שעות אחרי ההתבטאויות של חברי הקואליציה שהשוו בין ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ להסתה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, הציג מזכיר הממשלה בצהריים (ראשון) סרטון שבו מופיעים דברי הסתה נגד נתניהו. לאחר מכן - עסקה רוב הישיבה בנושא הזה. בין היתר, נקבע כי בשבוע הבא יתקיים דיון בהשתתפות היועמ"שית גלי בהרב מיארה, שבו היא תידרש להציג מה הצעדים שניתן לעשות מול ההסתה נגד ראש הממשלה.
הסרטון שהציג מזכיר הממשלה
(באדיבות דוברות רה"מ)

1 צפייה בגלריה
חצאים ביבי נתניהו ו דונלד טראמפ ניסיון רצח התנקשות מתנקש נאום עצרת בחירות פנסילבניה
חצאים ביבי נתניהו ו דונלד טראמפ ניסיון רצח התנקשות מתנקש נאום עצרת בחירות פנסילבניה
נתניהו וטראמפ
(צילום: AP /Gene J. Puskar, חיים גולדברג פלאש90)
ראש הממשלה נתניהו אמר בישיבה: "אנחנו עדים לשיטפון של איומים מפורשים ברצח ובאלימות נגד ראש הממשלה ובני משפחתו, נגד שרים, נגד נבחרי ציבור. אלה לא רק עבירות פליליות מובהקות - הם מהווים גם איום ישיר ומפורש על הדמוקרטיה. שום דבר אמיתי לא נעשה - אני מפנה את זה ליועצת המשפטית לממשלה ולפרקליט המדינה, זה התפקיד שלהם".
"באופן בסיסי מול השיטפון הזה, רבע מעשה מהוסס לא נעשה. בעוד שראינו שבזמן כהונתה של הממשלה הקודמת, ועוד לפני כן, כשהיה מהצד השני 'פרשת משפטים בושה' - מעצר לאם עם ילדים, בשבת. מכתב, שכולנו מגנים אותו, לראש הממשלה בנט - מעצר וכליאה.
נתניהו אמר עוד: "אבל אי אפשר להשוות בכלל את השיטפון האדיר של איומים מפורשים שהם עבירות פליליות, שנתקל בחוסר מעש, ונתקל גם בעוד דבר - גם בשתיקה של הבכירים. לא שמענו גינויים. צריך גם לגנות. אבל הבכירים לא פוצים פה, הם לא מגנים. מה שיש פה זה לגיטימציה לפיגוע בדמוקרטיה, ויש פה נרמול של רצח פוליטי, וכולם מרגישים שיש פה גם אכיפה בררנית. כל פעם משתנה הנושא, אבל זה מכוון נגד הימין - והאכיפה איננה שוויונית".
"האירוע הזה שקרה בארצות הברית, רבים אמרו שזו כתובת על הקיר. אנחנו רואים את הכתובת על הקיר, אנחנו רואים את הכתובת בכיכרות, אנחנו רואים את הכתובת ברשתות החברתיות. כולנו רואים את זה, והשרים פה סביב שולחן הממשלה פה אחד אומרים: 'זה חייב לקבל מענה אמיתי ושוויוני'. זה לא קרה עד לרגע זה".
"זה נס שלא התרחש עד עתה מה שקרה בארצות הברית. הזהרנו שזה מה שיכול לקרות אצלנו. מערכת המשפט הפקירה את ראש הממשלה", טען שר המשפטים יריב לוין בישיבה. "זה לא כתובת על הקיר, זה הרבה-הרבה יותר מזה.הקיימתי עם היועמ"שית סדרה ארוכה של שיחות, בכולן, לאורך חודשים ארוכים, פעם אחר פעם הזהרנו שאירוע כזה יכול לקרות כאן. זו רק שאלה של זמן. ביקשנו מהיועצת לעשות דברים אלמנטריים, וקשה להאמין שזה לא נעשה".
