נתניהו מצביע במליאת הכנסת בבחירות לוועדה לבחירת שופטים

לאחר הדרמה הגדולה שהתחוללה רגע לפני תחילת ההצבעה על הוועדה לבחירת שופטים, אז הקואליציה החליטה להסיר את כל המועמדויות מטעמה, למעט של ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) שסירבה לכך, ולהצביע נגד שתי המועמדות הנותרות כדי להביא להצבעה נוספת בעוד כחודש, חברי הכנסת מהאופוזיציה נותרו המומים. ח"כ גלעד קריב (העבודה) העביר היום (רביעי) באולפן ynet מסר חד-משמעי לחברי הקואליציה: "אם החבורה לא למדה לקח מהכנס הראשון של הכנסת, אז חצי מיליון איש ולדעתי הפעם יותר, יחכו להם ברחובות. מה אתם חושבים שהמחאה נעלמה?".
קריב ציין כי הוא מתכוון בכל מקרה להצביע בעד מועמדת האופוזיציה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), והוסיף כי "בהתאם להחלטות הקואליציה אני אחליט האם אני גם תומך בנציג קואליציה, כי אני חושב שצריך להיות נציג קואליציה ונציג אופוזיציה".
5 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
"אם הוא יכול לדחות ולהרוויח זמן - הוא ידחה וירוויח זמן". נתניהו מצביע במליאה, היום
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
(צילום: רויטרס)
הח"כ מהעבודה לא האמין לטענות הקואליציה לפיהן דחיית ההצבעה נובעת מהפרת המשמעת הקואליציונית של ח"כ גוטליב, שעשויה להביא להפרת ההסכמים הקואליציוניים - בהם מובטחת נציגות בוועדה לעוצמה יהודית. "אם נתניהו יוכל לדחות ולהרוויח זמן, הוא ידחה וירוויח זמן. יש לנו ראש ממשלה עתיר ניסיון, שתמיד ניהל את מדינת ישראל באמצעות שני כלים פוליטיים - דחיינות והסתה כנגד יריביו, והוא ממשיך. הם ישבו בבית הנשיא בצד השני של השולחן מול אלהרר, אבל ישלחו את האנשים שלהם למליאה לפסול באופן אישי ולהצביע נגדה", אמר קריב.
ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) הסכים עם דבריו של קריב, ואמר "נתניהו אותו נתניהו. תפסיקו לקנות את מסך העשן הזה. נתניהו מבין ושולט לגמרי. הוא רוצה שכל התקשורת תדבר על הספינולוגיה הזאת, על הצעקות ועל טלי גוטליב". סובה פנה לחברי יש עתיד והמחנה הממלכתי, ואמר: "חודשיים וחצי אתם יושבים בבית הנשיא. תראו את האירוע הזה, ותפיקו לקח".
ח"כ גלעד קריב בריאיון
(צילום: אלכס גמבורג, גיל יוחנן)

ח"כ יבגני סובה בריאיון
(צילום: אלכס גמבורג, גיל יוחנן)

ח"כ שרן השכל (המחנה הממלכתי) לא התחייבה כי מפלגתה תפרוש מהשיחות בבית הנשיא אם לא ייבחרו היום מועמדים לוועדה לבחירת שופטים, וציינה כי "טובת המדינה היא שנגיע לפשרה, אבל יש גבול שבו אנחנו באמת נרגיש שאנחנו הולים סחור סחור ועושים לנו תרגילים. כבר אמרנו מקודם, אנחנו לא נישאר שם, ותאמין לי, אנחנו נדע שהם עושים את זה".
לדברי השכל, "הדבר היחיד שעקבי אצל נתניהו והממשלה שלו, הוא שאין להם יכולת לקבל הכרעות והחלטות. הם פעם אחר פעם מסרבים להחליט, מחפשים תרגילים ומניפולציות כאלו ואחרות, עוקפים את החוקים, מייצרים תקדימים, חוצים קווים אדומים". הח"כית אף הציעה הצעה יצירתית: "יש פרשנות שאם לא נבחרת אישה לוועדה לבחירת שופטים - מיידית צריך לעשות עוד הצבעה. אנחנו נדרוש את זה, וכנראה שבסופו של דבר יהיו עתירות בנושא לבג"ץ - שייאלץ להיכנס לפוליטיקה ולהכריע".
ח"כ שרן השכל בריאיון
(צילום: אלכס גמבורג, גיל יוחנן)

ח"כ אביגדור ליברמן בריאיון
(צילום: גיל יוחנן, אלכס גמבורג)

