תיעוד: מהומות והפרות סדר במזרח ירושלים
(צילום: silwanic, Al Qastal)

ברקע השביתה כללית בשטחי הגדה ואזור ירושלים בעקבות מותו של המחבל עודאי תמימי, המשיכו הפלסטינים להתעמת אמש (חמישי) עם כוחות הביטחון ולהפר את הסדר ברחבי יהודה ושומרון. בשעות הערב המאוחרות פרצו מהומות גם בכמה מוקדים במזרח ירושלים.
בשל המצב, הוחלט בתום הערכת מצב שקיים שר הביטחון בני גנץ, כי מעבר סאלם ייסגר לכניסת ערביי ישראל לאזור ג'נין החל מהערב "ועד להודעה חדשה". לפי הודעת משרד הביטחון, הצעד נעשה "בעקבות פיגועי הירי שבוצעו לעבר מוצב סאלם והמעבר בעת האחרונה".
8 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם
הנזק שנגרם
הנהג נפצע קל. הנזק שנגרם לאוטובוס בצומת עטרות
8 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם
הנזק שנגרם
הנזק שנגרם לאוטובוס
8 צפייה בגלריה
תיעוד פעילות הכוחות
תיעוד פעילות הכוחות
כוחות המשטרה במזרח ירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)
בערב יידו פלסטינים אבנים לעבר אוטובוס שהיה ריק מנוסעים סמוך לצומת עטרות במזרח ירושלים. צוות מד"א שהוזעק למקום פינה לבית החולים הדסה הר הצופים את הנהג, כבן 30, שנפצע קל. ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית מסר בעקבות האירוע כי "התחבורה הציבורית בכלל והאוטובוסים בפרט הם סמל שלטון, ולכן הנהגים והנוסעים מותקפים שוב ושוב. אסור שדם הנהגים והנוסעים יהיה הפקר".
כוחות המשטרה הדפו מתפרעים שיידו אבנים, הציתו פחים וחסמו צירים במזרח ירושלים. המשטרה עצרה שני חשודים, תושבי אום טובא ובית חנינא, שיידו אבנים וחפצים לעבור כוחות הביטחון. בסילוואן ירו המתפרעים זיקוקים לעבר הכוחות.
מוקדם יותר הושלכו אבנים לעבר כלי רכב ישראליים בחווארה ובחוצה בנימין, סמוך לכפר עבוד. יושבי הרכב לא נפגעו. במקביל, כוחות הביטחון הגיעו לבית משפחת המחבל תמימי, בניסיון לסגור את סוכת האבלים שנפתחה עבורו בכפר סילוואן. במחנה הפליטים שועפט וענאתא אף התקיימה תהלוכת תמיכה בתמימי, שבמהלכה הונפו דגלי חמאס.
צעדת תמיכה במחבל עודאי תמימי בשועפט ובענאתא

כוחות הביטחון בבית משפחת המחבל עודאי תמימי

8 צפייה בגלריה
עימותים בחברון
עימותים בחברון
עימותים בחברון
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
עימותים ליד שכם
עימותים ליד שכם
עימותים ליד שכם
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
עימותים בבית לחם
עימותים בבית לחם
עימותים בבית לחם
(צילום: רויטרס)
תיעוד מחברון: בריחת פלסטינים מירי של לוחמים

על פי משרד הבריאות הפלסטיני, שני פלסטינים נפצעו באורח אנוש מירי של כוחות הביטחון במהלך עימותים בכפר סעיר שבחברון ובאזור א-ראם. בחברון תועד ירי של לוחמים לעבר רכב פלסטיני, שממנו נמלטו שניים.
בבית אומר, גם באזור חברון, התפתחה הפרת סדר שהסתיימה בירי גומי של חיילים על מסיתים מרכזיים. המתנחלים, מצדם, קיימו אחר הצהריים הפגנות סמוך לחווארה שבשכם, במחאה על ידויי האבנים האחרונים שהתרחשו על הציר.
מוקדם יותר אתמול, לאור השביתה שקיימה הפלסטינים, רחובות מרכזיים בגדה, בין היתר בג'נין, בחברון ובחווארה, היו שוממים, וצעירים הציתו את גדר ההפרדה שבאזור בית איג'זא, מצפון-מערב לירושלים. עוד קודם לכן, בשעות הלילה, התאספו המונים במחנה הפליטים שועפט וקראו קריאות בשבחו של תמימי.
"הוא אמר שהוא רוצה התנגדות מזוינת" - מושל שכם על אבו מאזן

