12 צפייה בגלריה
עמדות אבטחה באריאל
עמדות אבטחה באריאל
(צילום: אלישע בן קימון,יואב דודקביץ, אלישע בן קימון)
פיגוע הירי בליל שבת בכניסה לעיר אריאל, שבו נרצח המאבטח ויאצ'סלב (דניאל) גולב (23), חידד את הבעייתיות בסוגיית עמדות האבטחה בכניסות להתנחלויות ביהודה ושומרון. הגורמים האזרחיים שעוסקים בנושאי ביטחון מתריעים כבר שנים על שינויים משמעותיים שיש לעשות, אך עם השנים הדרישות נזנחות והתוכניות לא מקודמות.
סיור שערכנו אתמול (ראשון) בכניסות לכמה התנחלויות מעיד כי חלה התקדמות במיגון, במכשור ובתנאים של המאבטחים, אך עדיין יש מקום לשיפור. בשנים שבהן כיהן שר האוצר אביגדור ליברמן בתפקיד שר הביטחון נכתבו שתי תוכניות רחבות-היקף לשיתוף פעולה עם הנהגת המתנחלים שעיקרן הוא עיבוי מערך האבטחה וההגנה על היישובים.
התוכנית הראשונה היא דו-שלבית ועוסקת בתוספת עמדות שמירה והמרת עמדות ביטחון שוטף לעמדות שמירה מקצועיות. שלמה ועקנין, קצין הביטחון של מועצת יש"ע, הסביר: "כשאנחנו מדברים על עמדות ביטחון שוטף, הכוונה היא לחיילים בסדיר שמתחלפים ולא על מאבטחים קבועים שמכירים את הגזרה, נחשבים מקצועיים ועברו הכשרה מתאימה על ידי חברות אבטחה אזרחיות".
התוכנית השנייה עוסקת בתקצוב מרכיבי הביטחון בהיקף של כ-500 מיליון שקל לשיפור ושדרוג האמצעים הטכנולוגיים בהתנחלויות. בין היתר מדובר על מצלמות משוכללות, אמצעי חיווי, אמצעי תצפית רחבים וגם אמצעים פיזיים להגנה על ההתנחלויות עצמן כמו גדרות ועמדות תאורה. שתי התוכניות אושרו כבר בעבר במשרד הביטחון, אך לא קודמו וגם כעת ממתינות לאישור השר המכהן בני גנץ.
12 צפייה בגלריה
תיעוד הירי, ויאצ׳סלב גולב
תיעוד הירי, ויאצ׳סלב גולב
המאבטח שנרצח ויאצ'סלב (דניאל) גולב וזירת פיגוע הירי בכניסה לאריאל
הלווייתו של ויאצ'סלב (דניאל) גולב שנרצח בפיגוע באריאל
(צילום: אלכס גמבורג)

העמדה בכניסה לעיר אריאל, שבה רצחו המחבלים יחיא מרעי (19) ויוסף עאסי (20) מהכפר הפלסטיני קראוות בני חסן את המאבטח גולב לוקה בחסר בכמה היבטים. מערך האבטחה בעיר התריע על כך לגורמי הביטחון הצבאיים במהך השנים, אולם הבוטקה שבו אירע פיגוע הירי הוא קטן וממוקם על אי תנועה בין שני צירים באופן שמקשה מאוד על יכולת התגובה והראייה לטווח רחוק.
בנוסף, בגלל מגבלות התנועה, הכניסה לבוטקה היא מכיוון הכביש ולא מתוך העיר. כלומר, בכל פעם שמאבטח נכנס לעמדה - הוא חשוף לחלוטין למפגעים. כמו כן, בזירה לא קיימת עמדת תצפית שאמורה לתת מענה לאיומים ביטחוניים מנקודה גבוהה יותר. לאחר פיגוע הירי הובאו למקום כמה בטונדות ועמדת התצפית הוקמה, אך בשלב זה היא אינה מאוישת בשל שיקולי תקן ותקציב.
בעיריית אריאל הסבירו כי לנוכח פיגוע הירי פועלים גורמי הביטחון האזרחיים ללימוד תחקיר האירוע כדי לבצע שינויים. "זו לא שאלה של אם נבצע שינויים, אלא שאלה של כמה ובאיזה סדר גודל", הסביר גורם בעירייה. "אנחנו יודעים שצריך פה שינוי תפיסתי בכל מרחב האבטחה על הכניסה".
12 צפייה בגלריה
עמדות אבטחה באריאל
עמדות אבטחה באריאל
עמדת האבטחה בכניסה לאריאל
(צילום: אלישע בן קימון)
12 צפייה בגלריה
עמדות אבטחה באריאל
עמדות אבטחה באריאל
(צילום: אלישע בן קימון)
בהתנחלות עמנואל בשומרון נהנה המאבטח מעמדת שמירה מרווחת, ממוגנת ורוויה באמצעי תצפית. העמדה ממוגנת ירי ויוצרת מיגון יעיל יחסית עבור המאבטח. יחד עם זאת, בגלל שיקולי תקציב אין תצפיתנים שיעברו בחמ"ל מסודר על המסכות והדבר. המשימה נופלת על כתפיו של המאבטח.