התקיף מכולם היה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שאמר כי "מדובר בפארסה ובתרגיל מלוכלך של נתניהו שכל מטרתו זה כרגע להכניס את דרעי לתוך הממשלה. בתמורה לזה הוא הסכים להליך הצבעה לוועדה לבחירת שופטים, אבל ברגע שהוא הבין שכנראה לפיד וגם גנץ מתנדנדים ולא בטוח שייתנו לו את ההכשר לכל המהלך של עילת הסבירות - אז הוא מיד זז אחורה. כל המדינה מפסידה על הגב של דרעי".
לדברי ליברמן, "נתניהו מכניס כרגע את כל המדינה לסחרור - לא רק את המערכת הפוליטית, גם את החברה הישראלית. הדבר הזה יביא גם לפגיעה במעמד הבינלאומי ובכלכלת המדינה". הוא טען כי "בעולם גם מבינים שזו לא רק דחייה - זה ניסיון להשתלט על בית המשפט העליון. שר המשפטים אומר בקולו שצריך לחכות ולראות את התוצאות של הבחירות ללשכת עו"ד כדי להשיג שליטה מוחלטת בעליון".
לעומת ליברמן, ח"כ ניסים ואטורי (הליכוד) דווקא נשמע יותר אופטימי: "יכול להיות שזה טוב גם לקואליציה וגם לאופוזיציה. עדיף ללכת לבחירות לוועדה בעוד חודש ולא להיכנס ישר עם הראש בקיר". לדבריו, "סיעת הליכוד היא יד אחת - אנחנו נבוא ונצביע יחד".
(צילום: גיל יוחנן, אלכס גמבורג)

5 צפייה בגלריה
ניסים ואטורי
ניסים ואטורי
"עדיף ללכת לבחירות לוועדה בעוד חודש ולא להיכנס ישר עם הראש בקיר". ואטורי
(צילום: אבי חי)
5 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
"כמה פעמים צריך לתת לנתניהו לשקר ולרמות אותנו? אסור לעשות מו"מ איתו". מיכאלי עם רייטן וגנץ במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ מרב מיכאלי בריאיון
(צילום: גיל יוחנן, אלכס גמבורג)

גם יו"ר העבודה מרב מיכאלי אמרה במשדר המיוחד של ynet מהכנסת כי מפלגתה, שלא שיתפה פעולה עם השיחות בבית הנשיא, הזהירה מכך. בריאיון אמרה: "כמה פעמים צריך לתת לנתניהו לשקר ולרמות אותנו? אסור לעשות מו"מ עם נתניהו, הכאילו הידברות הזו שהיא עוד דרך לעשות סיבוב על מי שמאמינים לו". לדבריה, "בנתניהו צריך להיאבק עד שננצח".
החלטת נתניהו לדחות את ההכרעה בחודש הובילה כאמור לזעם באופוזיציה - ולאיומים בפיצוץ השיחות בבית הנשיא. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר כי "נתניהו איבד שליטה על ממשלתו והוא שבוי בידי הקיצונים. הוא מרסק את הדמוקרטיה הישראלית, את הכלכלה, את הבטחון ואת אחדות העם, הפר את התחייבותו לנשיא וגורם לסיום השיחות".
דקות לפני כן שוחח יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ עם נשיא המדינה יצחק הרצוג והודיע לו כי אם הקואליציה תפר כדבריו את הסיכומים בנוגע לבחירת נציג אופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים, המשמעות תהיה הפסקת השיחות בבית הנשיא.
5 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
מליאת הכנסת, היום
(צילום: AP)

מה בעצם קרה היום בכנסת? הסבר קצר

הדרמה שהתרחשה היום בכנסת הגיעה בתום שבועות ארוכים של ציפייה לבחירות החשאיות בכנסת לשני נציגיה בוועדה לבחירת שופטים – ובאופוזיציה סימנו אותן כרגע קריטי שבו תיבחן המחויבות של הקואליציה לפשרה סביב המהפכה המשפטית. לרוב נהוג שלוועדה נבחר נציג אחד מהקואליציה ונציג שני מהאופוזיציה, ולפיד וגנץ הזהירו כי הפרת הנוהג הזה ובחירת שני נציגי קואליציה תביא לפיצוץ השיחות.
לאורך הימים האחרונים לא היה ברור כיצד תפעל הקואליציה, אבל הבוקר פעל נתניהו נמרצות להסרת שאר מועמדי הקואליציה ולהשאיר רק מועמד אחד שייבחר לצד נציגת האופוזיציה קארין אלהרר. נציג הקואליציה אמור היה להיות לפי ההסכמים הקואליציוניים ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, אבל ח"כ טלי גוטליב מהליכוד סירבה לפרוש מהמרוץ – גם אחרי שיחה קשה עם רה"מ וצעקות לעברה בסיעה. הפתרון שנתניהו בחר הוא דחיית הבחירות, על ידי הוראה להצביע נגד גוטליב ונגד אלהרר. הסיבה: לפי התקנון, אם לא נבחר נציג – הבחירות החשאיות בכנסת ייערכו מחדש בתוך חודש.
בקואליציה מסבירים שנתניהו נדרש לעשות זאת כדי להימנע מהפרת ההסכם עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר – אבל ברקע עמד גם לחץ משר המשפטים יריב לוין, שדחיית הבחירות בכנסת יכולה להועיל לו, כיוון שעד הבחירות החוזרות ייערכו גם הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, שגם לה יש שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים – והקרב שם עשוי להשפיע על מאזן הכוחות העתידי. באופוזיציה האשימו שמדובר בתרגיל פוליטי ובהפרת הסיכומים בבית הנשיא.