הוא פירט: "לצאת באמירה פומבית ברורה שמערכת אכיפת החוק לא תקבל הסתה, קריאות כמו שראינו, של 'בוגד' וסוג הדברים האלה. בנוסף, שתנקוט יד קשה ומיידית נגד מי שמסית לרצח ובוודאי נגד מי שנוקט באלימות. התשובה שקיבלנו הייתה שתיקה. כזו שעלולה להתפרש כהסכמה שהדברים האלה מותרים והם בסדר".
בהמשך קבעה שרת התחבורה מירי רגב: "צבר של הסתות נגד ראש הממשלה. בדמוקרטיה לא שורפים כבישים, לא שמים לראש הממשלה תמונה עם דם על הידיים, אנחנו במציאות בלתי אפשרית - הרבה אחרי המאוחר מידי". היא הוסיפה: "אני קוראת לך שר המשפטים, אני יודעת כמה אתה מנסה לעשות כדי שהדברים האלה לא יחזרו. לבדוק איך יש לך בחקיקה יכולת כדי לכפות את הנושא של האכיפה הזאת. לא יכול להיות שיש חוק נגד הסתה, ומפרשת את זה היועמ"שית כמו שהיא רוצה. צריך לראות איך המציאות הזאת לא חוזרת על עצמה".
לדבריה, "לא יכול להיות מצב שהייעוץ המשפטי לא מממש את חוקי הכנסת כשנוח לו או כשלא נוח לו. לכן אני ממש מבקשת פה, נמצא פה גיל (המשנה ליועמ"שית, א"א) שהוא בכיר מאוד, שיעביר את המסר הזה גם ליועמ״שית, גם לפרקליטות, גם לבתי המשפט, המציאות הזאת לא יכולה לחזור על עצמה".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקר גם הוא את גורמי אכיפת החוק, ואמר: "הגיע הזמן לעשות שימוע לגורמים שמונעים כתבי אישום, מונעים אכיפה ומאפשרים הסתה. נעמה לזימי תועדה מציתה - עבירה חמורה והיועמ"שית לא מאשרת חקירה. אם זה היה אנחנו, למישהו יש ספק שהייתה חוקרת יום למחרת?".
השר שיקלי קרא להדיח את היועמ"שית בהרב מיארה. "זו התשובה. אמרתי את זה גם לפני שבועיים", אמר. נתניהו קבע: "יש כאן נרמול ההסתה".
"על מה עצרו אישה שזרקה למנדלבליט 'פרשת משפטים בושה'?", הוסיף שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ואילו בן גביר אמר: "כלאתם אישה ששלחה כדור לבנט".
דבריו של נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
(צילום: עומר מירון, לע"מ)

שר החקלאות אבי דיכטר, ראש השב"כ לשעבר, טען כי "ההסתה היום חמורה פי שמונים מאשר לפני רצח ראש הממשלה ואני אומר זאת כמי שהיה אמון על שיקום מערך אבטחת האישים לאחר רצח רבין. ההסתה כאן מגיעה ממי שהיה מאבטח של ראש הממשלה, מבכירים בחיל האוויר ומאלוף במיל'". השרה להגנת הסביבה עידית סילמן טענה: "זו אוזלת יד של מערכת האכיפה".
השר ארבל דרש להרחיב את הדיון גם על איומים נגד ראשי ערים: "רק בשבוע שעבר ירו בבני משפחה של ראש מועצת ערערה בנגב. לשמחתי מעטפת ההגנה על ראש הממשלה טובה לעומת ראשי ערים מאוימים. לומר 'אשם' על ראש ממשלה זו לא הסתה. זה לא נעים אבל הסתה זה לא. לצערנו יש מספיק אמירות מסיתות וצריך להתמקד בהן. ולאכוף אותן".
בן גביר פנה בישיבה למשנה ליועמ"שית, עו"ד גיל לימון, ושאל אותו האם "להגיד שמכינים לראש הממשלה את חבל התלייה זו הסתה? להגיד שלא החמאס אויב אלא ראש הממשלה הוא האויב. זו הסתה?". אחרי שלימון השיב לו שכן, שאל שוב השר: "אז למה אתם לא עושים כלום. אתם רואים ושומעים, למה אתם מחכים? למה כשיש הסתה נגד נבחרי ציבור מהימין אתם שותקים? זו אכיפה בררנית". אז טען נתניהו: "זה מאוד פשוט. יש פה אכיפה בררנית. כשמסיתים נגדי זה בסדר. הכול מותר".
