1 צפייה בגלריה
איל חולתא ואסדת הגז כריש
איל חולתא ואסדת הגז כריש
"לבנון לא קיבלה 100 אחוז ממה שביקשה". אייל חולתא ואסדת הגז כריש
(צילום: מוטי קמחי, AFP)
ראש המל"ל איל חולתא אמר הערב (רביעי) בתדרוך על הסכם הגבול הימי כי "לבנון לא קיבלה 100% ממה שביקשה". הוא הסביר כי "האינטרסים של לבנון לא היו לגמרי בהתנגשות עם ישראל. מה שלבנון באמת רצתה זה לקבל 100% ממאגר קאנא, אבל היא לא קיבלה את זה. היא קיבלה את הזכויות מהמאגר בשטח שנמצא מצפון לקו 23".
עוד אמר חולתא כי "ההסכם לא תואם את האינטרסים של איראן בלבנון". לדבריו, "ההסכם מחזק את ממשלת לבנון ומקטין את התלות של ממשלת לבנון בחיזבאללה - ולכן מנוגד לאינטרס האיראני. בעיניים ישראליות זה היה אחד האינטרסים לסגור את ההסכם". לדבריו, "ההסכם יחזק את התנאים ליציבות ביטחונית בלבנון וימנע הסלמה".
הממשלה אישרה לא להצביע בכנסת על הסדר הגבול הימי עם לבנון
(צילום: איתי בית און, לע"מ)

הוא הוסיף כי "ההסכם מסיים את הסכסוך הימי בין ישראל ללבנון עד אשר או אם וכאשר יהיה דיון מוסכם בין הצדדים על הגבול היבשתי שבמסגרתו אפשר יהיה לפתוח מחדש את הדיון גם על הגבול הימי. ההפרש הטריטוריאלי בין הקווים הוא כמה עשרות מטרים – יש לזה חשיבות בגלל הקרבה לראש הנקרה, ולכן התעקשנו על העניין הזה".
חולתא אמר כי יש בהסכם כמה הישגים לישראל. "לראושנה יש הכרה בקו הגבול הטריטוריאלי הישראלי על ידי לבנון וארה"ב. הוא יופקד באו"ם כקו מוסכם. זה מייצב את האינטרס הביטחוני שבמשך 20 שנה לא הגיע להשלמה. הדבר הזה מחוזק בסעיף 'סוף סכסוך' שבו לבנון מתחייבת במסמך רשמי שמופקד באו"ם שאין לה יותר תביעות בסכסוך על הגבול הימי בינה לבין ישראל. זה הישג חשוב. זאת מדינת אויב שיש לנו איתה מחלוקות גבול רבות", הוא אמר.
ההישג השני, לדבריו, הוא ש"ההסכם יאפשר יציבות אסטרטגית באזור, שקט שיאפשר לנו הפקת גז בלי אתגורים ואנחנו מקווים שגם לבנון תפיק גז. ההישג השלישי קשור לחיזבאללה – לאורך שנים רבות הוא התנגד לקיום מו"מ עם ישראל בכלל. ההצטרפות של חיזבאללה לעניין זה אירוע של החודשים האחרונים שבמסגרתו הוא תומך בהגעה להסכם הזה מסיבות שונות, פוליטיות, כלכליות, היציבות הלבנונית. אבל זה שינוי בעמדה המסורתית של חיזבאללה, שלבנון לא מורשית להגיע להסכמים עם ישראל במשך שנים רבות".
(צילום: נויל האריס)

על הטענות שההסכם יחזק את חיזבאללה, אמר חולתא כי "כבר היום ממשלת לבנון נמצאת תחת גרזן סנקציות אם תעביר משהו מההכנסות שלה לידי חיזבאללה ולכן לא עושה את זה שנים רבות ולא יכולה לעשות את זה. אם תעשה - הבנק הלבנוני ייפול לסנקציות. ההסכם לא שונה משום הסכם מסחרי אחר שלבנון חותמת עליו. שום דבר מההכנסות העתידיות שלבנון תקבל לא יועבר לחיזבאללה כמו כל מקור הכנסה שיש ללבנון. הדבר מלובן בינינו לבין האמריקנים והם ערבים לכך שלבנון לא תממן את חיזבאללה".
עוד אמר חולתא כי "ההסכם קובע שאקט הסיום יהיה במעמד משותף בא-נאקורה, לשם אנחנו שואפים. המועד של המעמד תלוי בפרוצדורת האישורים בלבנון ובישראל ואת המועד נסכם בצורה מסודרת עם כל הצדדים".
ליאור שילת, מנכ"ל משרד האנרגיה, אמר כי בשבועיים הקרובים אמור להיחתם הסכם עקרונות עם חברת "טוטאל" הצרפתית ו"גם הוא יוצג בעוד שבועיים בפני הממשלה. מרגע זה טוטאל תוכל להתחיל בקידוחים. אם ימצא גז, ישראל וטוטאל ינהלו מו"מ על גובה הפיצוי שיגיע לישראל. תוך שנה עד שנתיים ייחתם הסכם מפורט שבו ייקבע כמה כסף ישראל תקבל. לא יהיה פיתוח של השדה לפני שישראל תקבל תשלום ראשון. שלב הפיתוח מותנה בהשלמת התשלום הראשון".
לדבריו, שלב הפיתוח יארך בין ארבע לשבע שנים ושלב ההפקה בין 25 ל-50 שנה. "התשלומים יועברו לישראל על פי לוח תשלומים שיוסכם בין ישראל לטוטאל. זה נועד להבטיח מה שישראל תקבל עבור הזכויות שיש לה במאגר", אמר שילת. "אף אחד לא יודע אם יש גז במאגר ואם יש בכמות מסחרית. הגז שנמצא בשטח הישראלי הוא הגז שישראל תקבל עליו את התשלום, אם זה יהיה 30% ואם זה 17%, הכול בהתאם לאקספורלציה שטוטאל תבצע".