מדובר בחלוקת קשב בעייתית עבור המאבטח, שאמון על פיקוח הנכנסים להתנחלות ובמקביל על צפייה במצלמות שמשקיפות סביב הגדר. בשבועות הקרובים צפויים להקים בעמנואל חמ"ל חדש שיכלול את כל האמצעים הטכנולוגיים. החמ"ל צפוי להיות מאויש על ידי תצפיתנים לאורך כל שעות היממה.
12 צפייה בגלריה
עמדות אבטחה בעמנואל
עמדות אבטחה בעמנואל
עמדת האבטחה בעמנואל
(צילום: אלישע בן קימון)
מערך אבטחה מסודר מאוד מצאנו בהתנחלות אפרת בגוש עציון. "אנחנו דוגלים בשיטה של 'אם אני לא אדאג לעצמי, אף אחד לא ידאג לי'", אמר ראש המועצה עודד רביבי. "אני מנסה ופועל כדי שאצלי לא יהיה חסר כלום. מיד אחרי הפיגוע באריאל הנחיתי לתרגל את כלל הצוותים בעמדות ולבדוק ערנות. בסוף, האיום הכי גדול שלנו הוא השגרה. אנחנו באמצע תקופה מתוחה וצריך להחזיר את החדות לאנשים. טכנולוגיה יש בלי סוף, אבל הכי חשוב זה לתרגל האנשים מבצעית".
בכניסה לעיר החרדית ביתר עילית, צפונית לגוש עציון, יש עמדות ביטחון טובות יחסית. אבל גם שם היו שמחים לאמצעים טכנולוגיים טובים יותר. האיום הכי גדול על ההתנחלות הוא הקרבה לכפר הפלסטיני חוסאן, שעלול להפוך לאזור מילוט מצוין עבור מחבלים. בעבר התרחשו כמה פיגועי דקירה בכניסה לעיר, בעיקר בזמן יציאת או כניסת פועלים פלסטינים.
12 צפייה בגלריה
עמדות אבטחה באפרת
עמדות אבטחה באפרת
עמדת אבטחה בכניסה להתנחלות אפרת
(צילום: יואב דודקביץ)
12 צפייה בגלריה
עמדות אבטחה באפרת
עמדות אבטחה באפרת
(צילום: יואב דודקביץ)
12 צפייה בגלריה
עמדות אבטחה באפרת
עמדות אבטחה באפרת
(צילום: יואב דודקביץ)
12 צפייה בגלריה
עמדות אבטחה בביתר עילית
עמדות אבטחה בביתר עילית
וכך זה נראה בכניסה לביתר עילית
(צילום: יואב דודקביץ)
12 צפייה בגלריה
עמדות אבטחה בביתר עילית
עמדות אבטחה בביתר עילית
(צילום: יואב דודקביץ)
12 צפייה בגלריה
עמדות אבטחה בביתר עילית
עמדות אבטחה בביתר עילית
(צילום: יואב דודקביץ)
"בסוף אתה עובד עם סל תקציב נתון, אם אתה מעלה בשכר לכל מאבטח - אתה צריך להוריד עמדות", אמר קב"ט מועצת יש"ע ועקנין. "יש לא מעט יישובים וערים שהורידו עמדות, הם מעדיפים סייר שעובר בכמה נקודות או שימוש באמצעים טכנולוגיים מאשר מאבטח סטטי. היו הרבה שנים שקטות, בטח ביחס למה שעברנו בתחילת שנות האלפיים, ולכן יש ירידה במערך ובאמצעי הביטחון שמוקדשים ליישובים ביהודה ושומרון".
הקב"ט אמר עוד: "יש קיצוץ מתמיד מתוך תפיסת עולם של צמצום בעמדות. לצערנו, צפוי להיות קיצוץ נוסף ב-10 יישובים לפחות במהלך החודשים הקרובים. כל קיצוץ כזה פוגע אנושות במערך האבטחה ומסכן את ביטחון התושבים. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם צה"ל וגורמי הביטחון, אך לצערנו שר הביטחון בחר להמשיך לקצץ בתקציבים במקום לקדם את שתי התוכניות שכבר אושרו בעבר במשרדו במטרה לשפר את האבטחה ומיגון היישובים ביהודה ושומרון".
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה לממצאים ולטענות על עיכוב תוכניות לשיפור מערך האבטחה: "מערכת הביטחון פועלת על פי תוכנית רב-שנתית לחיזוק ועיבוי מרכיבי הביטחון ביישובים ביו"ש".

פער מדאיג

פיגוע הירי באריאל נפל על התפר שבין המשימה הצה"לית לשמור על ביטחון התושבים ביהודה ושומרון לבין נקודת אבטחה אזרחית בכניסה לעיר הישראלית שמהווה סמל מרכזי להתיישבות וממוקמת על כביש 5 המרכזי. בעוד לוחמי צה"ל, בהם מאות חיילי תגבור, עדיין מבצעים משימות הגנה והתקפה בדריכות גבוהה ובערנות שמונעת ממחבלים לנסות לפגוע בהם, לא כך היה בליל שישי בכניסה לעיר מול המאבטח שנרצח ובת זוגו שעליה סוכך בגופו.
