שירות בתי הסוהר ביטל לאחרונה, בשל התפשטות זן האומיקרון, את מפגשי ההתייחדות החודשיים של אסירים עם נשותיהן. הנשים זועמות על ההחלטה, ודורשות לאפשר להן להיפגש עם בעליהן ולהחיל על הכלא את הכללים הנהוגים בארץ, ובהם הצגת תו ירוק למחוסנים - או בדיקה שלילית.
2 צפייה בגלריה
אגף 7 שבו שוהים המשתתפים בתוכנית
אגף 7 שבו שוהים המשתתפים בתוכנית
אסירים בכלא. ארכיון
(צילום: אביגיל עוזי)
"המפגשים שלי עם בעלי האסיר מחזיקים אותנו ונותנים לו ולי את התקווה, בדיוק כמו ביקורי הילדים", מספרת ל', אשת אסיר שריצה כבר שבע שנות מאסר מתוך ה-11 שנגזרו עליו. "הכי קל זה לסגור את הכלא, הרי הם רק אסירים. גם אם הענישו אותם, למה לקחת מהם צלם אדם?".
ל', בת 35 ואם לשלושה ילדים קטנים, סיפרה על הרצון שלה ושל בעלה להרחיב את המשפחה, רצון שהתפרצות הקורונה גדעה. "בעלי כבר נדבק בקורונה מסוהר. למה את שב"ס מכניסים לסוג של סגר כשכל המדינה שלנו מתנהלת על פי תו ירוק?", היא תהתה. "המדינה ממשיכה להתנהל והכול פתוח עם מגבלות קורונה. אסירים צריכים לומר תודה שנותנים להם לחם, מים ולנשום?".
בשנתיים מאז פרוץ המגפה, אומרת ל', "הילדים סבלו קשות". לדבריה, "הם בקושי חיבקו את אבא שלהם בביקורים שמרביתם היו עם מחיצה ביניהם, וגם זה עכשיו חזר. הם מתגעגעים. המערכת אטומה לצרכים שלנו – נשות האסירים וילדיהם".
ל' מספרת כי ההתייחדות מאשפרת לה ולבעלה לשהות יחד בחדר המיועד לכך במשך לילה שלם. "לא פחות חשוב מהקרבה האינטימית, אנחנו יכולים לדבר בשקט וככה להחזיק את המשפחה ולהמתין שימי הכלא יסתיימו", היא אומרת.

"הוא משלם על מה שעשה בכך שהוא בכלא"

בעלה של א', אם לחמישה ילדים, נכנס לכלא במרץ 2020. "בשנה הראשונה הילדים בכלל לא זכו לליטוף או חיבוק מאבא. ההתנהלות בביקורים טראומטית והכניסה אותם לטראומה קשה", היא אמרה בכעס. "אין ספק שהוא משלם על מה שעשה בכך שהוא בכלא. אבל קצת חמלה, שיראו את הילדים והאישה של האסיר כבני אדם. אנחנו לא חטאנו, וכל עולמו של האסיר זה לחזור למשפחה שלמה ובריאה".
לטענתה, "עשו סטופ להתייחדות כי בא להם. בחוץ המדינה פתוחה תחת מגבלות, והאסירים לא שונים מכלל האזרחים. בעלי נדבק מסוהר, הרי הם יוצאים הביתה וחוזרים לכלא. בסגר הראשון והשני עוד הבנתי, אבל עכשיו? ההתייחדות חשובה לי כמו לבעלי, במיוחד כדי לשמור על התא המשפחתי גם כשהוא בכלא".
2 צפייה בגלריה
"למה לבטל? איך אפשר לשרוד שנות מאסר ככה?
"למה לבטל? איך אפשר לשרוד שנות מאסר ככה?
"למה לבטל? איך אפשר לשרוד שנות מאסר ככה?
(צילום: עידו ארז)
אשת אסיר נוספת קראה לנציבת שב"ס קטי פרי להתחשב בנשות האסירים. "לדרוש תו ירוק, לדרוש בדיקה 72 שעות לפני הכניסה זה בסדר", היא אמרה. "אבל למה לבטל? איך אפשר לשרוד שנות מאסר בלי התייחדות?".
משב"ס נמסר בתגובה כי הארגון נוקט פעולות רבות על מנת להיערך מול מגפת הקורונה מזן אומיקרון, ובכללן "חידוש ההכרזה לגבי ויעודים חזותיים על ידי שר המשפטים והשר לביטחון הפנים, צמצום כניסת מורים ומתנדבים אזרחיים למתקני הכליאה, ביטול חופשות והתייחדויות בהתאם להכרזת השר לביטחון הפנים ופעולות חיסון לכלל האסירים והעצורים".
עוד מסרו בארגון: "בשים לב לתנאים הייחודיים הקיימים בשירות בתי הסוהר, ובצורך להגן על האסירים בפני התפשטות נגיף האומיקרון, היה צורך בשינוי מתווה ההנחיות והתאמתן למציאות הקיימת. נדגיש כי שירות בתי הסוהר עושה כל שביכולתו לאפשר קשר עם המשפחות ושגרת יום ולראיה המשך קיום ביקורי משפחות, גם אם מאחורי מחיצה ושמירה על השגרות בתוך מתקני הכליאה".