדי לפעול. היינו שמחים אם הם היו פועלים מהר יותר ומהדקה הראשונה. נזכיר כי רק לאחרונה הם חילצו משפחה יהודית מ'גוב האריות' בשכם. ברשות הפלסטינית ראו זאת כאסון אנושי - לפי אחד מבכיריהם".
5 צפייה בגלריה
בני משפחת פרו עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש המנהל האזרחי בזמן העברת גופתו של טירן פרו במת״ק גנין
בני משפחת פרו עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש המנהל האזרחי בזמן העברת גופתו של טירן פרו במת״ק גנין
בני משפחת פרו עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש המנהל האזרחי בזמן העברת הגופה
(צילום: דוברות מתפ"ש)
5 צפייה בגלריה
האב חוסאם פרו
האב חוסאם פרו
האב חוסאם פרו. "הלב שלי נקרע מבפנים"
(צילום: נחום סגל )
הם הוסיפו: "הרשות הפלסטינית ידעה שאם תיכשל במבחן הוצאת הגופה זה אסון מבחינתם, כיצד לפעול בעתיד באזור הזה. הציבור הפלסטיני מצפה מהם להפגין משילות באזור. הפעולה כללה התערבות של בעלי השפעה במחנה הפליטים ושל בכירי התנזים. חשבנו תחילה שהאירוע ייגמר תוך שעה וחצי אבל לא איבדנו את התקווה והפעלנו לחץ עד הרגע האחרון. החמושים בסוף הצביעו על מיקום הגופה בפני גורמי העניין הפלסטינים שסייעו". לדברי הגורמים, החמושים העבירו את הגופה לרכב שנסע למפקדת המודיעין הכללי הפלסטיני בג'נין, ושם היא הוכנסה לאמבולנס של הסהר האדום שאובטח על ידי שוטרים פלסטינים והועברה למעבר סאלם - שם זיהו אותה בני משפחתו של טירן.
טירן, שהלווייתו תיערך היום ביישוב מגוריו בדליית אל-כרמל, נפצע באורח אנוש ביום שלישי בתאונת דרכים בשטחי הרשות הפלסטינית, לאחר שנסע עם חברו לג'נין לתקן את רכבו. הוא נחטף מבית החולים בג'נין על ידי חמושים שמשתייכים לגדודי חללי אל-אקצא. לדברי משפחתו טירן היה בחיים בשעה שנחטף, אבל הבוקר אמר גורם ביטחוני בכיר כי הדיווח על מותו הגיע כשעה לפני הדיווח על כך שהגופה נחטפה. לכן, כך אמר הגורם, מבחינת מערכת הביטחון טירן נחטף לאחר שנקבע מותו. הוא הדגיש כי טענת המשפחה על כך שנלקח בעודו בחיים עדיין נבדקת.
פריצת הדרך במגעים להחזרת הגופה התרחשה בסביבות השעה 3:30 בבוקר, סמוך למועד שבו הוחזרה הגופה לבסוף, בין היתר עקב החלטת הצבא לסגור את מעבר גלבוע ומעבר סאלם לכניסת סחורות עד להודעה חדשה, לאחר שכבר נסגרו אתמול ליציאת פועלים ולכניסת ערביי ישראל. החמושים שהחזיקו בפרו הבינו לבסוף כי המעברים יישארו סגורים במהלך כל סוף השבוע במידה ולא יחזירו אותו והלחץ עליהם לשחרר את הגופה מצד הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון שלה הלך וגבר. בעקבות החזרת הגופה, המעברים סאלם וגלבוע נפתחו הבוקר.
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
הרשות הפלסטינית הפעילה לחץ, גנץ הודה לה הבוקר
(צילום: gettyimages, אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
רכבו המרוסק של פרו בזירת התאונה
רכבו המרוסק של פרו בזירת התאונה
רכבו המרוסק של פרו בזירת התאונה בג'נין
על פי נתוני מערכת הביטחון, בכל סוף שבוע נכנסים לג'נין כ-25 אלף איש, רובם ערבים ישראלים, שמוציאים בעיר בין חמישה לשבעה מיליון שקלים בממוצע. אם כן, סגירת המעברים למשך כל סוף השבוע הייתה גורמת למכה כלכלית קשה לתושבי העיר. הנזק הכלכלי הפוטנציאלי והעובדה שפרו הוא צעיר בן העדה הדרוזית, ולא חייל או מסתערב כפי שחשבו החמושים בהתחלה, הטו לבסוף את הכף לטובת שחרורו.