באוגדת איו"ש אמרו בסוף השבוע כי המאבטחים האזרחיים, שכפופים לקב"טים ולרבש"צים, הם גם תחת אחריות החטיבות המרחביות. ואולם, נראה שיש פער מדאיג בין משימתם, שלרוב נפרסת על משמרת אבטחה שגרתית של 10-8 שעות, לבין היותם "חיילים" לכל דבר, שאמורים לעבור תדרוכים, תרגולות, חיבור לתמונת המצב ולהתרעות לפיגועים, כחלק ממשימת ההגנה של הצבא.
כל אלו מתוחקרים כעת בצה"ל, אך כבר עולים סימנים מטרידים מתפקוד האבטחה בנקודה שאפשרו את הצלחת הפיגוע: שני המחבלים הכירו את המרחב ועדיין, כדי להיות בטוחים, עצרו עם מכוניתם בנקודה גבוהה סמוכה ותצפתו על עמדות הבוטקה שבכניסה לעיר. כאשר ראו שרק אחת מעמדות הבוטקה המשוריינות והקטנות מאוישת, הם הבינו שזו תורפה מבצעית לטובתם, וסימנו זאת כמטרה נוחה לפגיעה.
הם שבו למכוניתם, נסעו לבוטקה ופתחו באש לעבר העמדה שבה היו ביחד המאבטח והמאבטחת. כאשר הבחינו בתנועה קלה כשקורבנם נפל מטה - הם חשבו שיש במקום מאבטח נוסף שירה לעברם בעת מנוסתם, ולכן אחד מהם יצא מהמכונית והמשיך בירי, שגם אותו ספג המאבטח.
12 צפייה בגלריה
המחבל יוסוף עאסי עצור על ידי כוחות הביטחון, המחבל יחיא מרעי עצור על ידי כוחות הביטחון
המחבל יוסוף עאסי עצור על ידי כוחות הביטחון, המחבל יחיא מרעי עצור על ידי כוחות הביטחון
מעצר המחבלים שרצחו את המאבטח
(צילום: דובר צה''ל)
בדרך כלל שתיים מהעמדות מאוישות או שאחד מהמאבטחים נמצא מחוץ לעמדה, לבדיקה חיצונית של המגיעים לעיר וכחיפוי הדדי עם המאבטח שבתוך הבוטקה. המטרה היא שגם אם נפתחת אש ממכונית מתקרבת, לפחות אחד מהמאבטחים יגיב באש, מה שלא קרה כאן: המאבטחת הייתה יחד עם המאבטח באותו הבוטקה בזמן הירי, ובקרבת מקום, לפי התיעוד, גם כלבם הקטן.
אפשר להניח שהשניים היו דרוכים פחות בגלל השעה החריגה שבה סביר פחות שיבוצע פיגוע באיו"ש במתווה שכזה: תנועה דלילה מאוד של רכבי יהודים בכבישים בגלל ליל שבת, דבר שמוביל גם לכך שהלוחמים שמאבטחים בדרך קבע את הטרמפיאדה שבמעלה הכביש, בכיכר הכניסה לאריאל, לא נמצאים שם בשעות אלה, ומגנים על היישובים בתוכם או בסביבתם.
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל למיפוי בתי המחבלים שביצעו את הפיגוע באריאל
(צילום: דובר צה"ל)

העמדות הללו עדיין מתועדות סביב השעון לחמ"לי איסוף ושליטה, צבאיים ואזרחיים, בנוסף לסנסורים נוספים שמאפשרים הגנה יחסית חזקה על אריאל, עיר גדולה יחסית שלא נרשם בה פיגוע חדירה זה שנים רבות. יחד עם זאת, בעקבות הפיגוע מתכוונים בצבא להדק את שיתוף הפעולה והפיקוח על המאבטחים האזרחיים, שבעבר החליפו את הלוחמים ששמרו בכניסה ליישובים.
בצה"ל מסבירים כי האחריות הכוללת והמרחיבה עם מאבטחי היישובים באיו"ש מוטלת על הצבא, אך האבטחה הזו מתקיימת בהתאם לצו השמירה שמקביל לחוק השמירה ולכן מתנהל ברשויות המקומיות. את הנהלים המקצועיים מכתיב מפקד הגזרה הצבאי, אך את הביקורות והניהול בפועל מבצעים הקב"טים והרבש"צים. מח"ט גזרתי של צה"ל לא יכול לפטר רבש"צ/קב"ט כעובד עירייה אם התרשל, אך כן לבטל את מינויו. את הביקורות על רמת המאבטחים, נשקם וציודם מבצעים הרבש"צים וחברות האבטחה הפרטיות.
פורסם לראשונה: 22:42, 01.05.22