(צילום: משי בן עמי)

יובל ממקה ודור קירנברג, בני זוג בני 25 מראשון לציון, החליטו להתחתן בארצות הברית וברוח התקופה ובעקבות ההגבלות הצפויות עם חזרתם משם, החליטו לעשות זאת בזום במקום. ואולם, למרות שהנישואים מוכרים בארה"ב, כשהגיעו לרשום את נישואיהם במרשם האוכלוסין בישראל - נתקלו בסירוב.
2 צפייה בגלריה
זוג גאה התחתן בארה"ב
זוג גאה התחתן בארה"ב
יובל ודור
(באדיבות יובל ממקה)
"התחתנו כדין ביוטה, אחרי שמספר מדינות בארה"ב אישרו להתחתן באמצעות הזום עם התעודה שהוחתמה על פי אמנת האג שגם ישראל חתומה עליה", סיפר היום (שני) ממקה לאולפן ynet. "הגענו לרשות האוכלוסין וההגירה בראשון לציון כדי לרשום את הנישואים שלנו כמו כל זוג. הפקידה הסתכלה במחשב וראתה שלא יצאנו מהארץ, ותהתה לפשר העניין".
לדבריו, "אחרי שהסברנו שהתחתנו בזום היא אמרה 'רגע, חתונה בזום אמרו לנו לא לקבל, זה מההנהלה הבכירה'. היא בעצם אמרה לנו - אני לא יכולה לקבל את התעודה ולרשום אתכם. תחזרו כשתהיה החלטה של משרד הפנים מה לעשות עם זה".
- התהליך של נישואין בארה"ב באמצעות זום זה הליך מקובל? "כן, מינואר 2020 מספר מדינות בארה"ב, בהן יוטה וקליפורניה, מאפשרות לבצע טקס נישואים באמצעות זום או כל תוכנת וידאו קונפרנס אחרת. הן שינו את החוקה במיוחד בשביל הנושא, כאשר המארח של הטקס, מקום מושבו הוא במדינה שבה מתבצעים הנישואים, וכך על פי החוקים שלהם אפשר להירשם. לאחר מכן מקבלים תעודת נישואים תקפה כדין אותה מדינה. זאת אותה תעודה כמו שהיינו מקבלים לו היינו טסים לשם ועורכים את הטקס פנים אל פנים".
לטענת בני הזוג, מי שהורה לעצור את תהליך הרישום הוא שר הפנים אריה דרעי. "רשות האוכלוסין וההגירה אמרו שהם בדקו בכל הדרגים הרלוונטיים במשרד, ואימתו את התעודות באמצעות משרד החוץ מול הקונסוליה. הם אמרו שאחרי שאימתו את התעודות הם פעלו על פי חוק מרשם האוכלוסין ואישרו את הזוגות. לאחר שהשר אריה דרעי שמע על הנושא הזה, הוא החליט לקטוע את התהליך ולהורות להם לעצור קבלה ורישום של זוגות נוספים".
2 צפייה בגלריה
זוג גאה התחתן בארה"ב
זוג גאה התחתן בארה"ב
מתוך תעודת הנישואין
(באדיבות יובל ממקה)
- עד כמה חשוב לכם להיות רשומים כזוג בישראל? "יש לזה חשיבות בשני דברים עקרוניים. אנחנו רוצים כמו כל זוג שהתחתן בחתונה אזרחית לשנות את הסטטוס שלנו במרשם האוכלוסין, זה הזכות והרצון שלנו. אנחנו רוצים לרשום את נישואינו ושיהיו מוכרים על ידי המדינה. בנוסף, יש גם הרבה נגזרות של זה שהן לאו דווקא חוקיות. לקחת משכנתא, ובהמשך כשנרצה להביא ילדים ולרשום אותם בצו הורות אנחנו חייבים להיות רשומים כנשואים. יש לזה המון נגזרות".
ממקה סיפר כי מתוכננת עתירה לבג"ץ בנושא: "עורך הדין שמייצג אותנו הגיש מכתב לממונה על אמנת האג להתריע שישראל לא מקבלת תעודות שהוחתמו כדין, זה השלב הראשון. פנינו גם למשרד המשפטים. כבר בשבוע הבא אנחנו מתכננים להגיש עתירה לבג"ץ - עם מספר זוגות שהתאגדו איתנו".
"זה היה אירוע לא נעים", אמר ממקה לסיום. "אני לא מאשים את הפקידה, זה נהלים שהעבירו מלמעלה. זה היה פשוט לא נעים שבאנו כמו כל זוג אחר לשנות את הסטטוס שלנו באיזשהו מאורע שהוא משמח, בכל השנה הזאת שהייתה קצת פחות שמחה, ויצאנו משם בסוג של עוגמת נפש".
לדבריו, "היא פשוט אמרה לנו - אני לא אוכל לקבל אתכם. מבחינתנו עדיף שלא הייתם פה ותבואו כשתהיה החלטה אחרת. הייתי רוצה שבמדינה שלנו שנחשבת הדמוקרטיה המתקדמת במזרח התיכון, ובייחוד ב-2021, שנוכל לעשות את הדברים קצת יותר בקלות, ועל פי חוק. לא ביקשנו שום דבר אחר".
רשות האוכלוסין וההגירה מסרה בתגובה: "ראשית נבהיר כי השר מעולם לא הנחה 'להתעלם' מתעודות נישואין שבוצעו כחוק, לא נאמר לפונים דבר כזה ואמירה זו היא לכל הפחות שקר מוחלט. זאת ועוד, כבר בבוקר בו הגיעו לביקור בלשכה וטענו מיד לאחריו כי סירבו לקבל את בקשתם נבדק הנושא. העובדות הן כי הבקשה אכן התקבלה על ידי עובדת הלשכה, בניגוד גמור לטענתם, ונאמר להם שלא יבוצע שינוי במרשם עד לסיום הבדיקה. למרבה הצער בני הזוג אינם מדייקים כמעט באף פרט בטענותיהם מזה מספר ימים ולראייה, הבקשה נמצאת בידינו".