עו"ד לימון ענה לשרי הממשלה: "אנחנו מגנים בתוקף כל הסתה לאלימות כלפי ראש הממשלה, בני משפחתו, שרי הממשלה וכל אדם אחר. אלימות כלפי נבחרי ציבור היא פגיעה בדמוקרטיה".
בדיון השרים שיתפו בחוויות שלהם מעקבות המחאות נגדם. השר יצחק וסרלאוף סיפר: "שפכו על אשתי בשבת דלי מים כשהיא הייתה עם הילדים, צעקו וקיללו אותה. מאז הילדים שלי לא רוצים לישון במיטה, הם באים לישון איתנו. הילדים מפוחדים הם בטראומה". השר שיקלי אמר: "מפקד משטרה שבא להרחיק מפגינים מהבית שלי הגיע אליי בוכה אחרי שהמפגינים צעקו עליו 'לעוטף ולנובה לא הגעתם, לפה הגעת מהר'. השוטר נשבר כי איבד חברים רבים בשמחת תורה". השרה סטרוק טענה כי שתיים מבנותיה "עמדו עם משרוקית בהפגנה נגד ההתנתקות והלכו למעצר עד תום ההליכים".
השר בן גביר הוסיף כי "הלך להוציא את אשתו ממעצר באמצע הלילה בגלל שהפגינה נגד מישהו בהתנתקות ולא אמרה שום דבר". סמוטריץ' טען כי זה "די מדהים. ממשלה קודמת, באמצע שבת מישהי אומרת 'פרשת משפטים בושה' ומוצאת את עצמה במעצר. כאן אדם יכול לקרוא לרצח ראש הממשלה ועולם כמנהגו נוהג". נתניהו סיכם את הדיון בכך שאמר כי "יש פה אמירות חמורות ומסוכנות, יש אכיפה בררנית. אנחנו כולנו זוכרים איך נהגו שחסמו צירים בימי ההתנתקות ואיזה מענה זה מקבל עכשיו. יש פה פשוט אכיפה שהיא בררנית והדבר הזה לא תקין".
בפתח הישיבה, יום אחרי ניסיון החיסול של מוחמד דף, התייחס נתניהו בדבריו לירי בטראמפ. "כולנו צפינו בזעזוע אתמול בניסיון ההתנקשות הנפשע בנשיא לשעבר והמועמד לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ. זה לא רק פשע נפשע, זה גם ניסיון להתנקש בדמוקרטיה האמריקנית". הוא ציין: "לשמחתנו טראמפ ניצל בנס. הוא מחלים עכשיו, נראה שהוא חזר לאיתנו. אני מבקש לשלוח לו בשמי, בשם רעייתי שרה, בשם שרי ממשלת ישראל ובשם עם ישראל כולו את איחולנו להחלמה מהירה וחזרה לאיתנות מלאה".
חברת הכנסת נעמה לזימי מסרה בתגובה לציטוטים שפורסמו מהישיבה כי "במקום להתעסק בהשבת החטופים ולהתקדם כמה שיותר מהר לעסקה שתשיב אותם הביתה, הממשלה הגרועה בהיסטוריה בוחרת להתעסק בהגבלת חופש המחאה ובהסתה נגד המוחים והמוחות". היא טענה: "מדי שבוע אני עדה למקרי אלימות קשים נגד משפחות חטופים, משפחות שכולות, עיתונאים וחברי כנסת, אך אלה לא זוכות לשום גינוי מצד הממשלה, זאת כחלק ממסע ההפחדה של בן גביר והממשלה כנגד המחאה הלגיטימית והצודקת להשבת חטופינו. לא נירתע, לא נפחד ולא נעצור עד שכל 120 החטופים יחזרו הביתה".