ברקע המתקפות נגד הפרקליטה הצבאית הראשית יפעת תומר-ירושלמי, ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, העניק לה וליועמ״שית גלי בהרב-מיארה גיבוי נרחב - וקרא היום (רביעי) לשמור על שלטון החוק שלדבריו מהווה "חלק מהותי מביטחון המדינה".
הפגנה מול ביתה של הפצ"רית, אמש
(צילום: ליאור שרון )

"אבקש לשוב ולהדגיש כי גם בימים אלה של מלחמה קשה ישנה חשיבות מיוחדת בשמירה על ערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", אמר פוגלמן בטקס הסמכת עורכי הדין בבנייני האומה בירושלים. הוא ציטט דברים שכתב בעבר נשיא העליון לשעבר, פרופ' אהרן ברק: "גם כאשר התותחים יורים, יש לקיים את הוראות החוק. כוחה של חברה לעמוד כנגד אויביה מבוסס על הכרתה כי היא נלחמת עבור ערכים הראויים להגנה. שלטון החוק הוא אחד מערכים אלה".
לדברי פוגלמן, "ההגנה על שלטון החוק היא הביטוי העמוק לשוני בין מדינה דמוקרטית, שנלחמת על נפשה, לבין טרוריסטים שמבקשים לכלותה". פוגלמן ציטט שוב את ברק: "המדינה נלחמת בשם החוק ולשם שמירתו. הטרוריסטים נלחמים כנגד החוק ותוך הפרתו. המלחמה נגד הטרור היא גם מלחמתו של המשפט כנגד הקמים עליו.הקמנו כאן מדינה שומרת חוק, המגשימה את יעדיה הלאומיים ואת חזון הדורות, והעושה כך תוך הכרה בזכויות האדם".
1 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן, הפצרי"ת יפעת תומר ירושלמי
עוזי פוגלמן, הפצרי"ת יפעת תומר ירושלמי
עוזי פוגלמן ויפעת תומר-ירושלמי
(צילום: אתר בתי המשפט, שרון צור)
מ"מ נשיא העליון הוסיף: "עצמאות מערכת אכיפת החוק האזרחית, שבראשה עומדת היועצת המשפטית לממשלה; ומערכת אכיפת החוק הצבאית, שבראשה עומדת הפרקליטה הצבאית הראשית - היא מאבני היסוד של עיקרון שלטון החוק. מתקפות המכוונות לרשויות החוק ולעומדות בראשן, אשר מלוות בהתנהגות פורצת גבולות - דוגמת אלו שראינו בימים האחרונים - עלולות לפגוע ביכולתן של מערכות אלו לפעול באופן עצמאי, אובייקטיבי ובלתי תלוי, ולכרסם ביסודות הדמוקרטיים של מדינתנו. על כולנו מוטלת האחריות לשמור ולהגן על הערכים המשותפים שניצבים ביסודה של מדינתנו".
פוגלמן אמר את הדברים כשברקע המתקפות וההסתה נגד הפצ"רית, שהחלו בעקבות מעצר חיילי המילואים החשודים בהתעללות מינית במחבל נוחבה שלשום. בעקבות איומים על חייה של תומר-ירושלמי תוגברה האבטחה עליה.
המחאה בשדה תימן, שלשום
(צילום: הרצל יוסף, אילנה קוריאל)

הפצ"רית היא מהמעטים בחברי פורום המטה הכללי שזוכים לאבטחה בכלל ובפרט בחודשים האחרונים, אך לגביה הסיבה נעוצה באיומים לפגוע בה מתוך ישראל על-ידי פעילים קיצונים, אחרי ששלשום כונתה בין השאר "בוגדת" ו"מגינה על נוחבות" במהלך ההתפרעויות בשדה תימן ובבתי הדין הצבאיים של הקריה המשפטית בבית ליד, שהתפתחו בעקבות מעצר חיילי המילואים.
עורך דין אבי עמירםעו"ד אבי עמירם, שמייצג את אחד החשודים
בתוך כך, בתום דיון בערעור מעצר שהגישו שניים משמונת חיילי המילואים שחשודים בביצוע מעשה סדום במחבל הנוחבה, הודיעה הערב ההגנה כי היא חוזרת בה - והערעור נמחק בהמלצת בית הדין הצבאי לערעורים. במהלך הדיון ההגנה טענה כי החקירה יכולה להתבצע מחוץ למעצר, ובית הדין עיין בחומרי החקירה שנאספו, לרבות חומרי חקירה חדשים שנאספו מאז הדיון אתמול. התביעה אמרה כי "ההחלטות לא התקבלו בקלות ראש. יש תשתית ובסיס ראייתי מוצק". החשודים יישארו במעצר סגור עד יום ראשון, בהתאם להחלטת בית הדין המחוזי.
שלשום בצהריים, עוד לפני פרוץ המהומות, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פרסם ברשת X פוסט שבו כתב: "הפצ"רית, תורידי את הידיים שלך מהמילואימניקים". גם ש"ס, ח"כ יולי אדלשטיין, חברי עוצמה יהודית והציונות הדתית ושורה ארוכה של ח"כים ושרים בליכוד הצטרפו למתקפות הללו.