בלילה אחד, נכנסו כ-800 אלף בני אדם לטווח הירי: בקריות, בנצרת, בנוף הגליל, במגדל העמק, בעכו, בשפרעם, בירכא, בדליית אל כרמל ובעספיא, וגם במושבים, קיבוצים וכפרים רבים. בכל אלו מיהרו הלילה והבוקר למרחבים המוגנים, בעקבות המטחים של חיזבאללה לקריות ולעמק יזרעאל. בסך הכול, כ-800 אלף איש - ברובם הגדול כמעט לא נשמעו אזעקות במלחמה - העבירו לילה מתוח מאוד. אחרי 3 שעות של שקט, שוב אזעקות: הפעם בגולן, בעקבות חשד לחדירת כלי טיס. לאחר מכן התברר כי מדובר בכטב"ם מעיראק, שיורט.
הבוקר, לראשונה, חיזבאללה שיגר מטחים כבדים גם לקריות. מבנה בקריית ביאליק נפגע, לצד כמה כלי רכב - ובתיעוד נראה ההרס הרב במקום. ארבעה בני אדם נפצעו קל מרסיסים - גבר כבן 70 נפצע בינוני ושלושה נפצעו קל, בהם נערה בת 16. הם פונו לבית החולים רמב"ם בחיפה.
רגע הפגיעה הישירה בקריית ביאליק

(צילום: מיקי שמידט )

ההרס מהנפילות בקריית ביאליק
(צילום: גיל נחושתן)

"הייתי בבית עם הנכדה שלי, הגענו לממ"ד, והפיצוץ היה כל כך חזק שחלון הברזל נעקר", סיפר תושב קריית ביאליק שפונה לרמב"ם עם נכדתו. "הזכוכית הממוגנת גם עפה ופצעה את הנכדה, אבל ברור שאם לא היינו בממ"ד היינו מתים. יצאתי החוצה וראיתי שאין בית ואין רכבים".
לבתי החולים בנהריה ועפולה פונו 12 פצועים נוספים שמצבם קל. הם נחבלו בדרך למרחב המוגן או לקו בחרדה. בעקבות הערכת מצב, הוחלט בכל בתי החולים - וגם ברמב"ם - כי הפעילות תתבצע מעתה במרחבים המוגנים. לאחר המטחים לקריות אמרו בחיזבאללה כי שיגרו עשרות טילים למפעל של רפאל בקריות "בתגובה ראשונית" למתקפות הביפרים ומכשירי הקשר.
לפני כן הם שיגרו מטחים לעמק יזרעאל, וטענו כי היעד היה בסיס רמת דוד. בסך הכול שוגרו 85 רקטות תוך חצי שעה - ובסך הכול 115 מהלילה. נזק רב נראה גם במושב מורשת שבחבל משגב, מאחת הנפילות, ובבית שערים - שם מתו פרות מנפילה ברפת. נער בן 17 נהרג בתאונת דרכים ליד רמת ישי וארבעה נפצעו, מפגיעה בגדר הפרדה לפנות בוקר - בעת שאירעה אזעקה.
במטחי הלילה יורטו כל הרקטות והכטב"מים ששוגרו - כולל שני טילי שיוט מעיראק. הבוקר נשמעו אזעקות גם ביישובים במזרח הכינרת, שריפה פרצה ליד מושב רמות שבדרום הגולן בעקבות נפילה ואדם לקה בחרדה. אזעקה נשמעה הבוקר גם בערבה, בעקבות חשד לחדירת כטב"ם. אותו כטב"ם יורט, לפני שחצה לשטח ישראל. לאחר המטחים לקריות ולעמק יזרעאל, צה"ל החל בגל תקיפות חדש של מטרות חיזבאללה בלבנון.
דובר צה"ל מסר כי הושלם רצף תקיפות נוסף בדרום לבנון כנגד עשרות מטרות במספר מרחבים, בהן משגרים ומבנים צבאיים של ארגון הטרור חיזבאללה. כמו כן, במהלך הלילה מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו משגרים ואתרים צבאיים של הארגון במספר מרחבים בדרום לבנון. עוד נמסר כי בהמשך להתרעות שהופעלו במרחב דרום רמת הגולן, לוחמי ההגנה האיוורית יירטו מטרה אווירית חשודה שחצתה ממזרח וכי התרעות על ירי רקטות וטילים הופעלו מחשש לנפילת שברי יירוט. בכל המקרים אין נזק ואין נפגעים.
פיקוד העורף הודיע על שינוי בהנחיות מ-6:00 וביטול הלימודים מחיפה צפונה. במגדל העמק וביקנעם, שמדרום לחיפה, הודיעו כי גם שם לא יתקיימו לימודים. ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שתוכננה להתקיים היום בוטלה, ואילו ישיבת הממשלה תחל באיחור.
דיווח מזירת הנפילה בקריית ביאליק
(צילום: גיל נחושתן)

