"אנחנו מחזיקים בנתונים שמצביעים על כך שאחוזים גבוהים של תושבי הצפון לא מתכוונים לחזור". יותר מעשרה חודשים אחרי פרוץ המלחמה, שבהם עשרות אלפי תושבים מפונים מבתיהם - בנוסף לכאלו שעזבו מרצון - התקיימה היום (רביעי) בחיפה ועידת "צפון אדום" של "ידיעות תקשורת". "כדי שהתושבים יחזרו", הסביר טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים, "צריכים להתקיים שני דברים: מציאות ביטחונית וחידוש האמון של התושב בצבא, ואז פעולה קולקטיבית של ממשלה לשיקום תשתיות".
2 צפייה בגלריה
ועידת צפון אדום של ידיעות תקשורת בחיפה
ועידת צפון אדום של ידיעות תקשורת בחיפה
דוידוביץ. "למה אנחנו לא משכימים ופוגעים אנושות בחיזבאללה?"
(צילום: גיל נחושתן )
משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, שמבקר בחריפות את התנהלות הממשלה בחודשים האחרונים, אמר בוועידה כי צה"ל חייב לקבל הוראה לפעול. "אנחנו לא יכולים כרגע לחסל את חיזבאללה. עשרה חודשים לא חיסלנו את חמאס, ואתמול ירו על תל אביב. אבל צריך להכניס את חיזבאללה לפרופורציות, להראות שמדינת ישראל היא לא אריה בלי שיניים. וזה לא קורה כרגע".
בתחום אחריותו של דוידוביץ נמצאים יישובים בקו העימות בגליל המערבי וגם כאלו הסמוכים לנהריה ולעכו. "כל יום וכל לילה התושבים לאורך הגבול חווים עשרות רקטות, טיל בורקאן יכול לרסק בניין כמו זה שאנחנו יושבים בו". הוא הוסיף ותקף: "למה אנחנו לעזאזל לא משכימים ופוגעים אנושות בחיזבאללה? אני לא איש מדון, אבל נסראללה לא מבין שום שפה זולת אחת. צריך שהוא יתחנן על נפשו, זה לא קרה באוקטובר, אבל זה לא מאוחר".
ראש העיר המארחת, יונה יהב, שפתח את הוועידה, שיבח את ראשי הרשויות בצפון על ההתמודדות עם הסיטואציה הקשה שנוצרה כתוצאה מהמלחמה. "דור המנהיגים המקומיים בחזית הצפון וקו העימות עולה על דור המנהיגים המקומיים במלחמות התקומה של עם ישראל. אני מאמין בכך מעומק הלב, אתם ראויים כולכם למשואת המדינה".
יהב הדגיש כי יש להגדיל את ההשקעות בצפון ובהקדם. "בואו לא נחכה לממשלה, היא תגיע באיחור. בואו נייסד ביחד את המטרופולין של הצפון - אני מוכן לקחת על עצמי את העניין", אמר. "כל חבל הארץ הצפוני מונח כאן על כף המאזניים. אני דורש מהממשלה להשקיע ולפתח את כל מטרופולין חיפה והצפון".
2 צפייה בגלריה
ועידת צפון אדום של ידיעות תקשורת בחיפה
ועידת צפון אדום של ידיעות תקשורת בחיפה
וסרלאוף. "לא מבין מה הבעיה בעלייה להר הבית, שיהודי מתפלל?"
(צילום: גיל נחושתן )
ראש העיר חיפה ציין כי איבד אמון בחברי הממשלה. "איך הם לא חושבים על הצפון? אני צריך את נסראללה שיזכיר להם שאנחנו קיימים? לא רק מטרו בגוש דן אלא גם השקעות עתק במטרופולין חיפה. התשובה לאיומי נסראללה צריכה להיות השקעות ופיתוח. אם לא נעשה זאת, המצב בקו העימות הצפוני יגיע עד נתניה".
יו"ר מפלגת "הדמוקרטים" יאיר גולן, לשעבר אלוף פיקוד צפון, טען בוועידה שהמצב בזירה הצפונית "הוא התבוסה הגדולה ביותר בתולדות המפעל הציוני. בכל יום שחולף ההפקרות רק גדלה". לדבריו, "יש לנו לא מעט בעיות מבחינת תחמושת ומבחינת כשירות המילואים. נתניהו מורח עסקת שחרור חטופים כי הוא מבין שהמשמעות היא הפסקת האש בדרום. והפסקת האש הזו תאפשר לצה"ל לרכז את כל כוחותיו בצפון". הוא הגדיר את הממשלה "בלתי לגיטימית ובלתי כשירה", וטען כי "ראש הממשלה פועל לא לפי האינטרס הלאומי, אלא בהתאם לאינטרס שלו".
גם שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית) הגיע לוועידה וספג ביקורת וקריאות מחאה בעקבות עלייתו אתמול עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית בתקופה שבה המתיחות הביטחונית בשיאה. "כבר 13 שנה אני עולה להר הבית פעמיים בשנה, ביום ירושלים ובתשעה באב", הדף וסרלאוף את הביקורת.
"גם השנה עדכנתי את משרד ראש הממשלה במועד ובשעה, ורק אחרי שהם מעודכנים אפשר לעשות את תיאומי האבטחה הנדרשים", הוסיף. "אני מאמין שהמקום הקדוש ביותר לעם היהודי הוא בזמנים האלה. אני לא מבין לתפיסת עולמי מה הבעיה בזה. מי שהוציא הודעות גינוי ותקף אלו רק הסיעות היהודיות. אנחנו מפחידים את עצמנו, ועל מה? על תפילה שיהודי מתפלל?".