מושל שכם, איברהים רמדאן, שספג ביקורת מהפלסטינים לאחר שכינה לפני כשבועיים אימהות של שהידים "סוטות", עורר אתמול שוב מחלוקת. בריאיון לרדיו "עלם" הפלסטיני אמר המושל כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן "מעוניין בהתנגדות מזוינת". לדבריו, כך טען היו"ר במסגרת ישיבת מושלים מהאזור, והוסיף כי "הוא אמר זאת כמה פעמים, אבל לאבו מאזן יש הסכמים בינלאומיים שהוא מחויב להם, ולכן הוא לא יכול להכריז זאת בפומבי".
רמדאן, איש פת"ח ממנהיגי הרשות הפלסטינית, ידוע בקרבתו לבכירי הרשות הפלסטינית, שמייחסים לו כבוד. לאחרונה חשף המושל כי ישב בשכם עם מבוקשי העיר העתיקה, בהם אנשי ארגון "גוב האריות", בניסיון לשכנע אותם להסגיר את עצמם. רמדאן הצהיר כי "ניסיתי להגיע איתם להבנות כדי שנגיע להסכם בינם לבין ישראל, שיפסיקו לרדוף אחריהם. לצעירים האלה יש תכונות פטריוטיות".
גנץ: "פוליטיקאים חסרי אחריות מביאים לתקיפת חיילי צה"ל ביהודה ושומרון"
(צילום: קונטקט)


גנץ: "מי שמחבק את הפורעים פוגע בביטחון הלאומי"

שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס אמש לתקיפת לוחמי צה"ל בידי קבוצת מתנחלים סמוך לכפר חווארה שבשכם, בהם חייל שנעצר. בהצהרה לתקשורת שקיים בכפר המכביה תקף את ראשי הציונות הדתית, ואמר כי "מתנהל מסע אלים של פוליטיקאים חסרי אחריות וחסרי ניסיון, ובראשם בן גביר וסמוטריץ', שגורמים להצתת השטח, ולעידוד בפועל לפשיעה לאומנית ולתקיפת חיילי צה"ל".
גנץ הוסיף כי "כוחות הביטחון אינם פועלים בשליחת שר הביטחון או הקואליציה, אלא בשליחות אזרחי ישראל. ביטחון ישראל, חיילי צה"ל וחיי אדם אינם כלי שרת של אף פוליטיקאי". לדבריו, "כשתוקפים את חיילי צה"ל אין 'אבל' או 'לצד זאת'. יש תמרור עצור. מי שבהתנהלותו והתבטאותו מחבק את הפורעים, ובאותה היד מכה את חיילי צה"ל, פוגע בביטחון הלאומי".
גם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי התייחס לאירוע, ובמהלך נאומו בטקס שקיים צה"ל אמר כי "ביהודה ושומרון ישנו ריבון אחד והוא צה"ל. כל ניסיון של גורמים כאלו ואחרים ליטול אחריות ולהפעיל כוח באשר הוא, שלא בסמכות, היא בלתי מתקבלת על הדעת ובלתי חוקית.
"הלילה שוב נחצה קו אדום, ולא בפעם ראשונה. מדובר באירוע חמור ביותר, המגלם התנהגות עבריינים, מבישה ומחפירה, הדורשת מיצוי דין מהיר ומחמיר. אני מגבה את פעילותם החשובה של לוחמי צה"ל, הפועלים מסביב לשעון להגנת תושבי מדינת ישראל. מי שתוקף חיילי צה"ל, מילולית או פיזית, הוא עבריין. כל מי שפוגע בחייל צה"ל הוא אדם מקולקל ערכית".
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בפגישתו עם המאבטחים
ראש הממשלה יאיר לפיד בפגישתו עם המאבטחים
הופנתה כלפיו ביקורת על שבירך את צה"ל ושב"כ ולא את המאבטחים לאחר הפיגוע אמש. לפיד והמאבטחים, אתמול
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בתוך כך, אתמול בצהריים נפגש ראש הממשלה יאיר לפיד עם נדב וסרגיי, המאבטחים שחיסלו את המחבל עודאי תמימי אתמול במעלה אדומים, והעניק להם תעודות הערכה. רה"מ שיבח את השניים, ואמר כי פעולתם היא "הגדרה של גבורה, לעשות מעשה שמציל חיים של אנשים. מדינה שלמה מלאה הערכה והכרת תודה לשניכם". הפגישה מגיעה ברקע הביקורת שהופנתה כלפי לפיד, לאחר שבהודעתו אתמול בירך את צה"ל ושב"כ על חיסול המחבל תמימי, למרות שהוא נוטרל על ידי המאבטחים במקום.
פורסם לראשונה: 21:21, 20.10.22