הלווייתו של פרו תתקיים היום בשעה 14:00 בצהריים בדליית אל-כרמל. ראש המועצה המקומית, רפיק חלבי, הכריז על יום אבל ביישוב והלימודים שם ייפסקו בשעת ההלוויה. אבין של טירן, חוסאם, סיפר הבוקר בשיחה עם ynet כי קיבל בשעה 4 בבוקר שיחת טלפון שבה נאמר לו שהגופה נמסרה לידי ישראל. הוא ציין כי מי שהיו במעבר כדי לזהות את הגופה היו אחיו.
"אני לא יכול לתאר את הכאב, הלב שלי מבפנים נקרע, איבדתי ילד, היום זה היום הולדת שלו", אמר האב. במקום שאעשה לו יום הולדת עם החברים והמשפחה, אני עושה לו הלוויה. תאר לעצמך איזה כאב עובר עליי בפנים, זה לא קל. לא יכולנו להתאבל. כל האנשים באו, הרגיעו אותנו, ניחמו אותנו, אבל בתוך תוכנו אנחנו חשבנו מה יעשו בגופה - יחזירו אותה? יבריחו אותה למקום אחר? הרבה דברים עברו לנו בראש. אבל עכשיו אנחנו רגועים, נוכל לעשות את האבל הזה כמו שצריך".
רפיק חלבי ראש מועצת דליית אל כרמל.
(צילום: ליאור אל חי)

האב הביע הקלה גדולה על כך שהגופה הוחזרה לידי המשפחה, והביע תודה גדולה לגורמים השונים שהיו מעורבים בהחזרתה. "כל הגורמים הממשלתיים, כל הכבוד להם. דיברו, הבטיחו לנו, אני כיבדתי את המילה שלהם, והם עמדו מאחורי זה". דודו של פרו, אדי, מסר מוקדם יותר בשם המשפחה: "זה היה לילה ארוך מאוד. גופתו של טירן אהוב ליבנו נמצאת כבר בתוך שטח ישראל בידיים של כוחות הביטחון שלנו". הוא הוסיף כי "כל המשפחה מודה מאוד לכל מי שעשה ותרם לקידום המהלך של פתרון המשבר והבאת גופתו של טירן כדי שנוכל להיפרד ממנו בצורה מכובדת ולהביאו לקבורה בדליית אל-כרמל".
שר הביטחון בני גנץ מסר הבוקר: "‏אני מבקש להביע הערכה לרשות הפלסטינית על פעולתה להשבת טירן פרו ז"ל למשפחתו. מדובר בצעד הומניטרי בסיסי לאחר פעולה שפלה ובלתי אנושית. אני מבקש להודות לכוחות הביטחון ולכלל הגופים, המנהיגים והנציגים שפעלו בנחישות להשבתו. תנחומיי הכנים למשפחתו שגילתה גדלות נפש ומנהיגות ברגעים קשים".
שייח מואפק טריף, ראש העדה הדרוזית בריאיון לאולפן ynet
(צילום: נויל האריס)

ראש העדה הדרוזית, שייח מואפק טריף, אמר הבוקר (חמישי) לאולפן ynet: "יום עצוב אבל לפחות החזרנו את הגופה אחרי הרבה מאמצים ובתיווך הפלסטינים למפקדות החמאס בביירות ודמשק וההוראה ניתנה משם עד שהגיעה לג'נין". הוא התייחס לאופן שבו נוהלו המגעים להחזרת הגופה: "אני מעדיף את המשא ומתן, הידברות ודרכים של נועם ושלום".
לדבריו, טירן היה בחיים כשהחמושים חטפו אותו מבית החולים: "הוא נרצח, הוא היה חי ונושם. האבא והאח ראו אותו מחובר למכשירים ובטיפול נמרץ כשהגיעו המרצחים, לקחו וניתקו אותו". הוא הוסיף כי על הצבא למנוע את כניסתם של אזרחים ישראלים לשטחי הרשות הפלסטינית: "אלפים נכנסים לג'נין, שכם, חברון ולכל הרשות, גם יהודים נכנסים. הצבא צריך לנקוט עמדה ולמנוע מכולם להיכנס".
השייח טריף התייחס לתגובות לאירוע בקרב הפלסטינים והעיד שרבים התנגדו לחטיפה: "הייתי מופתע מהאנשים הטובים שעזרו לנו, הרבה פלסטינים גינו את הפעולה. המנהיגים וגם אנשים מהרחוב, אנשי דת ואנשי עסקים. אלפים התקשרו אליי, תמכו ושלחו סרטונים שהם מגנים ומבקשים מהחוטפים להחזיר את הבן שלנו. האכזריות בלנתק בחור ממכשירים, זה מעשה ברברי שאסור שיקרה. כשהם ניתקו אותו הם חשבו שהוא חייל או מסתערב".
השתתפו בהכנת הכתבה: ניר (שוקו) כהן ואטילה שומפלבי