תיעוד: נכנס - ויוצא עם המזוודה החשודה

כתבי אישום נוספים בפרשת הברחות הקוקאין במזוודות באמצעות מטוסי אל על מדרום אפריקה לישראל: פרקליטות מחוז תל אביב הגישה היום (ראשון) כתבי אישום נגד שבעה נאשמים באשמת קשירת קשר לייבוא סמים מסוכנים לישראל. האישומים הוגשו לבית המשפט המחוזי בעיר.
4 צפייה בגלריה
תיעוד הבכיר מאל על יוצא עם מזוודת הסמים משדה התעופה
תיעוד הבכיר מאל על יוצא עם מזוודת הסמים משדה התעופה
תיעוד: הבכיר מאל על יוצא עם מזוודת הסמים משדה התעופה
מדובר בפרשה שהובילה לכתב אישום אחר עוד בתחילת השנה שעברה. בדומה לאישום הקודם, גם הפעם נאשם רמי יוגב, שהיה בכיר במערך האבטחה של אל על, כמעורב בקשר להברחת הסמים במטוסים. נאשם נוסף הוא יעקב פליסיאן (34), אחיו של חגי פליסיאן - שהואשם לפני כמה שנים בביצוע הרצח בבר נוער ולאחר מכן זוכה מהאישומים.
הגשת האישומים החדשים התאפשרה עקב גיוסו של עד מדינה חדש במסגרת הפרשה, ששמו נאסר בפרסום. הנאשמים הנוספים הם אבי פרץ (35), דוד דדון (60), יניב חזן (43), לידן שתוי (27) ואשר מסילטי (57).
2019: הגשת כתב האישום נגד רמי יוגב
(צילום: משי בן עמי)

4 צפייה בגלריה
החשוד המרכזי בפרשת אל על
החשוד המרכזי בפרשת אל על
"ניצל את האמון שניתן בו ואת תפקידו". יוגב
(צילום: מוטי קמחי)
לפי כתב האישום, שהוגש על ידי עורכי הדין גיא רוסו וירדן זאבי, במשך שנים ארוכות עבד א.א, באגף הביטחון של חברת אל על - עד שהוחלף בתפקידו בשנת 2010 על ידי יוגב. בין השניים שררו קשרי חברות הדוקים. בשנים 2010-2018 יוגב עבד כראש מדור פיתוח ואמצעים באגף הביטחון של חברת אל על. במסגרת עבודתו בחברה וסיווגו הביטחוני, הייתה ליוגב גישה לאזורים מסווגים בנמל התעופה בן גוריון, ובין היתר גם למטוסים הנמצאים בשטח האווירי בנתב"ג.
בין הנאשם דדון, עורך דין במקצועו, לבין א.א. שררו גם כן קשרי חברות הדוקים במשך שנים רבות. בשנת 2013 נפגשו א.א. וחנניה כנפו, כיום אסיר, בביתו של א.א. ושם כנפו שוחח עמו על האפשרות של ייבוא סמים לארץ מחו"ל.
4 צפייה בגלריה
עוה"ד נס בן נתן ושחר חצרוני
עוה"ד נס בן נתן ושחר חצרוני
עוה"ד נס בן נתן ושחר חצרוני
(צילום: דנה קופל, יריב כץ)
כנפו טען בפני א.א. כי לאור קשריו יש באפשרותו לייבא סמים מיוהנסבורג, באופן שהסמים יוכנסו למטוס ללא בדיקות ביטחוניות בשדה התעופה. הוא ביקש מא.א. שידאג להעביר את הסמים מהמטוס לאחר נחיתתו בנתב"ג, אל אדם מטעמו שימתין מחוץ לשדה התעופה.
במועד שאינו ידוע במדויק, ובעקבות הסכמתו של א.א., הגה כנפו תוכנית פלילית לייבא את סם הקוקאין מדרום אפריקה לישראל. במסגרת התוכנית הפלילית ולצורך מימושה נקשרו קשרים פליליים שונים בין הנאשמים השונים ומעורבים נוספים. כך יובאה לישראל כמות עצומה של סם מסוג קוקאין, בהיקף כולל של כ-108 ק"ג. זאת במשך כשלושה חודשים ובשש הזדמנויות שונות.
במסגרת אותה תוכנית פלילית, במהלך שנת 2018 פעלו הנאשמים כיחידה מבצעית מתוכננת, בעוד שכל אחד מילא משימות מגוונות על מנת לאפשר את ייבוא הסם. שיטת הפעולה הכללית הייתה כדלקמן: הנאשמים ומעורבים נוספים קבעו מראש מועד טיסה שבה יתבצע ייבוא הסם, ווידאו במסגרת קשירת הקשר כי המזוודה המכילה את הקוקאין תעבור ללא שיקוף בשדה התעופה ביוהנסבורג - ותובא ארצה באמצעות בלדר. לאחר נחיתת המטוס, תועבר המזוודה לידיו של יוגב.
לפי הנטען, יוגב ניצל את האמון שניתן בו ואת תפקידו בשמירת הביטחון, והשתמש ביכולתו לנוע באופן חופשי בתחומי השדה והשטח האווירי ללא בידוק. בכך למעשה הוא אפשר את הכנסת סם הקוקאין במשקל העצום לתוך מדינת ישראל.


4 צפייה בגלריה
(עו"ד שי שורר)

לאחר קבלת המזוודה המכילה את הקוקאין, יוגב העביר אותה לידי נהג בנקודה שעליה הוסכם מבעוד מועד. לאחר הכנסת הקוקאין ארצה, מי מהנאשמים מכר את הסמים כאשר את התמורה עבור המכירה הם חילקו ביניהם.
האסיר חנניה כנפו, נאשם מרכזי בפרשה, כבר הודה במיוחס לו במסגרת הסדר טיעון בשנה שעברה בגין חלקו בפרשת ההברחות. הוא ירצה 10 שנות מאסר, חלקם בחופף למאסרו הקודם.
תגובת הנאשם מסילטי, באמצעות עורך דינו שחר חצרוני ממשרד נוי-סננס-שפרלינג-חצרוני: "אין בין הנאשם שאני מייצג לבין עד המדינה החדש כל קשר, ולא ברור כיצד השתרבב שמו לכתב האישום החדש. אנחנו סמוכים ובטוחים שלאחר בחינת הראיות גם בית המשפט יחליט כי כך הדבר".
עו"ד נס בן נתן, המייצג את לירן שתוי, מסר בתגובה: "מדובר בעלילת שווא של מי שמנסה לחמוק מן הדין".
עורך הדין שי שורר, המייצג את דוד דדון מסר בתגובה: "מרשי נעצר בעיצומה של חקירה נגדית של עד המדינה בעניינו, מרשי יטען כי מהלך זה של דחיסתו בכוח לכתב האישום החדש הינה לצורך אקרובטיקה משפטית בלבד הנובעת ממצוקה ראייתית בעניינו.