ראש עיריית קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, אמר הבוקר אחרי המטח: "הייתה נפילה באזור מגורים בעיר. בתים שנפגעו, שניים בצורה קשה. אנחנו מעודכנים על 3 פצועים שפונו לבתי החולים וצוותי העירייה וכוחות הביטחון הגיעו למקום. כיבוי אש כיבו את השריפה שפרצה. אני מתרשם ביומיים שלושה האחרונים שהמשוואה מתהפכת. יהיה חמור מאוד אם ניכנס לאותה התנהלות שקיימת בצפון. הקו האדום היה צריך להיות מההתחלה, על יישובי קו העימות. צריך להיכנס לעשות את העבודה. שיעשו את מה שצריך כדי שהסאגה הזאת תסתיים. אני מניח שפעילות נמרצת בלבנון מול החיזבאללה תביא גם להסדר עם החמאס ולהשבת החטופים. אין מנוס מכך. צריך לעשות את זה. אנחנו בשכונה של המזרח התיכון והם מבינים כוח".
עופר יקוטי, קב"ט קריית ביאליק, תיאר את זירת הנפילה: "היו פה המון שריפות, רכבים התלקחו, ומעבר לזה אנחנו התעסקנו רק בהצלת חיים. הפגיעה הייתה באמצע הרחוב, מה שאומר שההדף הותז ל-360 מעלות גם קדימה ואחורה. ההגדרות והמדיניות של פקע"ר הוכיחו את עצמן - יצאנו מפה ממש בנס, 3 פצועים שבגלל שהם ישבו בתוך ממ"ד הם במצב ממש קל. חייבים להישמע להוראות ולהישאר במרחב המוגן 10 דקות לפחות, זה מציל חיים".
1 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא בזירת הנפילה בקריית ביאליק
מפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא בזירת הנפילה בקריית ביאליק
מפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא בזירת הנפילה בקריית ביאליק
(צילום: דובר צה"ל)
"ברור לי שהיה כאן נס גדול", אמר אולג טאובין, אחד מתושבי הרחוב שחגג אתמול את יום הולדתו ה-55, "מיד כאשר שמענו את האזעקה נכנסנו למקלט. שמענו פיצוץ מאוד חזק וחשבנו בהתחלה שהטיל פגע בגג של הבית. שמענו שברי זכוכיות, חיכינו 10 דקות ואז יצאנו. ראיתי שכל החלונות שלנו התפוצצו. כל הסלון היה עם שברי זכוכיות. בלגן גדול.
"אם לא היינו במקלט או אם היינו בקומה השנייה, היינו נפגעים ללא ספק. חשוב להקפיד על ההנחיות ולהיכנס למרחב מוגן כאשר צריך. מדברים הרבה על האפשרות שיהיה ירי לכיוון חיפה והקריות. האמת שלא חשבתי שזה יגיע אלינו, אבל מצד שני בגלל המיקום שלנו לקחתי גם את זה בחשבון".
אילן, גם הוא מתגורר ברחוב, מספר כי הוא עובד בפס הייצור של כיפת ברזל ברפאל. "הייתי בעבודה, היו אזעקות ונכנסנו לממ"דים. פתאום המשפחה שלי התקשרה אליי ואמרה שנפל טיל ופגע ברחוב. שיש נזק גדול, שריפה ושברים. גם הבית שלנו נפגע. הגעתי מהעבודה ומה שראיתי היה קשה. כמו שדה קרב. מראות שאנחנו רואים בעזה. בבית באותו הזמן היו הבן שלי ואשתו והנכדה שלי. הם ניצלו בנס כי הם היו בממ"ד. אני פועל ייצור של כיפת ברזל. הכיפה הזאת עושה כל כך הרבה דברים טובים ומצילה כל כך הרבה חיים. לצערי דווקא ברחוב שלי היא לא הצליחה להגן על הבית והרכוש שלי".
לזירת הנפילה הגיע גם מפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא. דובר צה"ל מסר כי "כוחות פיקוד העורף קפצו לזירה באופן מיידי והתחילו לבצע סריקות במקום, תוך שיתוף פעולה עם משטרת ישראל, כב"ה, מד"א והרשות המקומית".
עמיחי בן שלוש, ראש עיריית עכו
(צילום: מיקי שמידט )

ראש עיריית עכו, עמיחי בן שלוש, שגם אצלו נשמעו אזעקות רבות סיפר כי "אנחנו בשגרת חירום, הולכת וגוברת. תראו מה קורה בגזרה. כל המקלטים פתוחים. אירוע לא פשוט מבחינתנו. לקחנו החלטה לא לקיים לימודים כי יש לי בתי ספר ללא מרחב מוגן או מיגון מספק. אני לא אקח סיכון על הילדים".
ריאיון לאולפן: יונה יהב, ראש עריית חיפה
(צילום: מיקי שמידט )

יונה יהב, ראש העיר חיפה, הסביר את ההחלטות: "לא לומדים בבתי הספר כי אנחנו רוצים להשאיר את הילדים בסביבת מרחבים מוגנים. אנחנו מבקשים מאנשים להיזהר, הסתובבתי בעיר, העיר ריקה. יש משמעת וארגון וכך זה יימשך. הצפון והדרום לא מעניינים אף אחד. אף אחד מהממשלה לא היה פה גם לא הצבא. הכל אנחנו עושים לבד מול התושבים. זה לא ייתכן ככה, אנחנו נגמור את הקופה הציבורית ומה נעשה הלאה? יש כאן בניינים בלי מיגון אבל הם נבנו עם קירות מאוד עבים. בלבנון השנייה זה עזר, אבל זה סיכוי של 50/50".
פורסם לראשונה: 09:58, 22.09.24